Elektronik Forståelse (Læst 24054x)

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Elektronik Forståelse
« Dato: August 04, 2013, 16:21:50 »
En ting er at kunne lodde en lys diode på et print, men en helt anden ting er at kunne forstå hvad der sker i de forskellige komponenter.
Jeg vil gennemgå de 4 mest almindelig komponenter her på siden:

  • Modstanden
  • Kondensatoren
  • Dioden
  • Transistoren


Modstanden

En modstand er en lille kulstav som har en bestemt modstand i sig, der begrænser strømmen som løber igennem den. Den kan havde forskellige farver, og har nogle farve-bånd på sig. Disse bånd kaldes for farve-koder og de fortæller hvor står modstand og tolerance den enkle modstand har. Modstand måles i ohm og bruger det græske tegn Ω som hedder Omega.
Modstanden findes i forskellige grupper, den mest almindelige er E12 rækken, som består af følgende tal:

10, 12, 15, 18, 22, 27, 33, 39, 47, 56, 68 & 82
Grunden til at det hedder E12 er fordi at der er 12 numre som går igen og igen. Så ledes at den starter fra 1,0Ω og der efter 1,2Ω, 1,5Ω. de her er dog meget små, men de går helt op til kilo og mega Ω. Som stadigvæk er de sammen 12 tal som går igen fks 22MΩ og 3,3KΩ. Det eneste man laver om på er hvor kommaet står.

Når det så er på plads, så hjælper det en del til når man skal aflæse farvekoderne på modstanden. De farver som bliver brugt er:

Sort
Brun
Rød
Orange
Gul
Grøn
Blå
Violet
Grå
Hvid
Guld
Sølv

Her er en illusion for hvordan de aflæses



Hvis nu vi tager nr 5 fra venstre, af modstandende på billede ovenover. Det første bånd er Orange, og det er det næste bånd også. Det er så 33, da orange er værdien for 3.

Det 3. bånd er rødt, så det fortæller os at vi skal gange 33 med 100, da rød jo står for gange 100.

Så det er altså en modstand på 3300Ω, eller omskrevet til 3,3KΩ.

Det sidste bånd er guld farvet, hvilket fortæller os at den har en tolerance på 5%, og hvad betyder tolerance så lige?
Jo når tolerance er på 5% betyder det at hvis vi tager 5% af 3300, som er 165, så må modstanden altså være plus minus 165 at de 3300Ω.

Så en 3,3KΩ Modstand med 5% i tolerance kan altså ligge imellem 3135 og 3465Ω.

Der findes også variable modstande, hvor man kan ændre deres modstand ved at skrue på dem. Så findes der også modstande som er lysfølsomme, de fungere så ledes at når der er mørkt så er deres modstand meget høj, og når der er lyst er deres modstand meget lav , de hedder LDR, som står for Light Dependent Resistor.

Make Magazine har lavet nogle fantastiske video'er hvor de beskriver de enkle komponenter. Jeg kan kun anbefale at du bruger de næste 5 minutter på at se den.

youtube video

Kondensatoren


Du vil støde på kondensatore lige så tit som du vil støde på modstande, men de findes i langt flere forskellige slags og former. Kondensatoren fungere lidt lige som en spand vand, den kan fyldes og tømmes, uden nogen spild af vand(teoretisk).

Kondensatore måles i Farad, som forkortes F. De fleste kondensatore du vil finde er dog kun i mikro, nano eller pico farad, som forkortes μF, nF eller pF.

De fleste kondensatore har også en max spænding-værdi oplyst, som fortæller hvad der max må bruges af spændinger på den. Den værdi står somregel på kondensatoren i form af fks. 10V, eller 16V etc. Jeg kan kun anbefale at respektere den værdi, ellers ender du op med noget der siger bang, ryger og/eller ender i flammer. Desuden lugter det også grimt.
Lige ledes er nogle af dem også polariseret, hvilket betyder at de har et plus og et minus ben. Hvis det heller ikke bliver respekteret, så sker det samme. Længere nede vil du ku se hvordan en polariseret kondensator ser ud.

Lige som ved modstande, findes der også tabeller over hvordan du aflæser kondensatore, men det er ikke ens ved dem alle.
Ved elektrolytten, står det hele somregel på den, så der er ikke nogle farve eller tal koder du skal ind og tyde først.

Dioden

Transistoren


A5ive
« Senest Redigeret: Januar 30, 2014, 19:29:42 af Jesper_Munkholm »
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline the_lund

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Elektronik Forståelse
« Svar #1 Dato: Januar 26, 2014, 09:45:29 »
super for en som mig der ikke hørte efter i skolen :)
men kommer der også Dioden og Transistoren en gang :)

 

Offline janengelbrecht

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 211
  • Antal brugbare Indlæg: 23
    • Vis profil
    • Personlig hjemmeside
Sv: Elektronik Forståelse
« Svar #2 Dato: Januar 26, 2014, 12:32:49 »
Måske :)
Indtil da:
http://da.wikipedia.org/wiki/Diode

http://da.wikipedia.org/wiki/Bipolar_transistor

Pænt dårligt skrevet men vi må jo nøjes indtil videre :P

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Elektronik Forståelse
« Svar #3 Dato: Januar 30, 2014, 16:32:13 »
Der skal nok komme mere når jeg får lidt mere tid. Lige pt er min eneste vej til internettet konens iPad.  og den er bestemt ikke særlig behagelig at skrive længere forklaringer på.

Hvilket også er grunden til at jeg er sløv til at svare på private beskeder, da den ikke altid vil åbne dem.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.