Styring af PWM signal fra Reciver (Læst 15763x)

Offline Cl@us

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 20
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Styring af PWM signal fra Reciver
« Dato: Marts 07, 2016, 07:50:50 »
Hvem kan lære mig noget om hvordan man omformer et signal fra en modtager til styring af tænd sluk kontakter på RC udstyr.
Jeg skal hovedsageligt bruge en styrestrøm, når der ikke er noget signal, eller lidt signal, hvorefter det skal slukke når der kommer signal.
Jeg har sgu ikke styr på sådan noget, men er sikker på der sidder nogen derude der har 100% styr på sådan noget sjov, og gerne vil lære lidt fra sig.

Jeg befinder mig i den nordlige ende af kbh området, så hvis der var nogen der kunne tænke sig at demonstrere, kigger jeg gerne forbi.

MVH Claus

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #1 Dato: Marts 07, 2016, 18:48:51 »
brugte engang en gammel servo, hvor jeg monterede et relæ, istedet for motoren... så kunne trig punktet justeres på potmeteret som sad i servoen! (lavede en kill switch til en fg benzin)

men der findes sikkert 1000 måder at lave den slags på som du søger! har du prøvet din ven google, eller youtube?? :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Cl@us

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 20
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #2 Dato: Marts 07, 2016, 19:58:44 »
Jeg har fået servo printet til at styre et spil, ved at skifte motoren ud med ledningerne til spillet. Jeg har dog fikseret potmeteret så det ikke kan bevæge sig. Jeg prøvede at fjerne det, men det gik ikke helt så godt.
Jeg prøver igen, når jeg får fat i en servo mere.
Jesper, hvilket relæ monterede du? Bare så jeg har en ide, om hvad jeg kunne lede efter.
Kan man montere en transistor i stedet for relæ?
Jeg fik lige pt, løst mit problem med at lave bremselys ved at programere min fjernbetjening så den gav fuld strøm over servoprintet, og så snart jeg gav lidt gas så slukker lyset.
Det tager dog sin helt egen kanal. Jeg ville hellere have tilsluttet den direkte på throttle kanal, så jeg slipper for at bruge en kanal ekstra kun til bremselys.
Jeg skal bare lære at håndtere signalet fra min reciver

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #3 Dato: Marts 07, 2016, 22:57:55 »
havde tilfældigvis 50 stk 5v dc relæer liggende!  :P de klarede opgaven helt super!
havde monteret diode (ensretter), så den kun blev aktiveret ved den ene retning på servoen!
om du kan bruge en transistor, ved jeg ikke.. men google kan sikkert svaret! (jeg kigger lige)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #4 Dato: Marts 07, 2016, 23:24:14 »
Blind-gyde igen igen.. (som sidst jeg legede med det) håber du kan bruge min sparsomme hjælp! måske der er en af de andre gutter der kan give et indspark!?
Ellers hedder 'opgaven' arduino.... så kan du lave ALT... og det er kun fantasien der sætter grænser! men det kræver lidt arbejde ved tasterne! (og google)  ;)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Cl@us

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 20
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #5 Dato: Marts 08, 2016, 06:13:54 »
Arduino, siger du....
Jeg er så ny, inden for elektronik, at jeg så det ord for første gang i går.
Men jeg er helt sikkert åben over for noget nyt og lærerigt.
Som jeg lige ser det, så er det noget programerings sjov til måleudstyr, med brug af computeren ikk?
Kan du anbefale noget hardware jeg kan læse lidt op på?, findes der flere forskellige, hvad skal man købe, og hvad kræver det?

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #6 Dato: Marts 08, 2016, 09:07:01 »
Hejsa.
Goodle er din ven, der kunne du jo prøve at kikke efter pwm, måske der dukker noget op du kan bruge. Især om arduino er der skrevet en masse også om pwm.
MVH
Allan Madsen

 

Offline Cl@us

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 20
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #7 Dato: Marts 08, 2016, 12:57:51 »
Jeg er ved at tabe mine arme af at google.... Jeg bliver også stille og roligt klogere.
Har fundet et Arduino startkit
https://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H14931
Er det sådan et sted man starter, eller er det bare for nemt, eller for svært eller for dyrt??

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #8 Dato: Marts 08, 2016, 17:01:35 »
Jeg købte den billigste uno (sammle selv) jeg kunne finde... 2x20 liners display.. havde selv en masse forskellige modstande osv.
Hvis det skal ombord på en rc, skal du da overveje nano udgaven også! Den kan findes på eBay til under 20 kr. Men så er der jo lidt ventetid!
Start med en uno, så du kan blive fortrolig med pins og programmering!
Hvis du får en idé til et projekt, ligger programmet som regel på nettet, så er det bare copy paste!  :)

(arduino er ikke sværere end man selv gør det til) jeg printede alle komandoer ud, og hængte dem over skrivebordet, så kan man hurtigt lære at bruge mange af dem!
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Cl@us

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 20
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #9 Dato: Marts 08, 2016, 17:42:05 »
Jeg er solgt.
Jeg skal i gang.
Jeg har ikke en skid styr på programmering eller målning af sinus kurver og andet måle sjov.
Jeg kan måle spænding, modstand og amp. that´s it.
Hvordan kommer jeg bedst i gang?
Downloade e bøger, hvad skal jeg købe, hvor skal jeg henvende mig.
Jeg er helt solgt over Arduino nano og indbygning i en fjernstyret bil. det skal jeg da helt klart prøve.
Jeg har åbenbart en masse at lære.
Skal jeg bare vade ind i Brinck elektronik og snakke med dem der?

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #10 Dato: Marts 08, 2016, 19:26:32 »
Jeg vil bare starte med at købe en arduino, og så lave den klassiske blink på ben 13! Så er det kun op til fantasien fremad!
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
« Senest Redigeret: Marts 08, 2016, 20:25:08 af martinbjerre »

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #12 Dato: Marts 08, 2016, 20:31:10 »

 

Offline Cl@us

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 20
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #13 Dato: Marts 08, 2016, 20:50:24 »
Nøj, jeg har lige bestilt det kit fra England du har henvist til, og har allerede hentet Adurino IDE, og siddet og kigget på lidt programmering.

Til min bil ville jeg gerne have den til at fortolke det signal der er på throttle kanalen, således at jeg kan få bremselys til at tænde når den ikke får signal.
samtidig, vil jeg have nogle dioder til at kun lyse halv styrke når den kører, men fuld styrke når den stopper. Samtidig vil jeg have baklys i bakgear, og kun normalt kørelys når den kører fremad.
Jeg har løst det ved at købe denne dims.
https://www.freewebstore.org/HeyOK-Performance/Brake_Light_Controller/p1742582_8019631.aspx
Derud over har jeg lavet bremselys ved at skille en servo ad, og tilslutte bremselyset til de udgange der sad fra motoren. Samtidig har jeg programmeret min fjernbetjening på sin egen kanal til at giv fuld strøm når throttle kanalen er i 0, og intet strøm når den er over eller under 5%
Dette gør dog at jeg bruge en kanal alene kun til bremselys.
Jeg ville rigtig gerne over i at kunne tage de signaler der kom fra modtageren, smide dem ind i Arduino og så programere den til at virke for det hele.

Jeg tænker at som Jesper så flot siger, prøve at montere en nano på bilen.
Nu er det bare at vente til at der kommer noget hjem fra udlandet så jeg kan gå i gang med at få noget til at blinke, og så starte derfra.

Nogle ideer til hvor man finder nogle begynder lærebøger eller nemme koder?

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Styring af PWM signal fra Reciver
« Svar #14 Dato: Marts 08, 2016, 21:02:18 »
Et godt sted at starte med arduino er :
https://www.arduino.cc

Mht lys på din bil, afhænger det lidt af om du kører med børsteløs motor, eller med børster