AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb (Læst 10868x)

Offline vonmag

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Dato: December 18, 2012, 00:24:35 »
Hej
Jeg er ny på forummet her og håber jeg kan få lidt hjælp til en omskifter jeg gerne vil bygge.

Jeg har brug for at vælge mellem to indgange (fra guitarer) til en udgang, altså en AB-boks. Den skal styres fra en Ampcontrol udgang på min programmerbare multiefeektpedal. Udgangen kan enten være sluttet eller afbrudt (kan programmeres i hver enkelt patch). Udover blot at skifte mellem de to inputs, har jeg også brug for at en eller to lysdioder kan indikere hvilken indgang der er aktiv

Jeg går ud fra at det skal laves med et relæ, men jeg har ikke overblik over hvordan det skal skrues sammen, så er der nogen der kan hjælpe med en skitse over et kredsløb?
Jeg regner bare med at bygge det på en hulplade – det burde ikke være nødvendigt at lave en egentlig printplade går jeg ud fra. Mht strøm vil bruge et 9V batteri – det er jo ikke de store strømtyve vi taler om.

Jeg ved ikke ret meget om elektronik, kan dog kende en modstand fra en kondensator og ved hvordan en transistor virker (i princippet altså), så jeg får nok brug for at stille lidt dumme spørgsmål undervejs :)
Stil endelig uddybende spørgsmål, hvis min beskrivelse ikke er forståelig.

På forhånd tak.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #1 Dato: December 24, 2012, 17:23:45 »
Hej.

Med http://www.let-elektronik.dk/relae-board-x-2.html og det programmerings board du nu vælger, kan du lave en let løsning til dit problem.

Kræver dog at du ved lidt om programmering af Microcontrollere.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline vonmag

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #2 Dato: December 25, 2012, 20:35:42 »
Hæ, programmering af microcontroller siger du. Det har jeg overhovedet ikke noget begreb om, men jeg kan vel læse op på. Vil da lige se på det i hvert fald.

Tak for hjælpen.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #3 Dato: December 26, 2012, 03:53:58 »
Hej vonmag (Vognmand? :o)  ..)

Kan jeg få dig til at åbne mspaint / paint eller et andet tegne program og så forklare udfra disse dele hvordan den skulle fungere?
micro-controller, dioder, relæ, indgang(e) og udgang(e)?

For min tanke er at tage en simpel 3 skifte kontakt (højre er indgang 1, midt er slukket, og venster er indgang 2)

Sætte indgang 1+2 på kontakten, også bare sidde og skifte imellem dem?

Så må man sige, så undgår du en masse programmering, elektronik mv.

Mvh. Danni.

PS. Med mindre du insistere på at den skal laves på anden vis ;) hehe
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline vonmag

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #4 Dato: December 27, 2012, 16:23:34 »
Hej Danni
Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du mener. Men jeg vil gerne prøve at forklare tydeligere hvad det er jeg vil. Som sagt skal jeg bruge to guitarer i den samme guitareffektboks (BOSS GT-10). Jeg bruger forskellige programmer til de to guitarer, men den har kun et input, så der skal på en eller anden måde skiftes mellem de to guitarer. Jeg kan selvfølgelig bare bruge en traditionel AB-boks, som betjenes med en fodkontakt, men så skal jeg trykke to steder, det er upraktisk og det er også en fejlkilde.
Ampcontrol udgangen på GT-10'eren kan programmeres til enten at være kortsluttet eller afbrudt, og det er den udgang jeg vil bruge til at styre min AB-boks.
Her er et diagram der gerne skulle vise hvad jeg mener.


Så vidt jeg forstår et relæ, så burde jeg kunne få det til at skifte ved hjælp af noget strøm samt Ampcontrol udgangen på min GT-10.

 

Offline vonmag

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #5 Dato: December 27, 2012, 16:55:29 »
Jeg har fundet det her diagram over et vekslende relæ. Hvis jeg forbinder det som vist på tegningen burde det så ikke kunne fungere?


 

Offline vonmag

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #6 Dato: December 27, 2012, 18:44:46 »
Nu har jeg siddet og tegnet lidt videre og er nået frem til denne samlede konstruktion, der både skfiter mellem guitarer og lysdioder. Men kan jeg godt bruge samme strømkilde til dioder og relæ, sådan som jeg har sat det op, ja kort sagt, vil det virke?




 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #7 Dato: December 28, 2012, 08:55:52 »
et par modstande til dine lysdioder, og så skal de vende om (altså lysdioderne)!

hvordan med støj og relæer, kan det ikke godt give et gevaldigt "knald" i højtaleren, hvis ikke det er toppen af poppen mht. relæ.!?
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline vonmag

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #8 Dato: December 28, 2012, 19:01:41 »
Tak. Øv jeg troede faktisk jeg havde vendt dioderne rigtigt, nå det er en detalje. Mht poplyde når relæet skifter så kan det sagtens tænkes at give problemer, kan det evt afhjælpes med en kondensator og hvordan skal den i givet fald monteres?

Det er det her relæ jeg har brugt som model, men er det overhovedet egnet til et audiosignal?
https://www.elfaelektronik.dk/elfa3~dk_da/elfa/init.do?item=37-462-26&toc=19064
« Senest Redigeret: December 30, 2012, 17:30:55 af vonmag »

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #9 Dato: Januar 01, 2013, 18:23:59 »
pas mht til type relæ! jeg hare ikke rodet så meget med "lyd"

godt nytår
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline vonmag

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #10 Dato: Januar 02, 2013, 01:04:29 »
OK. Men tak alligevel. Jeg fandt i øvrigt et andet relæ, der kan skifte både signal og dioder samtidig så nu har jeg lavet et nyt diagram:



Det skulle gerne virke, nu prøver jeg i hvert fald at bestille dele hjem og se hvordan det går :)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #11 Dato: Januar 05, 2013, 06:13:01 »
Hej vonmag.

Har lige været væk i et par dage.

Hvis du vil lave et relæ opsætning, vil jeg nok bruge en transistor til det.

Her er en 'standart løsning' med en transistor der skal tænde eller slukke et relæ:
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #12 Dato: Januar 05, 2013, 13:45:38 »
Hej vonmag.

Har lige været væk i et par dage.

Hvis du vil lave et relæ opsætning, vil jeg nok bruge en transistor til det.

Her er en 'standart løsning' med en transistor der skal tænde eller slukke et relæ:

hej danni, som jeg ser det har han en eller anden omskifter-pedal agtig ting, (GT-10)!   :) Så det er selve omskifter funktionen han leder efter! :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline vonmag

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 9
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #13 Dato: Januar 05, 2013, 14:40:32 »
Hej vonmag.

Har lige været væk i et par dage.

Hvis du vil lave et relæ opsætning, vil jeg nok bruge en transistor til det.

Her er en 'standart løsning' med en transistor der skal tænde eller slukke et relæ:

hej danni, som jeg ser det har han en eller anden omskifter-pedal agtig ting, (GT-10)!   :) Så det er selve omskifter funktionen han leder efter! :)

Præcis. Der er en udgang på min multieffektpedal der kan være tændt eller slukket, den er normalt beregnet til at skfite kanal på en guitarforstærker, men jeg vil altså bruge den til at skifte melem to guitarer. Nu prøver jeg i første omgang at bygge den opstilling jeg har tegnet (dog med helt andre værdier for modstandene), det burde virke, selvom der måske kan være et problem med strømforbruget, men om ikke andet kan jeg koble den på en strømforsyning.
Jeg er dog en lille smule bekymret for om jeg risikere poplyde, når relæet skifter mellem de to inputs. Er der noget jeg kan gøre for at forhindre det?

 

Offline Guitarans

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 17
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: AB omskifter med relæ - hjælp til kredsløb
« Svar #14 Dato: Februar 11, 2013, 21:34:00 »
Hej Vonmag.

Jeg er ejeren af en GT-8 og er i gang med at lave stortset det samme, bare med sub Exp/ctl pedal.
Jeg ønsker og skifte imellem 2 ekstra pedaler og en ekstra EXP pedal.

Har du lavet dit projekt færdigt?

Jeg har fundet frem ( takket være forummet her, fantastisk ) til transistor jeg skal bruge til mit relæ, nu mangler jeg bare noget tid og nogle stumper fra ebay..

jeg tror godt at det kan lade sig gøre, jeg har en lehle omskifter som bruger relæer, den de skal nok være specielle for ikke at øgelægge den dejlige Guitar lyd ..

Der til skal det siges eller det har jeg været ude for at hvis du fx har andre pedaler tilsluttet dit system, jeg har fx en wah ud over og den lægger automatisk 9 v - ud til stel så jeg skal bruge en minus til at aktivere mit relæ
« Senest Redigeret: Februar 12, 2013, 23:00:42 af Guitarans »