Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller) (Læst 3165x)

Offline Capiz

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Dato: Marts 10, 2022, 12:46:50 »
Hej

Min Miele støvsuger er stoppet med at virke, og jeg har fundet frem til at det oftest er min Triac som er stået af. Der sad: T2050H-6T på den, og der er en ny udgave der hedder: t2035h-6i.

Mit problem er, at den står af så snart jeg sætter strøm til.
Nogen der har kendskab til sådan en controller ? (jeg har vedhæftet et billede af controlleren til motoren)
MGR 412-42/2 er modelnavnet på motoren.
Man kan ikke købe den reservedel jeg søger (hele controlleren), kun en ny motor, og det er for dyrt, men vil da gerne beholde min støvsuger hvis jeg kan få den lavet (ved at skifte få komponenter)

Mvh
Rasmus

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #1 Dato: Marts 10, 2022, 15:01:27 »
Hej
Her er en video med en der skifter Triac
https://www.youtube.com/watch?v=1mqqomGXxz0

Her er link til et modul ... hedder godt nok noget andet med ligner dit
https://www.ebay.com/itm/304382495978?hash=item46de9c4cea:g:p5MAAOSwYU1iIfW~

Men det er jo det du har allerede har gjort så et nyt modul vil sikkert også bare brænde af.

Den triac du har sat i kan klare 20A 600V
https://www.st.com/en/thyristors-scr-and-ac-switches/t2035h-6i.html#documentation

Jeg tror der er noget i motoren der er kortsluttet og som gør at Triac'en brænder af.

Du er nødt til at kigge efter fejl i selve motoren / viklinger / kul eller hvad der nu er i motoren.

Du bure også kunne "bypasse " triac med blot at have A1+A2 kortsluttet (venstre ben + mitter ben) Så motoren altid kører når der er strøm på (uden triac monteret)


 

Offline Capiz

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #2 Dato: Marts 10, 2022, 21:06:22 »
Fedt du vender tilbage, tak for input - jeg vil prøve at tjekke om motoren skulle drille.

Hvis jeg luser udenom en triac, vil jeg så kunne risikere at min sikring i tavlen går, hvis motoren driller ?

Det er en støvsuger jeg har fået, som har været brugt til at støvsuge gips, og jeg har tryklufts renset for støv, og til at starte med ville den snurre lidt - men nu springer den så snart motoren sættes til.

Må prøve at isolere motoren, og se om jeg kan få den til at virke udenom elektronikken i støvsugeren, er ihvertfald træt af at brænde mine triacs af, de er ikke billige :-/

/Rasmus

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #3 Dato: Marts 11, 2022, 06:40:30 »
Hvis motoren ikke roterer frit når du piller på den strømløs kan du bytte triac i al evighed.

Hvis den er brugt til at suge gips er der en MEGET stor chanse for at lejerne i motoren er tørre og/eller fyldte med støv.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2022, 09:20:21 »
Hvis jeg luser udenom en triac, vil jeg så kunne risikere at min sikring i tavlen går, hvis motoren driller ?
Ja absolut  :(

Et Ohmmeter kan jo viser at der er kortslutning, men hvis det er lejerned der ikke kan køre vil du jo ikke se det.

Du har jo nok ikke lige en variable skillevario trafo stående, her er det jo superneme at justere of fra 0 og se at det bliver trukket meget strøm med det samme hvis der er noget galt.

Et gammelt trick er at tage en "gammel" glødepære" på lad os sige 100W eller mere og sætte i serie med det du roder med.....       hvis der er kortslutning , ja så lyser lampen bare

Men det er snart ikke noget folk har liggende mere i disse LED tider , måske du har en gammel halogn arbejdslampe på loftet :-)

Du kunne også sætte el mindre sikring på f.eks 6A  i serre med støvsugeren man du tester så strømmen ikke går i hele hytten hver gang.

Pas nu på med hvad du laver det kan være farligt  ::)

 

Offline Capiz

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #5 Dato: Marts 11, 2022, 10:23:33 »
Hej igen

Tak for dine besvarelser - det er guld værd at snakke med en mere teoretisk kyndig person.
Jeg har desværre ikke noget af det du efterspørger ifht at fejlsøge (6A sikring, gl. halogenpære etc.)
Men jeg har et multimeter, så tænker jeg vil prøve at finde ud af, hvordan jeg tjekker for kortslutning.

Lejer virker til at have det fint i motor, og ser ingen problemer med kullene.

/Rasmus

 

Offline Capiz

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #6 Dato: Marts 11, 2022, 10:37:47 »
Jeg har lige smidt billedet ind her.
https://ibb.co/26Cq953
Det midterste ben havde brændt print kobberet væk, så jeg var nødt til at lave en synlig bro.
Kan det 0.75mm2 kobber give for meget modstand?
I så fald, så kan det være jeg skal have nyt print?

Min teori uden at kende så meget til det, så kommer der fra 3 ledning, en impuls der switcher triac til at sende strømmen fra ben 2 videre igennem triac og temperatur sikring, og tænder motoren.
Eller hvad bruges den "brune" 3. Ledning til I det her scenarie?

/Rasmus

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #7 Dato: Marts 11, 2022, 10:39:05 »
Lige en ting som jeg tænkte på, med alle de Triac jeg har rodet med gennem tiden så når de brænder af så kortslutter de så de altid er ON, hvis det er tilfældet hos dig så burde motorren jo køre eller sikringen springe i din el tavle hvis ikke den "dims" måske en thermosikring  der sidder på control printet afbrydder,

Hvad har du måle omkring den?

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #8 Dato: Marts 11, 2022, 10:43:46 »
Jeg har lige smidt billedet ind her.
https://ibb.co/26Cq953
Det midterste ben havde brændt print kobberet væk, så jeg var nødt til at lave en synlig bro.
Kan det 0.75mm2 kobber give for meget modstand?
I så fald, så kan det være jeg skal have nyt print?

Min teori uden at kende så meget til det, så kommer der fra 3 ledning, en impuls der switcher triac til at sende strømmen fra ben 2 videre igennem triac og temperatur sikring, og tænder motoren.
Eller hvad bruges den "brune" 3. Ledning til I det her scenarie?

/Rasmus

0,75 er fint nok, men hvad med der hvor der er firkantet hul i printet (til venstre) er der 0 ohm der?

Ja en puls gør at Triac går on og slukker når strømmen er nul (100 gange i sekundet)  med at forskyde pulsen kan man skruer op/ned for hastigheden / suget

 

Offline Capiz

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #9 Dato: Marts 11, 2022, 11:08:36 »
Der hvor hullet er, sidder temperatur sikringen.
Nu satte jeg ikke motoren på, men målte bare med multimeter, og efter lus, så er der fin strøm.
Så tjekkede jeg med motor, og Shit den fik travlt.

Så nu er jeg der, hvor jeg ikke ved hvordan jeg tjekker pulsen.
Det må jo være den der ødelægger triac.
Jeg har 1 tilbage, og koster 180kr, fordi jeg skal købe 3 af gangen og porto, så enten skal jeg nøjes med at den altid løber hurtigt, og ellers håber jeg vi finder en løsning 😅

 

Offline Capiz

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #10 Dato: Marts 11, 2022, 11:47:02 »
https://ibb.co/hCVR3hn

Her er controller boardet til støvsugeren, det ligner minimum 3 "dioder" der er stået af - så det er sikkert som vi er inde på, for meget strøm der går igennem ud til triac'en, og derfor den springer.

Den får lov til at leve med fuld skrue i værkstedet, tak for hjælpen :-D

/Rasmus

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #11 Dato: Marts 11, 2022, 12:05:33 »
Super der er fremskridt
Kan du ikke uploade billeder af hele printet på begge sider?

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til Triac (Miele S8310 motor controller)
« Svar #12 Dato: Marts 11, 2022, 13:10:47 »
Minder sikker om dette, ja det er nok bedst bare at køre 100%
https://www.huoltopalvelu.com/Miele-control-PCB-S8300-/-SG