komponenter med information (Læst 1899x)

Offline Dragen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
komponenter med information
« Dato: December 16, 2019, 09:23:22 »
Hej
Jeg har gået og spekuleret over nedenstående eksempel, men da jeg ikke besidder den faglige viden, så er jeg helt og aldeles på bar bund

Eksempel:

Der er 3 enheder A,B,C

  • udstyret med hver deres ROM hvor der ligger information om enhedens ID-nummer
  • forbundet til hinanden ved hjælp af en ledning
  • forbundet til en central enhed, så der derved er et kredsløb

Det er nu meningen at når centralenheden startes op, så skal den udtrække id-nummeret fra hver af de forbundne enheder  (A,B,C) i den rækkefølge de er forbundet med hinanden og denne information skal lagres i Centralenheden som en liste (et array) som skal bruges til at danne et grafisk billede af rækkefølgen som enhederne (A,B,C) er forbundet.

Spørgsmål:

  • Kan det overhovedet lade sig gøre ?
  • Findes der andre elektriske komponenter, udover, ROM'er og PROM'er mv. der har lagringsegenskab, hvor man kan udtrække det den/de har lagret ?


 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: komponenter med information
« Svar #1 Dato: December 16, 2019, 21:23:45 »
Alltså - spørgsmålet er ikke så vel stillet.
Enhed A, B & C kan selvfølgeligt indeholde data som kan kommunikeres til Master-enheden.

Men de skal/bør være addresseret således at Master-enheden spørger enhed A om data, derefter B och til slut C (eller hvor mange der nu er) om dette.

Afhængigt af afstanden denne kommunikation skal ske over findes der forskellige løsninger.
1: Er det "lange" (0,5 m eller mere) afstande kan man bruge netverk, RS485 eller lignende, det betyder at man skal have nogen form af 'IQ' i hver enhed, f.eks. en mikroprocesser. Med RS485 kan man da let gå 1500 m og have et antal enheder på linjen.

2: Er det korte afstande (internt på et print eller som mest i samme kapsling) kan man bruge 1-Wire®. Så kan man få unikke enheder som kan læses ud og programmeres - men for udlæsningen behøver man ubetingen en mikroprocesser eller kraftigere.

3: Netværk. Samme som RS485 men med mere instilninger (IP-adresser osv.) og længre afstande (på den andre side af jorden). Dyrere teknik.

Da der ikke er nok data til at gå længere er det hvad jeg kan skrive. Havde jeg vidst mere om afstande, miliø de kører i osv. ville jeg kunne give bedre svar.