Ladeapparat for lille vindmølle (Læst 16731x)

Offline bwinkler

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Ladeapparat for lille vindmølle
« Dato: November 25, 2010, 16:26:04 »
Hej
Mon der kan findes et diagram til et ladeapparat for en vindmølle(aktuelt: Rutland 913)
Den leverer ensrettet spænding/støm fra indbyggede ensretter ventiler (altså pulserende).
Jeg har leget lidt med den efter jeg har fået den stillet op, og konstateret at spændingen varierer fra o volt og op til ca. 30 volt samt den skulle kunne give ca. 6/7 ampere(jeg har dog ikke haft storm eller stærk blæst endnu).
Men jeg ser at spændingen kan holdes på 14/15 volt, ved at indsætte diverse belastninger( bilpærer), ved stor belastning går omdrejninger ned, ja næsten i stå(alt efter blæsten).
Da møllen ikke må køre uden belastning skal regulatoren. efterhånden som batteriet (12volt/100amp/timer) bliver ladet fuldt op, kun flytte overskydende effekt til en varmebelastning som skal varme det skur op den er anbragt i, og her kan al belastningen sagtens bruges.
Med venlig hilsen
Bjarne
« Senest Redigeret: November 25, 2010, 23:28:54 af bwinkler »

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Ladeapparar for lille vindmølle
« Svar #1 Dato: November 25, 2010, 18:45:25 »
Hej
 Du skriver at spændingen varier imellem 0 og 30 volt
 er det målt som ribbel spænding med et oscilloscob eller
 jævnspænding med et voltmeter og spændingen varier efter vindstyrken
  Tage

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Ladeapparar for lille vindmølle
« Svar #2 Dato: November 25, 2010, 21:25:11 »
Hej bjarne

Det lyder som et sjovt projekt du har i støbeskeen.

Jeg vil gerne være behjælpelig med at designe/tegne et diagram, hvis det kunne have interesse.

Martin

 

Offline bwinkler

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ladeapparar for lille vindmølle
« Svar #3 Dato: November 25, 2010, 23:35:05 »
Hej
 Du skriver at spændingen varier imellem 0 og 30 volt
 er det målt som ribbel spænding med et oscilloscob eller
 jævnspænding med et voltmeter og spændingen varier efter vindstyrken
  Tage
Hej Merlin
Tak for interressen:
Når jeg tilslutter en lysdiode ved lave omdrejninger så blinkler den i takt med disse, og da der kun sidder en ensretterventil(en firkantet blok, med 2 vekselspændings signaturer og 1 + og en minus) er jeg sikker på at spændingen kører op og ned, men spændingen er målt med et digitalt-multimeter.

 

Offline bwinkler

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ladeapparar for lille vindmølle
« Svar #4 Dato: November 26, 2010, 00:00:05 »
Hej bjarne

Det lyder som et sjovt projekt du har i støbeskeen.

Jeg vil gerne være behjælpelig med at designe/tegne et diagram, hvis det kunne have interesse.

Martin
Hej Martin
Også en stor tak til dig for den viste interesse.
Jeg er ny her og tænkte at andre havde været ude i samme problem og at der kunne ligge et diagram klart.
Jeg synes det er lidt for meget at du vil være behjælpelig med at designe og tegne et diagram mm., men har ikke noget imod at "snakke" lidt om, hvad der evt. kan kan laves.
Det første jeg har tænkt på er en dc/dc-converter, der kan indstilles til at give en ladespænding på omkring de 14 volt, en akkumulator kræver, samtidig med at ladestrømmen overvåges og maximeres til feks. 5Amp, og når ladestrømmen bliver lav, ved højspænding, skal der kobles til varmelegemet i skuret.
Det andet jeg tænkte på er at føle på indgangsspændingens variation og med den som parameter, få møllen til at køre i en nogenlunde fast omdrejning, ved at indkoble belastningen hårdere og hårdere ved ladningen,op til ca. 5 Amp, og derefter fordele belastningen til varmelegemet i skuret, idet det skal poienteres at vindmøllen aldrig må køre uden belastning.
Hvordan lyder det???
Mvh. Bjarne           
 

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #5 Dato: November 26, 2010, 08:24:05 »
Hej Bjarne.

Jeg ville nok sætte din varmebelastning over batteriet, da du på den måde har mulighed for at afsætte en del mere effekt end din lader vil kunne levere.
Grunden til det er, at din vindmølle i stormvejr max kan levere 150W hvis du begrænser den ved de 5A. Med 150W kan du knapt varme en skotøjsæske op.

Du skal få fat i nogle store kondensatore, så spændingen efter ensretteren blever konstant.

Jeg ville overvåge spændingen på dit batteri og koble belastningen ind når batteriet er opladt.
Derefter ville jeg igen overvåge spændingen og koble belastningen fra når spændingen på batteriet kommer uden en vis spænding.
Jeg ville ikke på noget tidspunkt koble ladedelen fra, da den altid vil kunne bidrage med 5A, forudsat at det selfølgelig blæser.
Hvis du kortslutter udgangen på din vindmølle, vil den så ikke bremse sig selv? Jeg tænker at der ikke er nogen grund til at køre med varme til sommer.

Martin

 

Offline bwinkler

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #6 Dato: November 26, 2010, 11:46:52 »
Hej Martin
Det er muligt du har ret idet, men varmen er ikke det primære, egentlig kun en sidegevindst.
Hvorfor skal ensretningen være udjævnet, får jeg så en bedre ensretning, mere effekt.?
Ja, men det er jo det jeg egentlig gerne vil have hjælp til,at lave et apparat der kan overvåge spændingen, samt holde mølle kørende så den hele tiden leverer over de 14/15 volt, så den kan lade ved svag vind også, men hvordan gør man?? Et færdigt ladeapparat koster omkring 2000kr, men her kan man ikke indstille noget som helst.
Mvh. Bjarne

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #7 Dato: November 26, 2010, 11:59:59 »
Hej Bjarne

Hvis ikke du har en stabil DC kan du ikke forvente at noget elektronik skal kunne virke, så det er et must.

Hvis man laver en step-down forsyning som har en fast udgangsspænding på fx 14,4v vil den først begynde at virker hvis indgangsspændingen kommer over de 14,4v.
du kan bruge en lm2576 eller ling. til at styre den, og evt koble en ekstern fet på til at tage strømtrækket.
Udover det skal du have noget strømbegrænsning ind over så den ikke overbelaster din vindmølle. Her kan du bruge en max 472, den giver en variabel DC ud, som man så kan bruge til at udlæse/styre strømmen efter.
men det skulle nok kunne lade sig gøre at få det hele til at spille.

Martin

 

Offline bwinkler

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #8 Dato: November 26, 2010, 15:25:21 »
Hej Bjarne
"men det skulle nok kunne lade sig gøre at få det hele til at spille."
Martin
Hej Martin
Jamen hvilket diagram til sådan en, kan du så anbefale?? Et simpelt diagram kan jeg godt bygge efter, men alle værdier mm. kan jeg ikke selv regne ud.
Kunne man benytte Zener-dioder i systemet, eller spændingsfølsomme relæer??
Med venlig hilsen
Bjarne

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #9 Dato: November 26, 2010, 16:43:32 »
Hej Bjarne.

Jeg vil ikke anbefale at bruge zenerdioder og relæer kan man ikke, hvad jeg ved af, få der trækker ved en meget bestemt spænding. fx et 12v relæ vil du nemt kunne få til at trække ved 10v
Jeg er lidt bange for at diagrammet ikke er så simpelt endda.
Der er sikkert også en den tilpasning og test før det spiller.
Hvor holder du til i landet? jeg er i kbh.

 

Offline bwinkler

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #10 Dato: November 26, 2010, 18:56:29 »
Hej Martin
Jeg er på djursland.
Jeg håbede på at der var nogen der havde et bud på et sådant apparat, at man ikke skulle opfinde det hele forfra.
Men tak for interessen i al fald.
Med venlig hilsen
Bjarne

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #11 Dato: November 26, 2010, 19:18:39 »
Du siger bare til hvis jeg kan være til hjælp.

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #12 Dato: November 27, 2010, 13:44:26 »
Hej Bvinkler
 Du skal have en stor elektrolyt på tværs af møllen så udgangsspændingen bliver nogenlunde stabil 5-10.000 uf
 og så skal møllen lægges direkte over batteriet så det lader hele tiden
 Så skal du i princippet bruge en strømforsyning hvor indgangssiden ligger på batteriet og får strøm fra det eller møllen
 MEN strømforsyningen skal føle på sin indgangen og ikke på sin udgang som normalt OG den skal regulere modsat
 altså ved for høj spænding skal den skrue op( normalt vil den skrue ned ) strømforsyningen er tilsluttet en modstand der   
 fungere som varmelægme
 du bør nok gå efter noget switch teknik hvis du vil have varmen i din vandtank og ikke i regulatoren
 Tage

 

Offline bwinkler

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #13 Dato: November 28, 2010, 10:50:02 »
Hej Tage
Det med elektrolytter kan jeg godt forstå, men at møllen sættes på batteriet og lader hele tiden, ved jeg ikke rigtig.
Det er min mening at opladningen skal styres, således at møllen lige trækker så meget, at spændingen ikke falder under f.eks. ca.15 volt., den resterende energi skal så afsættes til varme i skuret(12volts bilvarmer) og det er et diagram til et sådant kredsløb jeg søger.
Kan du følge mig ??
Med venlig hilsen
Bjarne

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Ladeapparat for lille vindmølle
« Svar #14 Dato: November 28, 2010, 16:00:09 »
Det jeg mener er at møllen er tilsluttet batteriet hele tiden men spændingen aldrig bliver højere end 14.4 volt
fordi regulatoren shunter møllen med mere belastning, så bliver batteriet altid udsat for 14.4 volt, eventuelt overskuds enargi bliver overført til bilvarmeren. ov vis batteriet ikke optager noget strøm bliver det hele overført til varmeren
Det er ellers en fin mølle jeg ville gerne have en, men jeg troe ikke at jeg bliver særlig populær inde i et bolig kvarter
  Tage
p.s. jeg vender lige tilbage senere, jeg tror at jeg har noget der kan bruges, det skal bare findes