Relæ "hænger (Læst 2345x)

Offline Clayton

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Relæ "hænger
« Dato: Juli 25, 2022, 13:23:47 »
Hej med Jer

Jeg har lidt problemer med mit EL-spil til min RIB som er monteret på min Brenderup bådtrailer,
Der sker det at når jeg slipper knappen på remote så ”slipper” relæ ikke, hvis jeg trykker på knappen ”ud” så slipper relæ, jeg har købt ny styring men det er det sammen med den nye.
Er der noget med man kan montere en diode over spolen på selve relæet så det ikke ”hænger” ?
Hilsen Morten

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Relæ "hænger"
« Svar #1 Dato: Juli 29, 2022, 16:09:40 »
Jeg er usikker på hvad du mener.

Fortsætter den at køre efter du slipper knappen?
Og når du så trykker den "anden vej" stopper den?

Umiddelbart lyder det som at relækontakterne svejser sammen - og det sker hvis (oftest) startstrømmen er højere end relæet kan klare.

Dette tyder på at din styreenhed ikke er designet til dit spil.

Hvis de egenligt høre sammen fra fabrikken kan det enten være en usselt styring fra fabrikken eller der kan være sket noget som gør at motoren har forhøjet startstrøm.

Hvis spillet er brugt en del er den senere mulighed mere sandsynlig end den første.

 

Offline Clayton

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Relæ "hænger
« Svar #2 Dato: August 02, 2022, 11:53:23 »
Hej Icecap

Tak for svar  ;)

Relæ og spil er købt sammen, og styring er extern som bare styrer det "store" relæ, når jeg tænker over det så er det også mest når der er belasting på, (mange A)

Så du mener ikke det ville hjælpe at montere en diode ? i dette tilfælde

Hilsen Morten

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Relæ "hænger
« Svar #3 Dato: August 03, 2022, 06:47:30 »
Dioden minsker strømpulser når relæet slipper. Og da på styringen af relæet og ikke på relækontakterne.

Så dioden har ingen betydelse for at relæet svejses sammen.

Sammensvejsningen sker pga. underdimensionering af relæet og/eller forkert type relæ. Der findes typer som er til høj strøm men relativ lav spænding, andre klarer rimeligt med spænding men ikke lige høj strøm.

Men jeg er stadig ikke helt med på om sammensvejsningen findes efter at strømmen til spillet er afbrudt i mindst 30 sek og så tilsluttes igen - og dermed er en fysisk sammensvejsning - eller om det er styrningen som fungerer normalt efter at strømmen brydes og tilsluttes igen.

Et fysisk sammensvejset relæ skal ofte have et lille (eller større) "slag" for at slippe og det er sjældent at det slipper for at man bryder strømmen og tilslutter igen.

Er det så at det er styringen som får frispil KAN dioden over relæspolen være en mulig løsning - men tyder så på et ikke-optimalt design.

Men er det hele en ikke-elektronisk løsning er dioden OK at montere men er ikke en løsning.

 

Offline Clayton

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Relæ "hænger
« Svar #4 Dato: August 09, 2022, 10:34:59 »
Tak, for igen godt svar, jeg behøver ikke slå på relæet, det slipper selv efter et kortstykke tid eller hvis jeg trykker på "ud" knappen, det er bare tit det er det sidste stykke cirka 1 meter det går galt og er lidt kritisk.... måske jeg skulle prøve med en diode  :D

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Relæ "hænger
« Svar #5 Dato: August 09, 2022, 11:58:24 »
Alltså - det ville være godt at vide om det er en trådløs styring (som indebærer elektronik) eller trådet styring som i grunden kan være et par knapper og relæer.

Hvis relæet svejses sammen kan det slippe pga. vibrationerne i spillet - og da er relæet problemet.

Men uden god information om hvordan det er opbygget får du dårlige svar.

 

Offline Clayton

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Relæ "hænger
« Svar #6 Dato: August 09, 2022, 14:06:32 »
Ja det er rigtigt, der er en trådløs styring med elektronik, jeg har også en styring med fysiske knapper jeg kan sætte i stikket og køre uden om den trådløse, og mener at kunne huske at jeg ikke har problemer med når jeg benytter den med ledning (fysiske knapper)  ;D

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Relæ "hænger
« Svar #7 Dato: August 10, 2022, 15:40:51 »
Se dér, da er relæet nok ret OK.

Og da er dioden rigtig god. Husk at montere den med katoden mod plus, ellers slipper den magiske røg som får den til at fungere ud.

 

Offline Clayton

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Relæ "hænger
« Svar #8 Dato: August 22, 2022, 11:09:58 »
Tak, det prøver jeg  :)