Kiprelæ eller andet? (Læst 13176x)

Offline morten

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Kiprelæ eller andet?
« Dato: September 15, 2013, 18:25:15 »
Hej elektronik forum

Jeg er i gang med et projekt hvor det gerne skulle lykkes at tænde og slukke for lys mm. i min lejlighed ved hjælp af relæ i tavlen. Har købt svagstrømsstyring via Sms osv men har ikke investeret i tavle materiel (230 V) endnu og læste på andet forum at kiprelæer ikke kan tåle at stå on hele tiden. Det vil de jo komme til når jeg er hjemme i længere tid. Relæernes forbrug er også aktuelt, da det helst ikke skal føre til størrre elregning. Ved nogen hvordan man bedst løser den opgave, så forbrug er lavt og man ikke skal ud og købe nye relæer hele tiden?

vh morten

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #1 Dato: September 15, 2013, 18:54:47 »
Hej Morten.

Nu har jeg lige prøvet at kigge lidt efter et diagram over et kiprelæ. Jeg ved godt hvordan de fungere, men et diagram ville gøre underværker. Jeg vil mene at man kan lave det sådan at den afbryder sig selv for hver gang den aktiveres.

Altså det modsatte af en "selv holdende knap" Hvis du kender sådan et.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #2 Dato: September 15, 2013, 21:31:17 »
kip relæet skal bare have en puls for at tænde, og en puls for at slukke! ellers skal du bare vælge et alm. relæ til din-skinne!

(og det er korrekt at kiprelæet ikke kan tåle at stå med spænding på A1 og A2 hele tiden, kun puls!)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #3 Dato: September 15, 2013, 22:55:53 »
nemlig Jesper, men man kan vel lave eller finde en "on-to-pulse" anordning?
selvfølgelig er det bare at bruge alm relæer, men hvis han vil spare på strømmen så er det jo lige vidt.


jeg vil helt klart lige se videre på dette i morgen :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #4 Dato: September 16, 2013, 14:55:04 »
Hej igen.

Jeg har desværre ikke nået og kigge videre på det.
Kan ikke love at jeg får tid til at se på det før i morgen.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #5 Dato: September 17, 2013, 18:23:42 »
Hvad for en sms styring er det du har købt? Er det eventuelt mulighed for at den kan kodes om, så udgangen kun er momentary?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline morten

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #6 Dato: September 17, 2013, 19:23:30 »
Mange tak for info. Jeg er på plads med det nu. Vidste ikke at kiprelæet virkede som det gjorde, troede at det krævede konstant strøm i en af tilstandene.
Rigtig godt forum.

vh morten

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #7 Dato: September 17, 2013, 20:46:33 »
tak for de fine ord.

godt du fandt ud af det. du må endelig sige til hvis du støder ind i fler problemer :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline morten

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #8 Dato: September 18, 2013, 18:11:15 »
Ja mange tak, det vil jeg helt sikkert benytte mig af. Kom til at tænke på, hvorfor hulan ikke alle relæer er bygget som kiprelæer?? At det kun skal bruge strøm i den korte tid det skifter tilstand! Der må være en finesse ved det, som giver almindelige relæer et fortrin på visse punkter.

vh morten

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #9 Dato: September 18, 2013, 18:29:18 »
Hej Morten,

>som giver almindelige relæer et fortrin på visse punkter.

Ja:  $$$   ;)
En bistabil kiprelæ koster omkring 50kr mere end en almindelig relæ.

Strømforbrug er ca. 0.2Watt.
8 timer om dagen, 10 år koster ca. 10kr.

gerd


« Senest Redigeret: September 18, 2013, 18:32:51 af gerd »

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #10 Dato: September 18, 2013, 19:39:16 »
det er heller ikke alle steder at det er praktisk at bruge et kiprelæ, feks starter relæet i en bil. men i et hus har den mange anvendelser.  de steder hvor man ikke kan bruge korrespondance, er det meget anvendeligt med kiprelæere.

men som gerd også nævner så kommer det også tit til at være et spørgsmål om kroner-øre :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline morten

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 11
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #11 Dato: September 19, 2013, 18:42:29 »
Ja det giver mening. 0,2 W er ikke meget. Ved I om det svagstrøm (puls) der skal styre kiprelæ må komme ind i tavle udefra? Særlige regler omkring ledning til puls eller lign.?
Jeg går ud fra at alt svagstrøm uden for tavle må jeg selv udføre - er uuddannet amatør :)

Vh morten

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #12 Dato: September 19, 2013, 18:54:00 »
Må indrømme at jeg ikke kender noget til regler omkring dette. Der skal du nok forhøre dig hos en elektriker, det ville undre mig meget hvis der ikke er en her på forummet.

Mit umiddelbare gæt er at du godt selv må installere svagstrømsrelateret ting i dit hjem. Men jeg tør ikke ligge hoved på blokken med det.


Har fundet dette her:

http://www.sik.dk/Forbrugere/El/Goer-det-selv-el/Hvad-maa-man-selv-lave-af-elarbejde

For mig at se kan jeg ikke rigtig se om man må installere sådan noget selv.
« Senest Redigeret: September 19, 2013, 18:57:29 af A5ive »
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #13 Dato: September 19, 2013, 19:24:20 »
jeg er jo elektriker! men er ikke 100% sikker... jeg mener ikke man må pille selv, hvis det er fast installation!!
Og hvad nu hvis det man har lavet bryder i brand, og familien afgår ved døden... hvem har ansvaret??

jeg ved godt det er sat på spidsen... men men... jeg har set rigtig meget "lort" i min tid som elektriker!
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Kiprelæ eller andet?
« Svar #14 Dato: September 19, 2013, 19:28:27 »
Nemlig. Det er også derfor jeg ikke tør ligge hoved på blokken. Hvis der sku ske brand så tror jeg det er svært at vinde hvis man "bare lige har lappet noget sammen"
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.