Gulvvarme (Læst 4190x)

Offline Bentley

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Gulvvarme
« Dato: August 01, 2019, 23:19:01 »
Hej.
Tak for optagelse, dette er første forespørgsel.
Jeg har i forbindelse med udskiftning af gulv i bryggers fået kappet kablet til gulvvarmen, i al 4,5 meter. Da kablet leverer varme i to rum, er det ikke bare lige at udskifte det. På kablet er trykt teksten "0,9 ohm/m", hvilket jeg tolker som at der pr. lbm. er en modstand på 0,9 ohm.  Det er ikke rigtig en mulighed at lukke kablet af, da modstanden i den resterende del af kablet herved bliver for lille, og kablet derfor vil blive for varmt og formentlig smelte over tid.

Spørgsmål: Er det realistisk at sætte en modstand på 4 ohm i enden af kablet, og i bekræftende fald, hvilken type? Anlægget arbejder på 220/240V.

Med venlig hilsen
Bent

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Gulvvarme
« Svar #1 Dato: August 03, 2019, 17:11:14 »
Hej

Hvor langt er det resterende kabel?
Eller mange ohm er der tilbage hvis du måler med et ohm meter?

Hvis du sætter en 4 ohm modstand ind istedet for det kabel der er fjernet ...så bliver modstanden formentlig meget varm!

Står der noget på kablet vedr. max Watt?

Når vi kender det der er tilbage i gulvet så er det nemmere at regne på det :-)


 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Gulvvarme
« Svar #2 Dato: August 04, 2019, 09:01:11 »
Der er altså ingen styrning af gulvets temperatur? I så fald er der noget galt.

Men lad os regne lidt: 4,5 meter á 0,9 Ohm/m bliver 4,05 Ohm. Så langt alt OK.
En hurtig googling gav et golvvarme kabel med mellem 10W/meter og 20W/meter - så lad mig lege med 15W/meter.

Det betyder at der er kappet 67,5W væk - hvilket er ca. 300mA. Med 4,05 Ohm borte og 0,3A bliver det en spænningsstigning på ~13V hvilket er ca. 5% øgning av spænningen til næste rum.

Jeg kan ikke se at det kan blive et problem. Det rigtige problem er ret sikkert at der ikke er nogen regulering - og er der alligevel det er det et endnu mindre problem med spænningsøgningen.