Segboard melder lav strøm (Læst 4762x)

Offline kristianc

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Segboard melder lav strøm
« Dato: December 12, 2020, 12:19:31 »
Hey
Min knægt har et segboard der har kørt fint et års tid, men nu er det begyndt at drille.
Uanset hvor længe det lader, så løber det tør for batteri efter få minutter. Vi købte et nyt batteri da jeg troede det var det gamle der var blevet træt. Men det er desværre samme problem. Efter få minutter melder segboardet at der ikke er mere strøm og det stopper også med at køre. Jeg har målt på lader, der kommer cirka 42 volt ud. Jeg har målt på ledningen ned til batteriet og der kommer omkring 41 volt ud. Der er 33 volt på batteriet målt direkte, da det løb tør.
Jeg er ikke den store elektronikhaj, men er der nogen der har en ide til hvor problemet kan være eller hvordan det måske kan løses?

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Segboard melder lav strøm
« Svar #1 Dato: December 14, 2020, 06:38:18 »
At måle på en ubelastet lader giver ikke noget brugbart.

Mit gæt er at laderen har skredet i en intern reference og derfor ikke lader ordentligt. Der kan også være sket noget som gør at den ikke kan give strøm nok til ladningen.

Så jeg havde fokuseret på laderen - men uden en målning af strøm og spænding er det umuligt at komme videre.

Det er vigtigt med antal celler i akkumulatoren - men jeg har regnet ud at det burde være 9 st.

Spænding over akkumulatoren ved ladningens start og ved afslutningen.

Ca. hvor lang tid lader den?
Er der automatisk afslutning på ladningen?