Redningsprojekt af Channel Selector hybridkreds i et Philips PM3260E (Læst 2848x)

Offline Detektiven

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hej,
I  min samling af oscilloskoper indgår et Philips PM3260E fra 1975. Det fungerede perfekt længe, men for nogen tid siden ophørte kanal B med at vise et signal. Efter en fejlsøgning blev kilden hurtigt indkredset: En hybridkreds ( channel selector ). Denne kanalvælger kreds er i stand til at skifte lynhurtigt mellem de to inputsignaler A og B. I Chop-mode skiftes der eksempelvis med 1 mHz, så man vitterligt oplever, at man ser begge signaler på samme tid ( 2 kanals multiplexing ).
Men den er altså defekt i den ene kanal  :( Kredsen er så gammel, at den er umulig at opdrive som ny reservedel. Har prøvet alle mulige steder uden held.

Tanken om at reparere den defekte hybridkreds kom fra en anden reparation, jeg udførte på en Roland Juno 106 synthesizer. Denne har nogle spændingsstyrede filterkredse ( VCF ), som er støbt ind i et epoxylignende lag. Efter et par døgn i acetone kan dette lag pilles af med forsigtighed, og i de fleste tilfælde virker hybridkredsen igen, når laget er fjernet. Det vil altså sige, at dette støbelag ikke er elektrisk neutralt efter en årrække... der sker én eller anden reaktion mellem komponenternes/printbanernes metaller og støbemassen. Kapacitivt? Ohmsk? Hvem ved? Desværre er støbemassen på Philips kredsen keramisk, så den lader sig ikke opløse uden at beskadige komponenter og baner.
Optimistisk som jeg er, er jeg nu begyndt at fjerne laget med en lille Proxxon sliber med et fræsehoved på Ø0,5 mm. Først sleb jeg lige toppen af laget med lidt sandpapir... og her viste sig noget, der bekræfter min antagelse, at en uønsket kemisk langtidsreaktion mellem støbelag og komponenter har shuntet/dræbt kredsen.  Jeg er ikke helt færdig, men jeg kan allerede se igennem kredsen ved at lyse fra undersiden. I kan se en sekvens af arbejdets forløb her.  Der er også diagrammer. Mvh Bo 
http://picasion.com/
         
« Senest Redigeret: August 23, 2016, 03:21:38 af Detektiven »