Led driver 12 v (Læst 3931x)

Offline Jonas Svarre

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Led driver 12 v
« Dato: Oktober 26, 2020, 20:01:22 »
Jeg skal skifte strømforsyning i en gammel emhætte så den kan køre med led pærer. Jeg har skiftet den 1 gang, men der er et problem. Elektronikken styrer 220v ind i strømforsyningen og når der er tændt er alt fint. Men når jeg slukker strømmen er der stadig ca. 90v på udgangen. Det var ikke et problem med den gamle 12v omformer til halogen, formodentlig fordi de ikke kunne tænde ved den lave spænding. Men det kan led pærerne  :( så når der er slukket står de og flimrer.
Findes der en led driver der kun giver 12v ud når spændingen er 230v (eller tæt på)?
Jeg vil helst ikke til at pille ved det gamle print hvis det kan undgås.
/Jonas

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Led driver 12 v
« Svar #1 Dato: Oktober 27, 2020, 07:11:08 »
En mulighed er at montere et 230V relæ mellem strømmadningen og strømforsyningen.  Det er en tilpas belastning at det slipper ved for lav spænding og dermed afbryder strømforsyningen.

 

Offline Jonas Svarre

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Led driver 12 v
« Svar #2 Dato: Oktober 27, 2020, 11:49:34 »
Jeg har været ved at kigge på rælæer, men er i tvivl om hvilket rælæ der vil slå til/fra højt nok til ikke at "hænge" i tændt hele tiden. Nogen bud?

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Led driver 12 v
« Svar #3 Dato: Oktober 27, 2020, 12:50:16 »
Tja - IKKE et SSR først og fremmest, det skal være et mekanisk relæ.

Dernæst skal aktiveringsspændingen være 230V AC.

Sidst skal relækontakterne (der behøves i grunden kun en sluttende kontakt men mest normalt er vekslende kontakt/kontakter) klare mindst 4-5 A for at startstrømmen kan være lidt høj.

Jeg havde valgt et relæ i industrisokkel, 11 pinde i en fatning med skrueterminaler til ledningerne.

Dermed er isoleringsafstand osv. overholdt, monteringen er enkel og det er prut-let at bytte relæ hvis det dør med tiden (trække ud af soklen, trykke nyt i, færdigt).

Den spænding på 90V du måler et "ubelastet" og kommer som kapacitiv overføring. Hvis du måler og samtidigt belaster med f.eks. 22k modstand vil du se at spændingen falder betragteligt.

Relæet giver den belastning SAMT sikrer at lyset virkeligt ER slukket når i slukker.