Hvor farligt er det ikke at bruge jordstik? (Læst 2060x)

Offline Zeon

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hvor farligt er det ikke at bruge jordstik?
« Dato: Marts 31, 2022, 23:09:52 »
Jeg har købt en kølemadras (chilipad) fra USA, som åbenbart skal bruge jordstik.
Problemet er, at min lille studiebolig ikke rigtig har nogen stikkontakter med jord, eller schukostik.
Ikke engang køleskabet har jord!

Jeg kan godt finde en omformer, der laver det fra USA->DK, men jordforbindelsen kommer ikke med uanset hvad.

Mit spørgsmål er: Hvor farligt vil det egentlig være?
Forhandleren siger det ikke bør være et problem, meeen...
Jeg ved næsten intet om elektriker faget, så tør ikke stole blindt på dem.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er det ikke at bruge jordstik?
« Svar #1 Dato: April 02, 2022, 15:53:53 »
Prøv at få det på skrift, at det er uden risiko!
 Men personligt ville jeg ikke ligge på en 230/110v madras uden ekstra beskyttelse (jord)
(Sagde elektrikeren)  ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Zeon

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er det ikke at bruge jordstik?
« Svar #2 Dato: April 04, 2022, 22:57:03 »
Men personligt ville jeg ikke ligge på en 230/110v madras uden ekstra beskyttelse (jord)
(Sagde elektrikeren)  ;)

Tusind tak for svaret.
Du kan meget vel have reddet mig fra at blive ristet som en frankfurter.
Jeg frygter sommervarmen så meget, at jeg overvejede at forsøge at sætte den til :-\

Når jeg engang flytter ud af studenter-ghettoen, og opnår førsteverdens luksus ting som stik med jordforbindelse, ved du så hvem jeg kan henvende mig til, for at få ombygget strømstikket til noget der kan passe i danske stikdåser?
De eneste elektriker firmaer jeg kender, er giganter der kun arbejder for store erhvervsvirksomheder.

 

Offline fase

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvor farligt er det ikke at bruge jordstik?
« Svar #3 Dato: Maj 17, 2022, 14:41:39 »
Grunden til, at der skal være en jordforbindelse, er at du skal være beskyttet mod farlig spænding i forhold til jord. Så hvis der ikke er forskellig spænding på de områder, du skal ligge på er der ingen problemer i den manglende jordforbindelse. Det betyder at du først er i fare for farlige spændinger, hvis der er overgang i madrassen til stel og dermed jord.