hjælp til servo kontrol med timer (Læst 130028x)

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #60 Dato: August 25, 2011, 21:08:49 »
og så opdager man at der ikke er en paralel port på pc  >:(
Kan man ikke bruge serial (com1) til det har set at der er nogle diagrammer på nettet til serial AVR programmers men ved ikke om de funger til tiny f.eks denne
http://electronics-diy.com/avr_programmer.php

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #61 Dato: August 25, 2011, 22:57:19 »
og så opdager man at der ikke er en paralel port på pc  >:(

Uheldigt - er det ikke en stationær PC du har ?.
-Hvis det er en stationær PC, så har jeg et 5V PCI-32 kort (Sandberg), med Parallel-port og 2 serielle porte, som du kan få.

Citér
Kan man ikke bruge serial (com1) til det har set at der er nogle diagrammer på nettet til serial AVR programmers men ved ikke om de funger til tiny f.eks denne
http://electronics-diy.com/avr_programmer.php

Mjo, den ser ikke helt dum ud. BC549 kan snildt erstattes af BC547 i dette tilfælde. Du mangler nok 5V1 zener-dioderne.

Uhm.. Jeg har sådan set det meste på lager. D-sub 9 med hus, diverse modstande; men zener-dioderne er jeg nødt til at skaffe, med mindre du vil forsøge med 3.3V zener-dioder (de burde virke, da 3.3V er langt over værdien for 'høj' signal spænding).

Forresten: Tip med hensyn til lodning... Husk at tørre loddekolben før hver lodning; dvs. for hver gang du har tørret spidsen (helst i messing-svampen), bør du lodde maks. 2-3 lodninger, for derefter at tørre spidsen igen.
En blank loddespids lodder godt, mens en "sort loddespids" kan slet ikke lodde, da slaggeren virker isolerende for varmen. ;)


 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #62 Dato: August 25, 2011, 23:29:21 »
har splittet et gammelt joystick ad. der var 3 zener dioder men kan ikke lige se deres værdi det er dælme svært at se hvad der står. Så var der også en bunke smd modstande og et par smd catalysatore men dem står der ikke noget på så kender ikke deres værdi men de har forskellig farve så det vil jeg søge lidt på.
Hold da fast det er småt. der var også et par transistore og en masse micro knapper.

Jo det er en stationær men da jeg byggede den i sin tid tænkte jeg at jeg ikke lige ville få brug for en parallel port.
og den serial jeg har sidder på bundkortet så det er faktisk bare at smide et stik på. men var ikke klar over om jeg kunne gøre det med serial

Nyder lige at lege lidt med det praktiske (konen skal passe på plasma tv'et der er sikkert en masse guf i  :P )

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #63 Dato: August 25, 2011, 23:46:27 »
har splittet et gammelt joystick ad. der var 3 zener dioder men kan ikke lige se deres værdi det er dælme svært at se hvad der står.

Min erfaring er at der sjældent står noget brugbart.
Men... Hvis du har en variabel strømforsyning, kan du sætte en modstand i serie med zener-dioden, og skrue langsomt op. Mål på hver side af zener-dioden. Når spændingen står 'stabilt', har du fundet værdien.
Fx. er spændingen kun 3.3V, så har du fundet ud af at zener-dioden er enten en 3.3V eller 3.6V zener diode.

Men der er mange værdier på zener-dioder, så det er sjældent man lige løber ind i det man skal bruge.
Et joystick... Hmm, værdien af zener-dioderne vil nok ligge på omkring 5V eller under. Jeg kunne forestille mig de bliver brugt til at sænke spændingen til 3.3V.

Citér
Så var der også en bunke smd modstande og et par smd catalysatore men dem står der ikke noget på så kender ikke deres værdi men de har forskellig farve så det vil jeg søge lidt på.

Kondensatorerne kan du sådan set kun måle. Der er ingen angivelse af værdi.

Modstandene har enten 3 eller 4 cifre. Hvis de er 4 cifre, er der en god chance for at de er 1%.
Modstands-kodningen er den samme type som med farveringene. Fx.
472 er et 4-tal, et 7-tal og to nuller, dvs. 4700 ohm = 4k7.

Citér
Hold da fast det er småt. der var også et par transistore og en masse micro knapper.

Skøn komponent-kilde. :)

Citér
Jo det er en stationær men da jeg byggede den i sin tid tænkte jeg at jeg ikke lige ville få brug for en parallel port.
og den serial jeg har sidder på bundkortet så det er faktisk bare at smide et stik på. men var ikke klar over om jeg kunne gøre det med serial

Heh. Hvis det er en PCI maskine (ja, jeg ved at sansynligheden nok er lille efterhånden), så har jeg stadig det omtalte Sandberg kort.

Citér
Nyder lige at lege lidt med det praktiske (konen skal passe på plasma tv'et der er sikkert en masse guf i  :P )

Et godt råd: Vent til hun ikke er hjemme. ;)

Alternativt kan du lave denne; du har allerede 74HC125:


Du burde sagtens kunne sætte en 100nF ind istedet for 10nF.
Det eneste du mangler er fire 150K modstande.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #64 Dato: August 25, 2011, 23:50:07 »
den ene hedder 1n4 750 a synts jeg at kunne læse og så er der 2 der hedder 1n4 748p med det er vist 22 og 27 Vz

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #65 Dato: August 25, 2011, 23:59:18 »
den ene hedder 1n4 750 a synts jeg at kunne læse og så er der 2 der hedder 1n4 748p med det er vist 22 og 27 Vz
Hmm, ja, hvis du skal have 1N serien, så skal den nok hedde noget a'la 1N4733.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #66 Dato: August 26, 2011, 00:12:58 »
det er nok bedst at jeg holder mig til parallel så hvis du er interesseret i at sælge dit sandberg vil jeg da gerne købe det har da en enkelt eller to ledige pci slots det var bare lige for at se en diode blinke eller sådan noget. men tålmodighed er jo en dyd er der nogen der siger, men jeg er åbenbart ikke så fand... dydig  ;D

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #67 Dato: August 26, 2011, 15:45:32 »
det er nok bedst at jeg holder mig til parallel så hvis du er interesseret i at sælge dit sandberg vil jeg da gerne købe det har da en enkelt eller to ledige pci slots det var bare lige for at se en diode blinke eller sådan noget.

Hvad siger du til 25 kr. for kortet ? (Husk at sikre dig at det nu *er* et PCI, og ikke PCIe eller PCI-X slot du har ledigt).

Den kan sendes med Post Danmark for 25 kr, så er der 50g 'fri' i pakken.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #68 Dato: August 26, 2011, 19:49:43 »
det lyder helt fint. og det er pci GG

tvivler på at jeg nogensinde kommer til at lodde en smd på. de er jo knap nok 2 mm dem jeg har det er mine fingre nok for fede til ha ha

hvordan kan det være at smd resistors har sådan nogle skæve værdier?


Citér
Den kan sendes med Post Danmark for 25 kr, så er der 50g 'fri' i pakken
Kan jeg så ikke købe 10g 499 ohm og 10g 2 K ? og måske 10g 100 ohm af dig :P
« Senest Redigeret: August 28, 2011, 12:12:37 af jascore »

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #69 Dato: August 29, 2011, 19:25:05 »
har lige et spørgsmål til AVRSP-COM. Den pil der går fra C1 hvad betyder den ?
og den streg der er ved vcc er det også til jord sammen med ben 13 på 125'ern?

Sidder og leger lidt med det og vil samle trådene her senere idag så jeg ved hvor jeg står og hvad jeg mangler

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #70 Dato: August 30, 2011, 00:30:45 »
har lige et spørgsmål til AVRSP-COM. Den pil der går fra C1 hvad betyder den ?

GND.

Citér
og den streg der er ved vcc er det også til jord sammen med ben 13 på 125'ern?

Det er VCC.

På teknisk skole lærer man diagramtegning og diagramforståelse.
Desværre er der mange hobby-folk som lærer diagrammer ved at bruge Eagle eller et andet diagramtegnings-program.
Disse folk laver diagrammer som ikke burde have været frigivet, da de lærer læserne forkerte uvaner.

En pil nedad, eller en 'bund-streg', betyder GND hvis ingen spænding angives (eller negativ spænding).
En pil opad eller 'top-streg' betyder positiv spænding (hvis der ingen spænding angives: VCC)
En pil eller streg til siden betyder input eller output.

Se vedhæftede billede. Pil og streg har samme betydning.

Citér
Sidder og leger lidt med det og vil samle trådene her senere idag så jeg ved hvor jeg står og hvad jeg mangler

Din pakke med kortet skulle ankomme tirsdag formiddag. Jeg har for en sikkerheds skyld lige lagt nogle modstande plus en 10nF kondensator i. Der er også nogle 2K modstande, for at lette lidt på modstands-netværkene.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #71 Dato: August 30, 2011, 01:25:52 »
Oki tak. blev bare forvirret fordi kondensatoren går allerede til gnd og så viser den et forbindelses led til den der pil derfor blev jeg forviret, og ben 13 til gnd også.

Citér
På teknisk skole lærer man diagramtegning og diagramforståelse.
Det var godt nok ikke meget vi havde syntes jeg men der var da lidt.

Citér
in pakke med kortet skulle ankomme tirsdag formiddag
Lyder fantastisk. Fandt også en "lokal" forhandler (pc-elektronik.dk) han ligger 20 km herfra, men har desværre ikke nogen butik. har dog fået lov til at komme hvis der lige er noget akut man står og mangler.
Regningen er betalt og skulle gerne vise sig i dit regnskab inden for en dag eller to.

Endnu engang mange mange tak for din tålmodighed, håber ikke den er helt opbrugt endnu  ;D
« Senest Redigeret: August 30, 2011, 01:37:16 af jascore »

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #72 Dato: August 30, 2011, 01:55:03 »
Citér
På teknisk skole lærer man diagramtegning og diagramforståelse.
Det var godt nok ikke meget vi havde syntes jeg men der var da lidt.

Jeg tog basis-året på Hillerød; dér havde vi en god og grundig lærer, som ikke bare fortalte hvad man skulle gøre, men også hvad man ikke skulle gøre.
Citér
Fandt også en "lokal" forhandler (pc-elektronik.dk) han ligger 20 km herfra, men har desværre ikke nogen butik. har dog fået lov til at komme hvis der lige er noget akut man står og mangler.

Jeg kender ham godt og anbefaler ham helt bestemt, men vidste ikke han beode så tæt på dig!
Hils ham, når du møder ham. Han har ganske mange ting, og hans priser er vældig lave, så brug ham endelig. :)

Citér
Endnu engang mange mange tak for din tålmodighed, håber ikke den er helt opbrugt endnu  ;D

Velbekomme; og nej, det er en glæde for mig, at have elever der er så lette at lære op. :)

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #73 Dato: August 31, 2011, 01:39:55 »
Så kom pakken og igen takker jeg.

Har lavet programmeren har dog lige 1 spørgsmål.
http://avrprogrammers.com/bld-par2.php

Citér
The target microcontroller must provide it's own power.
Skal jeg tilslutte 5 volt til programmeren på 5 volt og gnd og så også 5 volt til 44'ern?


 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #74 Dato: August 31, 2011, 01:53:14 »
Citér
The target microcontroller must provide it's own power.
Skal jeg tilslutte 5 volt til programmeren på 5 volt og gnd og så også 5 volt til 44'ern?

1: Der skal strøm (5V) på kredsløbet.
2: Programmerings-enheden får sin strøm (5V) fra kredsløbet.
3: GND er fælles for computer, programmerings-enhed og kredsløb.

-Dvs. Hvis der ikke er strøm på kredsløbet, vil intet fungere. ;)

Det kan være en god idé, først at sætte strøm på kredsløbet, derefter måle med multimeter, om GND og +5V er iorden.
Derefter sætte programmerings-enheden til (uden computer), for at checke de sidste ting, og om der evt. er kortslutninger, eller andet bøvl.

Når du er rimelig sikker på at der ikke er nogen katastrofe, så kobl strømmen fra, og tilslut programmerings-enheden til computeren, kobl kredsløb og 5V på, og prøv med din programmerings-software at kommunikere med chippen (dvs. aflæs eller send en hex-fil til ATtiny44'eren).

Bruger du AVRDUDE, kunne kommando-linien se således ud:
Kode:
avrdude -c avrispmkii -P usb -p attiny44 -U flash:w:MyHexFile.hex:i

...Jeg håber det fungerer ved første forsøg. =)

Det kan være du får en fejl som denne:
Kode:
avrdude: stk500v2_command(): command failed
avrdude: stk500v2_command(): unknown status 0xc9
avrdude: stk500v2_program_enable(): cannot get connection status
avrdude: initialization failed, rc=-1
         Double check connections and try again, or use -F to override
         this check.


avrdude done.  Thank you.

...Da betyder det at der er en eller anden forbindelse der mangler, eller er forkert.
(Hvis der ikke er strøm på kredsløbet, får du også denne fejl).