Mini-vibratorer (Læst 2059x)

Offline rickbear

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Mini-vibratorer
« Dato: April 04, 2022, 21:06:43 »
Hejsa... Jeg pønser på at lave et projekt med disse mini-vibratorer:
https://www.aliexpress.com/item/4000245243914.html

Det kunne være noget feedback på VR vest eller indbygge 5x5 stk i noget tøj som en slags feedback til svagtseende, whatever. Hey - som ingeniør behøver jeg ikke en undskyldning for at lave et ubrugeligt projekt :-D

Anyway... jeg er softwareingeniør og min viden om elektronik er lidt begrænset. Jeg kan dog regne ud, at en controller som atmega eller arduino ikke kan trække dem direkte på pins - det holder controlleren nok ikke til, da det nok trækker for meget strøm, hvis alle fx skal køre samtidig. Jeg vil gerne kunne styre dem individuelt. Der findes jo relæer eller motor shields, men synes bare, at det også er lidt overkill for så små motorer. Er det vejen frem eller findes der noget andet smart?

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Mini-vibratorer
« Svar #1 Dato: April 05, 2022, 16:13:59 »
En transistor kan meget vel være svaret.

F.eks. en som klarer strømmen med marginal, kan være BC328 eller lignende.

Mellem portpinden og basen på transistoren skal der være en modstand på ca. 2,2k.
Emitteren skal til GND.
Kollektoren skal til motoren/vibratoren, minus hvis den er polariseret.
VDD skal til også til motoren men til den anden/positive ledning.

VIGTIGT: Du SKAL have en diode over motoren, katoden mot plus. Dette beskytter mod de spændingspeaks som definitiv kommer med en motor.

 

Offline rickbear

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Mini-vibratorer
« Svar #2 Dato: April 05, 2022, 19:00:11 »
Tusind tak for svar.
Jeg googlede en del videre efter mit spørgsmål i går og fandt endelig frem til dette link.
Det svarer rigtigt godt til det, du fortæller. Så det bliver nok den tilgang. Jeg fandt dog også denne video. Her ser det ud til, at der findes en chip (ULN280xA), hvor der er 8 indbyggede transistorer. Det virker lidt mere handy. I specifikationen på dem ser det dog ikke helt ud til, at de kan holde til så meget strøm, som den transistor, du henviser til.
Jeg vil i hvert fald gå mere i dybden med det, du skriver. Mange tak!
« Senest Redigeret: April 05, 2022, 19:02:47 af rickbear »

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Mini-vibratorer
« Svar #3 Dato: April 08, 2022, 18:24:59 »
Rent faktisk skal transistoren bare klare hvad vibratoren behøver (med lidt marginal), resten er ligegyltigt.

ULN280x er en high-side driver med 8 drivere i, jeg syntes ikke at den er mere handy - men jeg har også designet elektronik kommercielt i 30 år og har nok lidt mere vane.

 

Offline rickbear

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 12
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Mini-vibratorer
« Svar #4 Dato: April 09, 2022, 11:54:51 »
Jeg prøver med din opstilling. Varerne er på vej :)
Tak for svar!