træk-kontakt (Læst 3122x)

Offline hugin

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
træk-kontakt
« Dato: Februar 09, 2023, 12:26:38 »
Hej med jer,

Jeg leder efter en kontakt (svagstrøm) der slutter strømmen, når den bliver påvirket af et vist træk og afbryder, når trækket ikke er til stede. Den skal gerne være lineær som på billedet og kunne holde til et træk på 100 kg +. Ideelt ville det være hvis man kan regulere ved hvilket tryk den slutter strømmen, men til et første lille forsøg ville det også være fint hvis den bare udløste ved 1 kg.

Som I kan se på billedet er det lykkedes mig at finde frem til nogle kontakter, men jeg mangler sprog og viden til at finde ud af om de f.eks. slutter strømmen ligesom en kontakt til en loftventilator - eller sådan som jeg gerne vil have det.

Any thoughts?

Jens

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 178
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: træk-kontakt
« Svar #1 Dato: Februar 09, 2023, 16:15:13 »
Den kontakt du viser er ikke den bedste.
Du skriver nemlig "svagstrøm" og mange af den type industrielle kontakter har en vis minimum strøm som de kan fungere stabilt ved.

Kommer man under den strøm plejer de med tiden at give dårlig kontakt hvis signalet skal bruges som styring af elektronik. Tænk det som at der skal "brændes igennem" på kontaktfladerne.

Og med op til 100kg+ skal huset være ret stabilt.

JEG havde løst det med at tage en mikroswitch med en arm på. Trækdelen havde jeg gjort med en mekanik med en fjeder og et stop indbygget,  trækker man mere end f.eks. 800g flytter mekanikken sig nok til at aktivere mikroswitchen og gå mod stoppet.

Alt tungere træk er et spørgsmål om at mekanikken holder.

 

Offline hugin

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: træk-kontakt
« Svar #2 Dato: Februar 09, 2023, 17:50:21 »
Hej Icecap,
Tak for svaret.
Det du beskriver var også mine første tanker. Jeg er dog gået lidt i stå på at få lavet en mekanisk løsning som er tilpas inline og ikke bliver for klodset/kompliceret, da størrelse og vægt også spiller ind. Hvis der bare fandtes en inline mikroswitch var sagen jo også lidt nemmere, men det gør der vist ikke vel?
Jeg må i gang med at eksperimentere med den mekaniske løsning - endnu en gang tak for input!

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: træk-kontakt
« Svar #3 Dato: Februar 10, 2023, 10:17:45 »
nu ved jeg ikke dit budget eller hvad det skal bruges, men eller kan også overveje en Strain Gauge til at måle trækket og så lave noget simpel styring med en Arduino til at trække et relæ ved den rigtige vægt.

men de er selvfølgelig noget dyre:
https://dk.rs-online.com/web/p/strain-gauges/2042768

EDIT:
fandt en der var noget billigere, her:
https://let-elektronik.dk/shop/1480-kraft/14282-load-cell---200kg-s-type-tas501/
« Senest Redigeret: Februar 10, 2023, 11:36:10 af bws »

 

Offline hugin

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: træk-kontakt
« Svar #4 Dato: Februar 10, 2023, 11:30:16 »
Hej bws,
det bliver lidt for kompliceret, men ellers er ideen god- og jeg vidste ikke det fandtes til Arduino, så tak for at gøre mig klogere  :)
Der er heller ikke brug for den slags præcision, så det er lidt overkill i det hele taget. Jeg er tilfreds hvis den slutter strøm på et træk mellem 500 g og 1000 g.
Jeg prøver at arbejde lidt videre med en mikroswitch, da det ved nærmer eftertanke ikke behøver være så kompliceret at få den til at udløse ved et lineært træk, som jeg troede i første omgang (det tænker jeg i hvert fald lige nu :) )
Tak for input!

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 178
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: træk-kontakt
« Svar #5 Dato: Februar 10, 2023, 15:12:51 »
Altså - jeg ser for mig en stålpind af tilpas længde med et øje i hver ende.
Ene øje er til træksnoren, den anden til en fjeder som holder imod.

Pinden går gennem 2 huller, et i hver ende.

Midt på sidder en lille cylinder som gør pinden tykkere - o den ekstra tykkelse påvirker en mikrokobtakt af typen med en arm med et lille rullehjul på.

Så fjederen løfter pinden op så at mikrokontakten ikke er påvirket og pinden går mod op-stoppet - som kan være ene hul den går igennem.

Trækker man ned i den anden ende kan den bevæge sig nedad et stykke hvorefter den går på ned-stoppet - som kan være det andet hul.

På det tidspunkt er mikrokontakten aktiveret og vandringen er et stykke forbi triggerpunktet.

Alternativt kan mikrokontakten byttes mod et tungelement med en magnet som aktivering.

 

Offline hugin

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: træk-kontakt
« Svar #6 Dato: Februar 12, 2023, 20:15:22 »
Den skal jeg vist lige sidde ned og tegne inden jeg helt forstår den  :) Tak igen Icecap