anbefaling af switch transistor (Læst 5697x)

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
anbefaling af switch transistor
« Dato: Februar 18, 2013, 06:46:35 »
hey

jeg sidder og skal til at lave noget RPI og der skal jeg have GPIO udgangene til at trække noget og så ville jeg sætte en transistor foran jo :) men tænker den skal være lidt hurtig, en bc547 er for langsom, så hvis der er nogen der kan anbefale en transistor, enten BJT eller FET, som er noget hurtigere og som kan fås i TO-92 hus, maks strøm ligsom bc547 ??

synes det er så besværligt og sidde og klo alle katalogerne igennem efter en sådan transistor, især hvis der nu lige var en der kendte til en i forvejen  ;D

på forhånd tak.

MVH
« Senest Redigeret: Februar 18, 2013, 06:50:42 af bws »

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: anbefaling af switch transistor
« Svar #1 Dato: Februar 18, 2013, 07:00:05 »

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: anbefaling af switch transistor
« Svar #2 Dato: Februar 18, 2013, 07:15:44 »
takker Gerd

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: anbefaling af switch transistor
« Svar #3 Dato: April 04, 2016, 09:58:26 »
hey

jeg sidder og skal til at lave noget RPI og der skal jeg have GPIO udgangene til at trække noget og så ville jeg sætte en transistor foran jo :) men tænker den skal være lidt hurtig, en bc547 er for langsom, så hvis der er nogen der kan anbefale en transistor, enten BJT eller FET, som er noget hurtigere og som kan fås i TO-92 hus, maks strøm ligsom bc547 ??

synes det er så besværligt og sidde og klo alle katalogerne igennem efter en sådan transistor, især hvis der nu lige var en der kendte til en i forvejen  ;D

på forhånd tak.

MVH
BC547 har en transition frekvens på op til 100 MHz.
Raspberry Pi kan med ren native C toggle ved 14 MHz - 22 MHz hvis du tweaker kode - Signalet ved den hastighed begynder at ligne en sinus på grund af sløve rise/ fall times og parasitic capacitance.

100 MHz er rigeligt til en pass transistor.
- Hvis du vil være 'sikker', så brug 2N3904 som har op til 270 MHz - 100 stk koster knapt 7 kr med fri fragt på eBay.

Husk at du inverterer dit signal, hvis du tager fra 'collector siden'..  ;D
- Snup den fra emitter hvis du kan leve med et 0,6v drop.. selvfølgelig med en modstand fra E til 0v....  ;D