Hjælp til at modificere motorventiler (Læst 3094x)

Offline larsbrygger

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til at modificere motorventiler
« Dato: December 26, 2019, 14:52:03 »
Hej

Jeg nørder en del med at brygge øl og har selv bygget et 200l brygværk med 5 kølede tryktanke til gæring.

Nu har jeg fået en hel kasse motordrevne kuglehane foræret, som jeg vil bruge til at bygge en fustagevaske. Jeg har lavet programmet på en Rasberry PI, der styrer temperatur, på vand, syre og lud, samt 16 relærer der skal åbne de forskellige ventiler og starte pumper, i de forskellige processer, en fustage skal i gennem, førend den er klar til at blive fyldt igen med friskt koldt øl. 

De ventiler jeg skal bruge, skal være NC (Normaly closed), altså at de lukker så snart strømmen afbrydes. De ventiler jeg har fået et mega lækre, da motoren blot stopper når strømmen afbrydes, så man kan bestemme hvor åben ventilen skal være. Når den skal lukke igen, skal den + og - byttes om. Når ventilen er helt åben eller helt lukket afbryder den selv strømmen med 2 switches i motorhuset. Mega lækkert, men de virker bare ikke for mig til dette formål.

Kunne man bygge et lille kredsløb og placere i motorhuset? Man er jer  ;) Jeg har intet forstand på eletroniske kredsløb, udover banal viden om hvad en modstand, kondensator, transistor er etc.

Jeg tænkte det skulle bestå af et relæ der kan bytte om på + og - samt en kondensator.
Kondensatoren oplades af den spænding motoren får for at åbne og være åben. Ventilen vil være åben fra 30 sekunder til 5 minutter.
 
Udgangen på det relæ der skal vende + og - er afbrudt så længe der er spænding på ventilen, altså at den er åben,

I det øjeblik jeg afbryder spændingen, skal relæet slutte, og give motoren den vendte spænding fra det der er opladet i kondensatoren.

Ventilen er 24V dc, og angives til at trække 500mA. Den er 5 sekunder om at lukke.

Hvilket relæ skal jeg bruge og hvilken kondensator, og hvad jeg ellers skal bruge + hvordan det skal forbindes.

Jeg vil være meget taknemmelig, hvis der var en der ville hjælpe mig med det, hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

Jeg giver gerne en kasse øl for løsningen. Jeg bor i Vanløse.

På forhånd tusind tak.

/lars

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at modificere motorventiler
« Svar #1 Dato: December 28, 2019, 01:48:03 »
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du vil opnå. Ikke heller hvad kondensatoren ska gøre.

Er det sådan at du vil bygge en styrning til hver enkelt ventil som åbner ventilen når signalen blir aktiv och lukker den når signalet blir inaktivt?

Den funktion er nemlig meget let at lave med tanke på at du har endestop og kan anvende relæer.

 

Offline larsbrygger

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at modificere motorventiler
« Svar #2 Dato: Januar 04, 2020, 16:04:27 »
Hej Icecap

Tak for dit svar :-)

Præcis, når min Raspberry PI relæboard tænder for signalet skal ventilen åbne, og når jeg slukker for signalet skal ventilen lukke.

Jeg tænkte at jeg kunne bruge en kondensator til at drive motoren i de 5 sekunder det tager at lukke den. Nå jeg slukker for signalet, slutter et relæ, der vender + og - og bruger kondensatorens opladning til at lukke for ventilen.

mvh
Lars

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at modificere motorventiler
« Svar #3 Dato: Januar 05, 2020, 16:14:33 »
Den kondensator skal være gigantisk! Helt orealistisk gigantisk faktisk.

Jeg forstår at du kun vil åbne eller lukke, ikke lave noget midt i mellem.
Da kan du drive et relæ med udgangen (via en transistor) och hvis du bruger et DPDT-relæ kan du kopple det til at vende polaritet.

Resultatet bliver at hvis relæet trækker åbner ventilen fuldt og når relæet slipper lukker den.
Og det er hvad jeg læser dine behov til at være.

Et DPDT-relæ har 2 poler (DP = Double Pole) skiftende kontakter (DT = Double Throw) og hvis man lægger GND på NC1 & NO2, driftspænding på NO1 & NC2 och tager ud på COMM1 & COMM2 fungerer det som tænkt.

NC = Normally Closed = kontakt uden strøm til spolen.
NO = Normally Open = ingen kontakt uden strøm til spolen.
COMM = Common = fælles, altså den "ledning" som skifter frem & tilbage med relæets bevægelse.

 

Offline larsbrygger

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at modificere motorventiler
« Svar #4 Dato: Januar 05, 2020, 18:17:15 »
Super tak... forstået at kondensator ikke dur..
Det med relæet forstår jeg, men jeg er ikke med på hvor transistoren kommer ind i billedet, og hvilken transistor det så skal være.

Kan du lave en lille tegning vil det være fantastisk...

Tak :-)


 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hjælp til at modificere motorventiler
« Svar #5 Dato: Januar 05, 2020, 21:25:43 »
Du har jo strøm til at drive ventilerne, 24V.
Da ville det enkleste være at bruge relæer som aktiveras med 24V DC också.

Ena sidan af relæspolen til 24V.
Andra sidan af relæspolen til kollektor/drain på en NPN-transistor/N-MOSFET.
UANSET hvilken transistortype SKAL der monteres en diode over relæspolen, katoden mod 24V! ALTID! F.eks. 1N400x.

Emitter/source til GND.
Er det en NPN-transistor skal der en modstand mellem basen og portpinden på styringen. Den modstand skal give tilpas styrestrøm, 15mA er godt.

Er det en N-MOSFET med Logic-Level gate kan man kopple en 1k modstand mellem bara hvis det prutter sig ordentligt.

'1' på portpinden = relæ trækker.
'0' på portpinden = relæ slipper.