Oplader -> batteri -> udstyr. Problemer med peaks (Læst 4970x)

Offline DanHansen@Denmark

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Oplader -> batteri -> udstyr. Problemer med peaks
« Dato: Februar 23, 2015, 12:25:34 »
hej i forummet,

Jeg er ny herinde og er derfor lidt i tvivl omkring placeringen af mit spørgsmål. Hvis det er fejlplaceret skal jeg beklage dette.

1. I flere tilfælde har jeg brugt en 12volts oplader tilsluttet et 12volts batteri, og samtidig haft forbrug på batteriet i form af noget 12volts udstyr. Problemet er de peaks opladeren afgiver. Er der nogen der kender en løsning på problemet? En måde af rette strømmen ind mellem batteri og forbrugsudstyret? Således at udstyret ikke udsættes for peaks og om muligt ikke overstiger e.g. 14.2 volt?

Udstyret er i dette tilfælde opladere til iPad, computer mv.

2. I et andet tilfælde har jeg tilsluttet en 12volt/220volt inverter til samme konfiguration og her er der også problemer. Inverteren er ikke glad for peaks og den højere styrke. Hvis du evt. har et forslag til en løsning på dette problem også, vil jeg meget gerne høre det.

Denne konfiguration bruger jeg til noget overvågning, hvor jeg benytter et alm. bilbatteri som strømkilde i tilfælde af strømsvigt. En lille ups kunne man måske kalde det.


Jeg håber på der er een eller flere af jer som har et par ideer til en løsning på problemet.
På forhånd tak.

Venligst
Dan

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Oplader -> batteri -> udstyr. Problemer med peaks
« Svar #1 Dato: Februar 23, 2015, 19:50:57 »
hvor stort et forbrug har du på '12v' siden??

jeg tænker step-down converter! men den her kan kun trække 12A... men prisen er da overkommelig! :)
http://www.ebay.com/itm/DC-CC-12A-300W-Step-Down-Buck-Converter-7-32V-To-0-8-28V-Power-module-CZ-/131343247722?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1e94aae96a
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline DanHansen@Denmark

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Oplader -> batteri -> udstyr. Problemer med peaks
« Svar #2 Dato: Marts 04, 2015, 20:29:11 »
Hej Jesper,

Tusind tak for dit svar....

I situation 1. er der tale om en oplader til en Netbook og i måske også en større notebook, 1 mobiltelefon og måske en iPad. Jeg mener de 2 bærbare bruger under 1A hver når de lader og iPad/mobiltelefon ca 500mA pr. enhed. Det er ikke de store strømstyrker. Batteriet jeg bruger her er et "golfbatteri" på 30A, så jeg har strøm nok til en hel dag.

I situation 2. er der tale om et lille 12 volts backup system med en 12/220 volts inverter hvor jeg har 2 kameraer tilsluttet med tilhørende 220 volts adapter, 1 lille mobil router ligeledes med tilhørende adapter. Batteriet i denne setup er et standard 12volts batteri på 60A. Til batteriet er tilsluttet en 220 volts auto batteri oplader. Jeg kender ikke det nøjagtige strømforbrug men jeg tror bestemt ikke det overstiger 100 watt.

I situation 1. tilsluttes opladeren kun 1 gang i døgnet, eks. til efterfølgende morgen. I situation 2. er opladeren tilsluttet hele tiden og det er i denne opsætning jeg blev opmærksom på problemet. Inverteren hylede eller sagde en mærkelig lyd når både oplader og inverter var sat til på samme tid. Jeg havde godt nok læst om problemet med peaks og invertere men havde regnet med at man kunne købe een eller anden form for "dibbedut" som rettede styrken ind.

Med hensyn til den converter du linker til, hvordan funker den? Der er jo angivet 7-32volt og så converteret til 0.8-28volt. Sendes der eks. 12.0 volt igennem og på et andet tidspunk 14.4 volt, hvad sker der så på den anden side? Vil styrken ikke variere tilsvarende?

Ser meget frem til at høre mere om den converter-dims
« Senest Redigeret: Marts 04, 2015, 22:51:24 af DanHansen@Denmark »

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Oplader -> batteri -> udstyr. Problemer med peaks
« Svar #3 Dato: Marts 10, 2015, 22:50:38 »
den virker ved at du har (en højere) spænding på primær siden, end du hat på sekundær siden! dvs. at du altid skal have mere end fx. 12 volt (nok ca 1 volt mere) på primær siden hvis du vil have 12 volt ud på sekundær siden!
De 12 volt forbliver konstant, også selv om du hæver spændingen på primær siden, men kommer den der imod under, mener jeg den følger spændingen ned af, (til et vis niveau) hvorefter man ikke skal forvente det store af elektronik fra kina, før spændingen kommer op over de 12 volt igen! :)

Håber du kan bruge det til noget!
« Senest Redigeret: Marts 10, 2015, 22:56:44 af Jesper_Munkholm »
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline DanHansen@Denmark

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Oplader -> batteri -> udstyr. Problemer med peaks
« Svar #4 Dato: Marts 11, 2015, 00:04:11 »
Hej igen,

Tak for det. Jo, det kan jeg helt klart bruge til noget. Minder jo lidt om måden et skillerelæ til eks. forbrugsbatterier i en bil/båd arbejder på. Arbejder ved en given styrke og derover, men ikke under.
Det var bare den måde det var vist på. Som en variabel styrke på begge sider. Så skulle man måske have vist den variable styrke på input siden og så x antal volt på den anden. Men man bruger vel produktet til flere forskellige ting, hvorfor man så har valgt at vise det på den måde.

Nu har jeg set der er en hel del af dem, så har du et godt råd til hvordan jeg kan finde en model som er rigelig "stor". Så det kan håndtere strømmen og ikke brænde sammen.  Og hvordan man finder den model som har eks. 12volt rent på output siden!?
Sidste spørgsmål, hvilken styrke ville du bruge, altså hvilken model ville du vælge hvis du skulle drive en 12/220volts inverter på eks. 600watt. Forbruget er som nævnt tidligere ikke i nærheden af 600watt. Skal køre 2 adaptere til 2 webcams og en adapter til en lille router. De fleste batterier er jo oppe på 14.2 volt. Altså bilbatterier

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Oplader -> batteri -> udstyr. Problemer med peaks
« Svar #5 Dato: Marts 12, 2015, 19:09:48 »
Søg og du skal finde!! :) 600w ved 12v er jo 50A + tab div. steder! Ved ikke 100% om de der converter kan slæbe en inverter! Jeg mener dem jeg lige er faldet over, kan klare 30A max
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)