Hvilken Kondensator? (Læst 3022x)

Offline BoAndersen69

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hvilken Kondensator?
« Dato: December 15, 2019, 16:41:15 »
Hejsa
Jeg har en Kondensator som den på billedet "modelfoto". Det er fra en gammel PC-strømforsyning, der sad 2 stk. lige bag på AC ind stikket, Jeg kan tyde "CS427M" på den ene side og
"BSI
TJ508
75" på den anden side, google er ikke helt min ven i forsøg på at finde en ny, tænker om der skulle være en der kender noget tilsvarende jeg kan sætte på istedet.
Mvh Bo

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hvilken Kondensator?
« Svar #1 Dato: December 16, 2019, 04:19:51 »
Problemet for mig er siffrerne, på modelfotoet er der angivet 472M hvilket kan oversættes til 47 + 2 st nuller pF, altså 4700pF = 4,7nF. En meget normal størrelse til dette og et værdi som findes i E12-skalaen.

Men 427 = 420 000 000pF =  420µF er urealistiskt helt enkelt. Dels findes værdien 42 ikke med i E12-serien og dels er værdien sygt meget for høj - så jeg gætter på at du har kastet et par tal om.

TJ508 er jeg usikker på hvad betyder, normalt angives en spændingsgrænse men 508V er ret meget over det normale mål som plejer at være omkring 275V AC. Men det kan være at producenten fik et parti billigt...

Da de sidder som støjbegrænsende mellem fase hhv. nul og jord skal de være af typen X2 som er en selvhelende kondensator. Det har med sikkerhed at gøre.

 

Offline BoAndersen69

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvilken Kondensator?
« Svar #2 Dato: December 22, 2019, 22:06:37 »
Hej
Tak for svaret, Jeg fandt en anden atx strømforsyning så der kom styr på det  :)

mvh bo

 

Offline Bent

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 5
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvilken Kondensator?
« Svar #3 Dato: December 26, 2019, 14:02:35 »
Syntes det ligner en vdr alså varistor, det giver mere mening der hvor den sider.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hvilken Kondensator?
« Svar #4 Dato: December 26, 2019, 14:14:19 »
Den tanke fik jeg også - men en varistor mærket med 10kV er ikke meget at have dér.
En varistor på 470V er heller ikke så meget at have, de plejer at ligge på 270V (AC) ved 1-fas enheder.

Af den anledning fastsatte jeg den til at være en 4,7nF kondensator som er til at tage lidt af switch-bruset som går ud af power-supply'en.