Ændre omdrejningstæller (Læst 2142x)

Offline SørenAh

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Ændre omdrejningstæller
« Dato: Marts 23, 2023, 22:19:29 »
Hej
Jeg vil gerne lave en omdrejningstæller om, så den passer til min gamle bil med 2 cylindrer. Omdrejningstælleren kan stilles så den passer til 4 eller 6 cylindre, jeg har haft den sat til og den virker, den viser bare forkert. Når jeg skifter mellem 4 og 6 cylindrer, skifter jeg mellem 2 variable modstande, hvor der står 2k (6 cylindre) og 3k (4 cylindre).
Jeg har læst mig til at jeg skal øge modstanden, så kan jeg sætte en ekstra modstand på, mellem kontakten og den variable modstand? Hvis ja hvilken?
Håber jeg har forklaret det godt nok og tak fordi du har læst med så langt. Jeg er ikke på hjemme bane her, men jeg håber at kunne løse det.
Vh Søren

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 178
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Ændre omdrejningstæller
« Svar #1 Dato: Marts 24, 2023, 17:37:19 »
Elektronikken ser meget bedaget ud - men den fungerer jo.
Det ekstra modstand skal koblen ind i serie med det ene potentiometer.

Det kan være enklest at kikke under printet og bryde en af banerne til til det ene potentiometer og så lodde det ekstra modstand over den brydning.

Printet er et gammelt papir-resin type og med alderen bliver de (meget) sprøde - så vær forsigtig.

 

Offline SørenAh

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Ændre omdrejningstæller
« Svar #2 Dato: Marts 25, 2023, 10:46:51 »
Tak for svar.
Ja bilen er fra 70’erne, så det skal omdrejningstælleren også være.
Jeg har vedhæftet et nyt billede. Skal jeg sætte den ekstra modstand på før  potentiometeret? Er det sådan en modstand jeg skal bruge?
https://elektronik-lavpris.dk/p101469/rmbb207k001-resistor-0207-06w-1-100k-taped/

Tak for hjælpen fra en elektronik udfordret. :)

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 178
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Ændre omdrejningstæller
« Svar #3 Dato: Marts 25, 2023, 13:22:00 »
Hvis du lodder den ene ledning fra 4/6-cylinder af printet og forlænger den ledning med et modstand er du i mål.

Altså lodder ledningen af printet og monterer den ene ende af ekstramodstanden i stedet og så ledningen på den anden ende af modstanden.

Husk at sørge for at den ikke kortslutter noget, brug gerne krympeslange til at isolere.
« Senest Redigeret: Marts 25, 2023, 13:24:17 af Icecap »