Hjælp til relæer (Læst 3097x)

Offline Linlin

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til relæer
« Dato: November 09, 2016, 14:59:17 »
Hej forum!

Jeg har en lille nød, jeg håber nogle kan hjælpe med at knække. Vedhæftede billede viser tre relæer, to arbejdsrelæer og et omskifterelæ. De to arbejdsrelæer kan jeg aktivere med en fjernbetjening.

Kan jeg på nogen måde koble disse tre relæer sammen, så de kommer til at fungere som et bistabilt relæ, kiprelæ eller hvad det kaldes...altså så jeg kan aktivere eller deaktivere omskifterelæet ved tryk på en af de to arbejdsrelæer?

Pft

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Hjælp til relæer
« Svar #1 Dato: November 09, 2016, 18:22:27 »
Hej Lin,
kan du udskifte et af dinne 2 relæer på fjernbetjeningen med omskifterelæet?
Hvis det er muligt, kan du forbinde alt som her:



gerd

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Hjælp til relæer
« Svar #2 Dato: November 09, 2016, 19:28:31 »
Hej Linlin.

Prøv at indskyde en modstand som vist, det virker ved de fleste relæer.

mvh  Jan

 

Offline Linlin

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til relæer
« Svar #3 Dato: November 09, 2016, 19:40:41 »
Hej Gert & Jan

Tak for hurtigt svar. Meget interessant, det ser ud til at der er en mulighed. Gert, umiddelbart kan jeg ikke udskifte relæet, da de to arbejdsrelæer sidder på et lille kina print, med tilhørende nøgleringsremote. Men jeg kunne luse mig vej via bagsiden på printet, hvis det kunne hjælpe?

Men ellers tror jeg vist lige jeg skal have det hele op på et breadboard før jeg svinger loddekolben :). Jeg har også et par hulmonterings AQV101 SSR liggende, men er lidt i tvivl om de kan bruges. I bund og grund skal jeg bare kunne toggle en ledning on eller off ved tryk på en af knapperne, og tilstanden skal holdes så længe der er strøm på kredsløbet.

Det var selvfølgelig det nemmeste bare at købe et kiprelæ, men det er ikke nær så sjovt...