mobil anlæg (Læst 5649x)

Offline pbm

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
mobil anlæg
« Dato: Juni 08, 2013, 20:40:06 »
Hejsa.
jeg har ikke en dyt forstand på elektronik så håber at der er en her der kan hjælpe.
Jeg har et par gamle små aktive 230 v højtalere som jeg tænkte kunne bruges til et mobil anlæg.
så mit spørgsmål er følgende.
kan jeg bruge sådan en fætter her:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/12-Volt/Spandingsomformer-38122/ 

og koble et bil batteri på , også bruge mine 2 aktive højtalere via omformeren.?
hvor lang lang tid kan de spille før de batteriet løber tør for strøm


 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: mobil anlæg
« Svar #1 Dato: Juni 09, 2013, 20:41:03 »
Hej pbm, og velkommen til.

Hvis dine aktive højtalere er på mindre end 300W (forbrug, ikke forstærkning) så kan du sagtens bruge den omformer du linker til.

Hvis du har et bilbatteri på 65Ah, det plejer at være rimelig standard værdi, men kan sagtens svinge mellem 40 og 100.

65Ah betyder at dit batteri kan levere 65 ampere i 1 time, eller 1 amper i 65 timer, før batteriet er afladt.

Så hvis dine aktive højtalere har et forbrug på de 300W som er maks og dit batteri er på 65Ah så kan du starte med at dividere de 230v op i de 300W for at finde det antal ampere de forbrugere i timen, det giver ca 1,3A. Det dividere vi så op i de 65Ah som så giver 50. Men det er blot i teorien.
Det kommer nemlig meget an på hvad for en type batteri du bruger. Bruger du et ganske almindeligt bilbatteri, så kan de faktisk kun holde til at blive afladet 20% hvis ikke mindre, så et 65Ah bilbatteri har i teorien kun 13Ah hvis man skal behandle det ordenligt. Og det skal man, for ellers holde det ikke ret længe, og det bliver dyrt i indkøb af nye batterier hele tiden.

Så et bilbatteri på 65Ah som skal holde længe kan faktisk kun give 10 timers forbrug ved 300W/230V.

Nu ved jeg ikke hvad dit forbrug ligger på, men 10 timer lyder da rimeligt. Men det betyder jo at det skal lade hver nat, hvis du skal bruge det flere dage i træk.

Nu skal jeg så lige skynde mig at sige at de oplysere faktisk ikke hvor meget forbrug omformeren bruger per watt den giver, så i mine regnestykker snakker vi om en ideel omformer, og de findes ikke.. Så for at kunne finde præcis det rigtige forbrug er du nød til at have et amperemeter ind over før at se hvor mange ampere den bruger når du høre musik på dine aktive højtalere..

Håber dette var svar nok :)

Morten.
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline pbm

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: mobil anlæg
« Svar #2 Dato: Juni 09, 2013, 21:10:58 »
Hej. tak for svaret. :)
det er 2 stk af de her højtalere:
http://www.yamahaproaudio.com/global/en/products/speakers/msp3/specifications.jsp

specs pr. enheds:
Components LF: 10cm (4") cone
HF: 2.2cm (7/8") Tweeter
Enclosure: Bass-reflex Type
Output power: 20W
Input Sensitivity/Input Impedance LINE1: -10dB / 10kO
LINE2: +4dB /10kO
Input Connectors LINE1: RCA pin unbalanced
LINE2: XLR balanced or PHONE balanced
Controls Level Control: LINE1& LINE2
Tone Control: LOW : HIGH
Power SW: On/Off
US & Canadian Models: AC120V 60Hz
Power Consumption: 30W
Type: 2way. Powered speaker
Crossover Frequency: 4kHz
Overall Frequency Response: 65Hz-22kHz
Maximum: SPL 98dB (1m)
Dimensions (W X H X D): (5-11/16" × 9-5/16" × 6-9/16")
Weight: 3.7kg (8.16 lbs)


så de burde godt kunne gå an ik :)

8-10 timer er mere end rigligt spille tid.
Kan du anbefale et lille godt genopladeligt 12 v batteri i en overkommelig prisklasse ? eller skal jeg gå efter en bil batteri.

 


 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: mobil anlæg
« Svar #3 Dato: Juni 09, 2013, 22:29:07 »
Jo de går fint an, de har et forbrug på 30W kan jeg se.

men der står godt nok 120V 60Hz, så om de kan bruges med den omformer ved jeg ikke. Hvis du har købt dem og ved de virker på 230v så kan de sagtens.

Det kommer helt an på dit behov. de mindste bilbatterier er på 40-45Ah, men de vejer alligevel et par kg.

Hvis du bare skal ha det liggende bag i bilen, til når du er nede på stranden. Så gør det ikke så meget hvad slags det er. Men skal du bruge det hvor du skal rende og flytte på det så ville jeg gå efter et lidt mindre som kan holde til dybere afladning. fks marine batterier, de hedder typisk AGM eller GEL. Jeg kan se på biltema at de har SMF batterier på 20Ah som kan holde til at blive afladet 50% uden at forkorte levetiden. de ligger fra 300kr.- og op.
http://biltema.dk/da/Bil---MC/El/Batteri-ovrigt/SMF-batteri-802201/

Igen det kommer an på hvordan du bruger dem og hvor meget du vil ofre..


Det bliver lidt svært at regne på når vi ikke har oplysninger om hvor meget den omformer har i forbrug. Jeg kan se at de skriver >0,35a. Jeg går udfra det er dens standby forbrug, men vi ved jo ikke hvor meget det stiger med per watt.

Du skal finde ud af følgende:
Hvor lang tid kommer jeg max til at spille uafbrudt?
Hvor mange ampere bruger min omformer ved højtalerens max belastning?
Hvor skal jeg bruge det?
Hvor meget må det fylde?
Hvor meget må det koste?
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline pbm

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: mobil anlæg
« Svar #4 Dato: Juni 09, 2013, 23:18:19 »
jeg havde tænkt mig at det skulle være noget jeg kunne transportere rundt på cyklen i en rygsæk.(over til parken) så da højtalerne vejer 4,5 kilo stk så kunne det være rart hvis batteriet ikke var alt for tungt :) og spille tiden havde jeg forestillet ville være 5-8 timer.
Der står 230 v,  bag på højtaleren, (har dog ikke købt omformeren endnu , -tænkte bare den så go ud :))
Det er kun her i sommer perioden , 5-10 gange om måneden at jeg kommer til at bruge den. Dejligt med musik i parken mens man griller :-)
Så jeg vil så prøve at finde et lille marine batterier, AGM eller GEL..  Nu spørger jeg lige dumt , kan de holde til at være afladt års tid indtil næste sommer ?


 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: mobil anlæg
« Svar #5 Dato: Juni 10, 2013, 20:35:40 »
Har kigget lidt på det.

Normalt så har sådan en omformer rimelig høj virknings grad, så hvis vi siger den bruger 10W på at producere 60W når dine højtaler bruger mest så lander vi på 70W. dividere vi 12v op i 70W så for vi 5,8A. (Kan godt se jeg har lavet regne fejl i mine tidligere svar, havde glemt at ved effekt beregninger er det altid det samme på begge sider).

Hvis du skal spille i 8 timer er det jo bare at gange det med 5,8 som blir 46,4. Nu ved vi hvor meget dit batteri skal kunne levere. Hvis vi tager et SMF batteri som vist før, så skal du bruge et 80Ah batteri. Så det vil komme til at blive et ret stort batteri du skal ha bag i tasken.

Man kunne skille højtalerne ad og gøre så de kun kørte på 12v, men der vil du kun spare 10-15W og så lander vi på 40-35.

Jeg ved ikke om man kan få andre batterier som fylder mindre men kan levere så meget strøm.

Blybatterier har det ikke særlig godt hvis de ikke er opladet, så når de står på hylden i lang tid, så ville det være godt at oplade dem engang imellem.



De beregninger jeg har lavet er ved max belastning, regner ikke med du spiller på fuld tryk i 8 timer i træk. Så det kan godt ske at du kan nøjes med et 20Ah golfvognsbatteri.


Og iøvrigt så er det meget misinformerende at de skriver 300W max effekt og mærke effekt ved 150W. Uden at vide det så ville jeg tro at den kan holde til en start effekt på 300W meget kortvarigt, og ved kontinuerligt brug kan den holde til 150W. Typisk for nogle firmare at skrive den slags ting. ~ men derfor kan den sagtens være udemærket.
« Senest Redigeret: Juni 11, 2013, 00:52:10 af A5ive »
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline pbm

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: mobil anlæg
« Svar #6 Dato: Juni 10, 2013, 22:47:36 »
Hej Morten
Tak for svaret. Er blevet en del klogere nu. Det var fedt at du kunne give en super go' rådgivning :)
Nu er jeg klar til at gå på udkig efter et batteri  :)

 

Offline Julle

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 116
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: mobil anlæg
« Svar #7 Dato: Juni 11, 2013, 11:27:55 »
måske et par af dem her kan bruges

http://www.batterishoppen.dk/produkter/460-6084.htm
Hilsen Klaus