Hej Listmann.
Jeg kan godt følge jeres tankegang.
Men det er ikke så simpelt som at øge spændingen. Dens motorstyring er designet til 24v, så øges denne væsentligt. Så er der stor risiko for at den vil brænde af.
Og bliver lige nød til at nævne det lovmæssige ved det. Hvis den kører hurtigere end 6 km/t så anses den ikke som en handicap scooter længere.
Her bliver det så lidt til en gråzone, i værste fald kan det være at den bliver betragtet som en scooter 30'er. Som skal være typegodkendt for at må færdes på offentlige veje.
Med andre ord, man kan komme i en træls økonomisk situation, og muligvis få pletter på straffe attesten.
Hvis i vil ha den til at kører hurtigere så kan det godt være at i ikke slipper for at finde en anden motor og en anden motorstyring.
Jeg har faktisk selv gået med tanken om at sætte en anden motor på sådan en. Og jeg tror at man muligvis kan bruge en BLDC motor til dette. Hvis man kan finde en med samme akse størrelse som den der sidder på scooteren.
Den Scooter som vi havde skilt af, var en 24v/10A/4100rmp motor, så vi gik på udkig efter en BLDC motor med mere end 4100rmp, med tilhørende motor styring.
Vores ide var så at forsigtigt øge omdrejningerne, for at se om gearingen kunne holde til det.
Vi nåede bare aldrig længere end købe en brugt handicap scooter, da batterierne var døde på den. og de er meget dyre sådanne batterier.
Uden at vide det, så tror jeg at de fleste handicap scooters motorstyring er bygget som en H-bro, som styres med et PWM signal. Det har den fordel at langt de fleste motorstyringer til BLDC motorer også er PWM styret. Så selve betjeningen skal ikke laves om.
Fordelen ved en BLDC motor er at virkningsgraden er langt bedre end en alm motor med kul, og så vejer de ikke så meget.
Jeg må så ærligt indrømme at det er ikke noget jeg har rodet med i praktisk, så om de batterier som scooteren har nu, er leveringsdygtige nok, det ved jeg ikke.
Men buttomline er, i skal ikke øge spændingen, det vil skade mere end det vil gavne.
PWMBLDC motorH-Bro Rigtig god forklaring