Flammesikret modstand (Læst 3189x)

Offline Peer

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Flammesikret modstand
« Dato: Februar 19, 2022, 14:20:29 »
Jeg har en guitar forstærker, som har brændt en modstand af (i bogstaveligste forstand: eksploderet- og forkullet) og i diagrammet fremgår det at den er på 2,7k ohm og ½ W. På komponentlisten fremgår der endvidere ordet "NONFLAM" og det er det der gør mig usikker på hvilken type modstand det skal være.
Forstærkeren er fra 1980 med transistor, selve den nu afdøde modstand VAR "pakket" ind/overtrukket med en brandsikret "kappe" "frakke" "strømpe" eller hvad man nu skal kalde det. Så den sidder åbenbart et sted i kredsløbet, hvor en eksplosion / brand godt kan forkomne.
Spørgsmålet er så, var det datidens "brandsikring" at indpakke en risikofyldt komponent med et ikke brandbart materiale?
I min søgen efter en modstand med samme "styrke" er jeg stød på 2 begreber som jeg ikke kan blive klog på:
Metalfilm modstand og flammehæmmende belægning, - er alle metalfilm modstande brandsikret, eller skal jeg specifikt gå efter flamm. modstande?
Jeg har ingen kendskab til hvor stor en tolerance den havde, hvad vil i råde mig til?
Kan man stadig købe "løse" "kapper.." og i så fald, hvad hedder de?

Jeg ved ikke om diagrammet er til nogen hjælp, men jeg har lavet en markering på "gerningsstedet" i et beskåret diagram.
/Peer

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Flammesikret modstand
« Svar #1 Dato: Februar 20, 2022, 13:00:42 »
I diagrammer står der 2K7, i komponenlisten du har highlighted står der 27Ohm
Blot lige du er obs på dette ... men det er sikker 2K7 elles ville der jo gå en meget høj støm i 27Ohm

Den sidder tilsyneladende i serie med -43V og regulere med til -15V du skal mok lige checke om kondensator  C145 eller Zener D14 er kortsluttet eller noget andet der bruger -15V

Glasfiberstrømpe
https://dk.rs-online.com/web/p/kabelflex/6681258

Strømpen har sidder for at være sikker på der ikke kunne gå ild i apparatet
Gamle rør TV var fyld med dem  :D

Find en non flameble modstand og så er det formentlig ok hvis det er glasfiber print (de gamle pertinaks print kunne brænde)

Med det kommer jo sjælden røg uden en årsag og måske det er nemmere bare at købe en ny forstærker, men den du har har sikkert en fantastisk "Varm" lyd   :o




 

Offline Peer

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Flammesikret modstand
« Svar #2 Dato: Februar 21, 2022, 15:05:58 »
Hej Jakobsen
Tak for input, - og ja, du har ret, de der gamle rør og transistor forstærkere har en helt special sound, som man ikke kan få i nutidens forstærker, - så nej, den bliver ikke kasseret før alt er afprøvet.
Har du eller andre et bud på i hvilken ende af tolerance skalaen, - nærmere 1% end 5% ?
 

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Flammesikret modstand
« Svar #3 Dato: Februar 21, 2022, 15:12:44 »
Rør = +- mange procent så +-5 er formentlig helt fin og sikkert også +- 10
den modstand der er brændt af sænker spændingen fra -43V  til -15V og det er Zenerdioden der sætter de -15, så du kan bare måle med et voltmeter og se om de -15v er stabile