USB --> Seriel --> USB (Læst 13963x)

Offline bendsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #15 Dato: Maj 25, 2011, 12:29:08 »
Det er noget langhåret noget - der er en tidlig NMEA-standard (version 1), som bruger +5 volt som logisk "1" og 0 volt som logisk "0", og nogle efterfølgende, som benytter op til +/- 15 volt.

Jeg har fundet lidt dokumentation på det:
http://www.actisense.com/Downloads/TechTalk/NMEA%200183/The%20NMEA%200183%20Information%20Sheet.pdf

På side 5 er de to versioner beskrevet. Så vidt jeg kan blive klog på ud fra dette og det stikdiagram, jeg sendte tidligere, må der være tale om den senere (med data+ og data-) udgave, så +/- 10 volt burde virke. Det er formodentlig også, hvad USB --> seriel adapteren giver, eller...? Lad os se på det, når vi kommer på båden, hvis du ikke foretrækker at jeg tager det med hjem. Jeg ved bare, at her i Vejledalen, hvor vi bor, kan det undertiden være svært at få et godt GPS-signal.

En kold classic skal jeg nok sørge for - eller to, hvis det trækker ud.

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #16 Dato: Maj 25, 2011, 12:39:56 »
Jeg læser lidt på det og så snakkes vi ved sidst på ugen.

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #17 Dato: Maj 25, 2011, 15:21:00 »
Så har jeg fået læst lidt på det, hvad jeg kan se forventer din vhf at modtage data som rs422.
dvs jeg lige skal lave en rs232 -> 5v data -> rs422

 

Offline bendsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #18 Dato: Maj 25, 2011, 18:04:49 »
Jamen hvis du synes, det bare er noget, man 'lige laver', skal jeg endelig ikke modsige dig  ;)

Det trækker vist op til lidt mere end en enkelt classic som tak for indsatsen  ;D

/ Lars

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #19 Dato: Maj 25, 2011, 18:30:11 »
Det skulle gerne være til at finde ud af :D
Jeg går ud fra der er noget 12v på båden jeg kan koble mit lille print på.

 

Offline bendsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #20 Dato: Maj 25, 2011, 21:08:05 »
Jo så vidt jeg husker, har vi noget 12v liggende i et af skabene  ;D

Der er 12v i løs vægt overalt, også lige bag VHF'en, og 230v til scopet, hvis du stadig har brug for det.

Det bliver spændende, om vi får det til at spille.

/ Lars

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #21 Dato: Maj 26, 2011, 14:59:26 »
Så er der 1 stk rs232 - rs422 converter på plads.. Det bliver sjovt at se om din vhf også vil æde den :D

 

Offline bendsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #22 Dato: Maj 26, 2011, 15:19:25 »
Kanon!  :)

Hvad er interfacet på udgangssiden? 9-polet sub eller klemme/lodde?

Jeg er godt nok også spændt - også på, om jeg har fået indstillet Xport rigtigt, den er ikke så hjælpsom, så det bliver godt at få en Xport Xpert til lige at kigge på det.

Snaks

/ Lars

 

Offline smølf

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 59
  • Antal brugbare Indlæg: 0
  • Elektronik er ikke et fag - det er en livstil
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #23 Dato: Maj 26, 2011, 16:45:17 »
indgangen er et db9 stik og udgangen er 2 loddeøer til at smide ledninger på.

 

Offline bendsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #24 Dato: Juni 02, 2011, 20:49:18 »
Efter et par personlige møder og en masse hjernevriden, også blandt Smølf's kolleger, er det faktisk lykkedes  :)

Smølf tog jo udfordringen med hjem - lavede en RS232 -> RS422 converter. Den prøvede vi i båden for en uges tid siden uden held. Det viste sig, at Xport rent faktisk ikke sendte noget ud på den fysiske COM-port, den gjorde det kun tilgængeligt internt i PC'en.

Så han gik i tænkeboks og fandt et par DOS-kommandoer, som sendte signalet ud på den fysiske COM-port - som ikke er fysisk, da der jo ikke er et serielt stik på PC'en, men en driver, som emulerer COM-port til et USB-stik.

SÅ! I dag skulle hele set-up'et prøves, vi mødtes på båden, fik alting wiret op, GPS --> PC --> Prolific COM 10 --> Xport COM 2 + COM 4 --> Søkort og Prolific ud på USB som COM 4 --> RS232 > RS422 converteren --> VHF-radioen... og der skete absolut intet  :-[

I et sidste desperat forsøg bypassede vi converteren og smed RS232-signalet direkte i røven på VHF'en... det virkede! Vi kunne næsten ikke få armene ned  8)

Så - mange skønne spildte kræfter, men vi takker stadig Smølf for det kæmpe arbejde, han har lagt i vores lille problem - thumbs up!


 

Offline bendsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: USB --> Seriel --> USB
« Svar #25 Dato: Juni 04, 2011, 07:01:10 »
På billedet kan man i øvrigt også se årsagen til hele projektet. Bag det lille røde dæksel med påskriften DISTRESS sidder en knap, som, hvis den holdes inde i 5 sekunder, får radioen til at sende et Distress Alert, som får samtlige tændte VHF-radioer i 30 km's omkreds til at hyle og skrige.

Med i datapakken er også skibets MMSI-nummer, en slags telefonnummer til radioen, samt skibets position. Derfor er det hamrende vigtigt, at denne hele tiden er opdateret.

Hvis der er tid, bør man efterfølgende udsende Mayday på kanal 16 og uddybe nødsituationen, men står man i vand til midt på livet og med flammerne slikkende op ad ryggen, er det temmelig rart at vide, man bare kan trykke på knappen og så komme af båden.