alternativ til (Læst 3109x)

Offline wahanna

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
alternativ til
« Dato: September 27, 2011, 19:10:19 »
jeg har 3 stk af følgende siddende til nogle bomme - http://issuu.com/partsunited/docs/mr1exp-site?viewMode=magazine&mode=embed

Men da jeg er blevet træt af at betale 449 kr for hver enkelt fjernbetjening(skal bruge ca 30 stk)og de er af dårlig kvalitet og går derfor i stykker,  søger jeg et billigere alternativ- sikkerheden er ikke vigtig så det behøver ikke nødvendig vis være en rolling code system - alternativt skal jeg bruge nogle billigere fjernbetjeninger som kan bruges til systemet - desuden har jeg endnu to bom anlæg der skal kobles på så de kan fjernbetjenes så skal bruge endnu 2 Receivere, så alt i alt er det vel for dyrt at blive ved at køre med oven stående system ?

forslag til alternativer på recivere samt transmittere ønskes selvfølgelig med hensyn til pris

 

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: alternativ til
« Svar #1 Dato: September 27, 2011, 22:07:06 »
Lyder dyrt i mine øjne (eller er det ører?). ;)

Hvilken spænding kører bommene på, og er det AC eller DC, og hvor mange ampere ?

Jeg ville snildt kunne udvikle et komplet system (med 30 fjernbetjeninger) for under 10000, så har du da sparet 5000 og jeg vil da igen have nok penge til at kunne købe mig en fuldt belagt pizza... ;)
Men det kunne da være lidt sjovt, at finde ud af hvad hver fjernbetjening kunne koste.

Jeg ville sikkert også kunne lave det med nogenlunde fornuftig sikkerhed, så de ikke åbner/lukker 'af sig selv', når naboens kat tænder for kaffemaskinen.

Hvor langt er det nødvendigt at fjernbetjeningen rækker ?
Ofte er der kun én knap på sådan nogle sjovere, en 'åbne/lukke'-knap. Dette synes jeg er en gevaldig dårlig idé.
Jeg mener at når man vil åbne, skal man trykke på én knap, og når man vil lukke, skal man trykke på en anden.
Hvorfor jeg mener dette, er fordi min bror har en skøn fjernbetjent bom, og halvdelen af gangene han trykker på sin åbne/lukke-knap 'hører den ikke', og nogle gange hører den det, men ombestemmer sig til at køre i anden retning i stedet.

Nysgerrig: Sker der ikke noget sjovt ved rolling code, når man trykker på sin fjernbetjening og ikke er i nærheden af bommen?
-Jeg tænker... Er man udenfor rækkevidde og trykker 3-4 gange på fjernbetjeningen, kan receiveren så stadig forstå signalet?

 

Offline wahanna

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: alternativ til
« Svar #2 Dato: September 28, 2011, 00:17:24 »
det første først

fjernbetjeningerne skal kunne række minimum 30 m

det er kun nødvendigt med en kanal  - alle bomme er udstyret med timer og spoler i jorden - så den skal kun have et åbne signal - hvor efter den selv lukker når enten tiden er gået eller spolen har været aktiveret -

Rolling code fjernbetjeninger/ transmitter / recivere er lavet sådan at der gennereres en i (dette tilfælde) 40 bit kode mellem transmitter/reciever hver gang der trykk trykkes - denne kode er "ens" på nogle forud difinerede bit alt efter hvor langt de er kommer i deres cyklus og nul stilles i receiveren- disse bit for bliver rigtige de næste  255 gange der trykkes på transmitteren - men samme bit mønster accepteres ikke 2 gange træk så ledes kan dennes kode ikke opsnappes - eneste fejl mulighed er at man trykker 256 gange eller flere på transmitteren uden der oprettes forbindelse til reciveren før de ikke længere er kompitable...  og efter som der oftes er 1.000.000.000 forskellige mulige kombinations muligheder er systemmet meget sikkert dvs. der er 255/1.000.000.000 chance for at ramme de rigtige bit   

men som sagt det er slet ikke nødvendigt i dette tilfælde det er fint nok bare de er fjernbetjente og helst på 433.92 MHz

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: alternativ til
« Svar #3 Dato: September 28, 2011, 00:43:14 »
fjernbetjeningerne skal kunne række minimum 30 m

OK, dette er muligt at lave.

Citér
det er kun nødvendigt med en kanal  - alle bomme er udstyret med timer og spoler i jorden - så den skal kun have et åbne signal - hvor efter den selv lukker når enten tiden er gået eller spolen har været aktiveret -

Forstår jeg det rigtigt: Hvis alle bommene stod ved siden af hinanden, ville et tryk på en hvilken som helst af de 30 fjernbetjeninger åbne alle bommene på én gang ?

Citér
Rolling code (...forklaring...)

Meget godt forklaret. Dette kan jeg snildt lave, nærmest med bind for øjnene. :)

Citér
men som sagt det er slet ikke nødvendigt i dette tilfælde det er fint nok bare de er fjernbetjente og helst på 433.92 MHz

Må den være på 2.4GHz; de IC'er jeg har på lager (og kender lidt) er nemlig på denne frekvens ?
Det smarte med at lave den med denne chip, er at det er muligt at lave 'handshake', så senderen kan se om modtageren har fået signalet, og hvis den ikke har modtaget signalet, kan senderen afsende signalet igen (dette kan kombineres med rolling code/challenge-response, så bommene ikke vil kunne aktiveres ved uheld eller ved 'almindelig tampering').