Hydraulikcontroller (Læst 5023x)

Offline BrianP

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hydraulikcontroller
« Dato: August 27, 2019, 17:59:10 »
Hej

Jeg hedder Brian og er forholdsvis nybegynder. Jeg har et overordnet kendskab til motordrivere, microcontrollere osv. da jeg har bygget min egen CNC-fræser. Jeg har også en 3D-printer og har derfor rodet lidt rundt med Arduino IDE.

Jeg ønsker at styre fire hydraulikcylindre med en form for pilotsignal fra joysticks til hydraulikventilerne. En ventil består af en stang som går gennem en ventilblok, som alt efter stillingen, får cylinderen til at bevæge sig frem eller tilbage. Pilotsignalet skal derfor aktivere nogle små aktuatorer (eller servoer om man vil) og jeg vil gerne kunne programmere acceleration, delay og stilling, alt efter hvor joysticket befinder sig.

Spændingen er 12VDC og strømmen til hver servo tænker jeg er max. 2A (8A i alt)

Hvor starter jeg, da jeg har kigget lidt på nettet, men det er en jungle? Jeg tænker at noget Arduino måske kan bruges?


Hilsen Brian.



 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Hydraulikcontroller
« Svar #1 Dato: August 29, 2019, 08:10:57 »
Alt afhænger jo af hvordan aktuatorerna skal aktiveres, efter dem er det ren mekanik.
* Er det to aktuatorer per cylinderblok? Eller bare en som kan gå begge veje? Din tekst tyder på at de er bidirektionale.
* Er de egnede til "analog" styring (via PWM) eller er de rent digitale (altså ON eller OFF)?
* Du vil kunne styre stilling og andre parametre, søger du et system med positionstilbagekopling? (servo)
* Og hvordan skal feedback så ske?

At rampe op og ned osv. er nok det mindste problem.

Umiddelbart ser jeg en løsning med en µC (mikroprocessor) som har 4 st PWM-udgange. Desse går ind i kraftforstærkeretrin som så driver hver aktuator.

Arduino som sådan har jeg kun forakt for - men selv om at det er et legetøj kan de faktisk lave en del arbejde. Men til dette projekt behøver du 4 st uafhængige PWM-kanaler og det er jeg tvivlsom til at der findes i skidtet.

I grunden er det så ikke et problem at tage en større µC med masser af muligheder - men det kræver oftest at man skipper Arduinos IDE og faktisk skriver et rigtigt program. Det er ikke så anderledes, der er dog en del "fortygget mad" med at stille portpinde korrekt, aktivere PWM i korrekt indstilning osv. som man skal gøre selv i stedet for at lade Arduinos færdige biblioteker gøre det - men det er ikke umuligt på nogen måde.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hydraulikcontroller
« Svar #2 Dato: August 29, 2019, 09:50:07 »
Hej Brian og velkommen

Arduino eller ej, det kommer meget an på hvad din konstruktion skal bruges til.
Hydrauliske aktuatore, det kan fra noget privat småt (måske ufarligt) til noget public heavy stuff  og der er stor forskel på den sikkehed der skal overvejes og dermed om man skal undgå arduino og gå over i en prof PLC løsning.

Normalt når jeg hører hydraulig tænker jeg store kræfter, så tænk lige et nødstop ind i det du laver også selvom du "bare" tester for pludselig laver din kode måske noget den ikke skulle og så kan noget komme voldsomt i klemme.

Når det er sagt så lyder det som om du blot kan  bruge nogle standard RC servo unit ala dem der bruget til hobby (biler/fly) de findes i mange varianter og kan nemt styres fra arduino blot ved at bruge  #include <Servo.h>

https://www.arduino.cc/en/reference/servo

Jeg købte selv nogle servoer for nyligt til et projekt som er så stærke at jeg ikke kan holde dem tilbage med de bare hænder  :D