Sammensætning af koder (Læst 1899x)

Offline Enok

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sammensætning af koder
« Dato: Januar 16, 2023, 11:46:03 »
Hej er rimeligt ny inden for Arduino
Men er vild med det, har et par spørgsmål som jeg håber der er nogen der kan svare på.
Jeg har lavet nogle af de forskellige projekter inde på Arduino projecthub og inde på hackster.io
Men nu vil jeg selv til og kombiner forskellige produkter end dem der er i de færdig projekter
Men jeg oplever tit at når jeg f.eks. tilføjer et Display 0.96 I2C 128x64 OLED 7 pin til et projekt hvor der er et 4 pin display i stedet for.
Så kan jeg ikke få det til og virke, koden er skrevet om så den passer sammen
Til displayet med 4 pin bruges library Adafruit_SSD1306
Og når jeg bruger 7 pin er der Adafruit_SSD1331.
Jeg har kiggede min kode igennem flere gange og jeg får heller ikke nogle fejl når jeg verificer den.
Men der sker ikke noget...
Hvor er det bedste sted hvis jeg vil lære endnu mere omkring Arduino, tænker om der er nogle danske sider, hvor det bliver forklaret på dansk???

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Sammensætning af koder
« Svar #1 Dato: Januar 16, 2023, 18:20:23 »
Først: Jeg har programmeret professionelt siden 1984 så jeg har en del erfaring - og dermed også glemt meget af min start.

Dernæst: Min tilgang til dette problem du beskriver er at hente darablad på enheden som skal tilsluttes og så skrive rutinerne selv.

Ulempen med denne måde er at der er et ret højt dørtrin at tage sig over - men er man vel der er det uhyre effektivt og stabilt.

Fordelen er at jeg har totalt stabile rutiner som fungerer perfekt.

Dette løser ikke dit problem men hvis man husker at der dels er flere forskellige displaykredse med hver deres protokol er det meget svært at lave en generel rutine.

Med de display som kører med 4 databit skrives der rent faktisk bytes hvor de første 4 bit er de højeste og de næste 4 bit de laveste i samme byte.

Dette kan du bruge til at ændre 4-bit rutinen til en 8-bit og er protokollet det samme skal det fungere.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Sammensætning af koder
« Svar #2 Dato: Januar 18, 2023, 09:41:37 »
Hej, 
Der kan være mange årsager til at noget ikke virker når man blander kode fra forskellige projekter.

Ofte er det banalt som pinout der ikke er rigtigt, men det kan også være forskellige versioner af biblioteker med mere.

En god metode er er "nedjustere"  din kode så du tester en ting af gangen på det board du har tænk dig at bruge. Så ved du at de rigtige pin's virker og at det aktuelle bibliotek er ok.

Derefter kan du så samle koden med flere funktioner.

Nu er arduino ikke super med hensyn til debug, men det er en god ide at printe så meget info på seriel porten som muligt, så du kan se om din kode rent faktisk bliver kaldt der hvor du tror den skal.

En anden ting er at have et oscilloskop eller en usb logic analyser, f.eks en fra https://www.saleae.com/ den kan meget effektivt vise I2C, SPI, UART og meget andet.
Så kan du checke at data kommer som det skal og at timing er ok

Nettet er fyldt med Arduino information men +99% engelsk.
Du kan dog finde meget på youtube og så slå DK tekster til
eller bruge google translate til en website og så vise det på dansk