Elforsyning til pulver lakerings pistol (Læst 5351x)

Offline KimP

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Elforsyning til pulver lakerings pistol
« Dato: Maj 25, 2011, 22:18:27 »
Hejsa elektronik eksperter :)

Super forum i har fået samlet her, jeg håber at kunne gøre god brug af det fremover :)

Jeg har kun rodet med 230v her på den gamle gård min kone og jeg bor på, så når det kommer til højspænding er jeg lidt lost (læs kylling)

Jeg har sat mig for at lave en pulver lakerings pistol. Hvis i ikke kender princippet så vil jeg lige kort fortælle det her. Man har pulver maling i en trykluft pistol som man så sprøjter ud af en dyse, lige uden for den dyse sidder der nogle metal tråde som er fra den positive del af højspændings enheden. Emnet man gerne vil male bliver så forbundet med den negative ledning fra kredsen. Dette skulle så lade pulveret positivt og vil så søge imod det negativt ladede emne.

Jeg troede egentlig først at det sværeste vile være at få lavet det mekaniske men det var en svir, nu er det strømdelen jeg mangler og der har jeg brug for en smule hjælp.

Jeg kan se at de anbefaler en 12v omformer på denne her side men at de ikke kan skaffe den mere !
http://www.flickr.com/photos/zapwizard/183681035/in/set-72157594167019934/

På forhånd tak for hjælpen :)

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Elforsyning til pulver lakerings pistol
« Svar #1 Dato: Maj 26, 2011, 21:52:21 »
Hej Kim.

jeg er ikke helt med på hvor meget du skal til at lave, men jeg fandt noget du måske kan bruge.

her er lidt om en ion generator
http://www.electronickits.com/kit/complete/misc/ck1103.pdf

Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline KimP

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Elforsyning til pulver lakerings pistol
« Svar #2 Dato: Maj 27, 2011, 22:12:10 »
Hele el delen skal jeg have lavet !
Hele humlen er at få et system der har ca 10KV men med så lav strøm styrke at jeg ikke slår mig selv ihjel ved et uheld :)
Jeg har fundet en 12v Negativ ion generator som kører på jævnstrøm. Den passer i et cigaret stik til en bil og der medfølger en 230v->12v adapter. Jeg har desværre ikke kunne finde de precise specs på den men den kostede en 100,- inklusiv porto så det kan ikke gå helt galt !
Nu venter jeg til den kommer hjem og så skiller jeg den ad for at se hvad der er i den !

 

Offline KimP

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Elforsyning til pulver lakerings pistol
« Svar #3 Dato: Maj 27, 2011, 22:49:20 »
Hej Kim.

jeg er ikke helt med på hvor meget du skal til at lave, men jeg fandt noget du måske kan bruge.

her er lidt om en ion generator
http://www.electronickits.com/kit/complete/misc/ck1103.pdf
Ret mig hvis jeg tager fejl, men er det ikke vekselstrøm ? Så vil emnet hele tiden skifte pol og så vil jeg ikke opnå den ønskede effekt (tror jeg, har ikke kunne finde dokumentation)
For en sikkerheds skyld vil jeg holde mig til jævnstrøm !

 

Offline Merlin

  • Op-amp
  • ***
  • Indlæg: 214
  • Antal brugbare Indlæg: 31
  • Må den magiske røg blive inden i dine komponenter
    • Vis profil
Sv: Elforsyning til pulver lakerings pistol
« Svar #4 Dato: Maj 28, 2011, 23:37:20 »

 Hej KimP
 Når du snakker elektrostatisk maling, snakker du normalt to forskellige principper

 Pulver lakering- et tørt pulver der suges til emnet pga statish ladning og bringes til at flyde/hærte ved opvarming
 
 Elektrostatisk maling- våd maling der suges til emnet pga statisk ladning, og hærder normalt

 Ved den sidste bør du være påmærksom på at du har en advorlig eksplotion fare pga gnister, hvis du nærmer dig
 emnet med maler pistolen ( luften er mætter af acetone/cellose/m.e.k/eller andre uvenlige dampe )

 Drag nogle fornuftig forholdsregler 

 Tage
     
 
 

 

Offline KimP

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Elforsyning til pulver lakerings pistol
« Svar #5 Dato: Maj 29, 2011, 08:09:21 »
Ja gnister og opløsningsmidler har altid været en kanon blanding :) Bare rolig den holder jeg mig fra, tror faktisk ikke man kan købe det maling, med mindre man bare bruger almindeligt maling til formålet !
Det er pulver lakering jeg skal i gang med ! Jeg fandt lige ud af at den Ion generator som sidder i den jeg lige har købt laver 4KV, håber det er nok ellers må jeg lede videre !

 

Offline KimP

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Elforsyning til pulver lakerings pistol
« Svar #6 Dato: Juni 02, 2011, 00:11:03 »
Så har jeg testkørt anlæget ! Jeg tror at de 4kv er en del i under kanten, jeg skal nok op på 12-15kv for at få en ordentlig polarisering ! Det lykkedes men kun lige !
Hvis der er nogen der har gode råd til hvor jeg kan finde sådan en må i endelig gerne sige til !
Men jeg tror ikke det har været en fejl investering, ved gentagne coatings skal volten sænkes, så jeg regner med at kunne benytte den der !




 

Offline KimP

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Elforsyning til pulver lakerings pistol
« Svar #7 Dato: Juni 02, 2011, 00:48:25 »
Fandt den her, men det er i australien, lidt langt væk !
http://secure.oatleyelectronics.com//product_info.php?products_id=915