hjælp til servo kontrol med timer (Læst 130188x)

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #90 Dato: September 02, 2011, 11:29:31 »
ahhh ja det kan da måske godt gøre en forskel he he

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #91 Dato: September 02, 2011, 19:18:32 »
Citér
Gennemgang fra ben 7 på 74HC125 til ben 14 på ATtiny44
Gennemgang fra ben 14 på 74HC125 til ben 1 på ATtiny44

7 -> 14 er ok fino
14 har gennemgang til ben 1 på tiny men også men 11

der er ingen ændring i avrdude så nu smider jeg en xp på en anden partition og ser om det hjælper
der er en del stk200 diagrammer der viser gnd på ben 20-25 samt kappe

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #92 Dato: September 02, 2011, 21:03:23 »
14 har gennemgang til ben 1 på tiny men også men 11

Dette vil jeg tro er pga. at potmetret er skruet helt ned. Hvis du skruer lidt på potmetret, vil gennemgangen forsvinde, korrekt?

Citér

der er ingen ændring i avrdude så nu smider jeg en xp på en anden partition og ser om det hjælper
der er en del stk200 diagrammer der viser gnd på ben 20-25 samt kappe

Jeg har lige kigget efter her, og det burde ikke betyde noget, da ben 18...25 er koblet sammen internt på LPT porten.

Prøv forresten at skifte til...

Kode:
avrdude -c pony-stk200 -P lpt1 -p attiny44 -U flash:w:main.hex:i

-Hvis du har sat transistor, lysdiode og de 2 ekstra modstande på, burde lysdioden nu lyse/blinke, når du forsøger at køre programmet.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #93 Dato: September 02, 2011, 21:23:37 »
Citér
Dette vil jeg tro er pga. at potmetret er skruet helt ned. Hvis du skruer lidt på potmetret, vil gennemgangen forsvinde, korrekt?
ja det var rigtigt. er lige ved at smide en diode osv på og så tester jeg igen inden der ryger xp på maskinen.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #94 Dato: September 02, 2011, 22:57:47 »
dioden lyser hele tiden,svagt, men bliver skarp når jeg sætter strøm på kredsløbet og blinker ikke. prøver med xp nu
« Senest Redigeret: September 02, 2011, 23:02:14 af jascore »

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #95 Dato: September 03, 2011, 01:20:25 »
dioden lyser hele tiden,svagt,

Det var egentlig mærkeligt. Det betyder nok at der hele tiden er lidt strøm på ben 8.

Citér
men bliver skarp når jeg sætter strøm på kredsløbet og blinker ikke.

OK, disse to ting lyder korrekt.

Citér
prøver med xp nu

Lad mig vide hvordan det går... ;)

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #96 Dato: September 03, 2011, 01:32:36 »
dioden lyser hele tiden,svagt, men bliver skarp når jeg sætter strøm på kredsløbet.

Hmm.. Vender transistoren rigtigt ?
Jeg har fundet et bedre datablad (bemærk: det ser ud til at producenterne ikke kan finde ud af at blive enige om hvor ben 1, 2 og 3 sidder i forhold til hinanden. Fairchild mener ét, mens Philips mener noget andet).
Dette datablad har navnene på benene i stedet. Bemærk: Dette gælder altså kun BC546/BC547/BC548. Andre transistorer har funktionerne placeret på andre ben.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #97 Dato: September 03, 2011, 02:03:20 »
My bad. Nu har jeg sikkert brændt det hele af. havde godt nok vendt transistor rigtigt men havde ikke ændret på stikket, var vist for hurtig og bare sat ben 8 til som i diagrammet men ikke set at broen 2 ->12 og 3->11 er fjernet. prøver men ved jo ikke om det er futtet af :-S

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #98 Dato: September 03, 2011, 02:15:07 »
My bad. Nu har jeg sikkert brændt det hele af.

Det kan lade sig gøre at brænde noget af på 5V, men det sker sjældent.
Jeg har da her i år brændt en lysdiode af, ved at sætte den til 5V ved et uheld, men det er også det eneste der er sket i lang, lang tid, så jeg tror ikke du behøver være bekymret. :)

Microcontrolleren kan dog ikke tåle omvendt spænding i mere end få sekunder.

Citér
havde godt nok vendt transistor rigtigt men havde ikke ændret på stikket, var vist for hurtig og bare sat ben 8 til som i diagrammet men ikke set at broen 2 ->12 og 3->11 er fjernet. prøver men ved jo ikke om det er futtet af :-S
-Det burde ikke have nogen fæl betydning. Hvis du kigger nøjere efter, forbinder det bare nogle ben på printer-porten med hinanden. På disse ben går der kun signaler.

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #99 Dato: September 03, 2011, 02:21:25 »
der var desværre ingen ændring. kan man måle sig til om microcontroler er brændt af ? tror det nu ikke.

kan jo prøve at bygge det op på breadboard igen og se om der er ændringer

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #100 Dato: September 03, 2011, 03:09:58 »
der var desværre ingen ændring. kan man måle sig til om microcontroler er brændt af ? tror det nu ikke.

Det er stort set umuligt at måle om den er brændt af.
Men lad mig sige det på denne måde: Jeg har gennem 3 år kun oplevet én microcontroller der er brændt af, og dette var ved statisk elektricitet (en mand tog microcontrolleren ud af soklen og satte den i igen, og så var 3 porte brændt af).

Mja, 'der skal ingenting til' og 'der skal utrolig meget til'.

Men igen... Jeg har siddet mange gange uden ESD-armbånd og leget med dem for sjov, og jeg har ikke oplevet noget bøvl selv.

Her er et par tips til at undgå statisk elektricitet:
1: Brug altid skyllemiddel når du vasker tøj.
2: Hav aldrig syntetisk tøj på, mens du roder med elektronik. Bomuld og cowboy-bukser er fx. helt iorden.
3: Vask hænder inden du går igang, dér bliver du nemlig afladt når du rører ved vanhanen og fugten i hænderne vil være med til at holde dig afladt i lidt tid.
4: Hvis du har særlig følsomme komponenter, er det godt lige at røre ved radiatoren en enkelt gang, inden du monterer denne komponent.
5: Hvis du arbejder ofte med Mosfet, så bør du have et ESD armbånd, og forbinde det korrekt med 1Mohm til jord.

Citér
kan jo prøve at bygge det op på breadboard igen og se om der er ændringer

Prøvede du at lave den dersens omtalte 'loopback' ?

 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #101 Dato: September 03, 2011, 03:30:59 »
Citér
Prøvede du at lave den dersens omtalte 'loopback'
ja det er den samme fejl der bliver ved med at komme. den du skrev tidligere.
Det hele er målt igennem, om det var de rigtige modstande mellem ben og stik og om der var gennemgang de rigtige steder og syntes ikke der er noget at komme efter. kom godt nok til at sætte 125n'ern i omvendt på et tidspunkt og ved ikke om det kan have gjort udslaget. og har rørt ved radiator regelmæssigt. det ender nok med at heg må købe mig en "rigtig" programmertil usb, eller lave mig en. er godt nok ved at miste tålmodigheden med den her efter at have siddet med den i 2 dage og instaleret win 7 32 bit og xp 32 uden held. så jeg kan ikke se så mange muligheder tilbage lige nu he he har lidt en mistanke om at noget blokerer kommunikationen med lpt men igen jeg aner det ikke
« Senest Redigeret: September 03, 2011, 03:33:05 af jascore »

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #102 Dato: September 03, 2011, 04:13:00 »
Det hele er målt igennem, om det var de rigtige modstande mellem ben og stik og om der var gennemgang de rigtige steder og syntes ikke der er noget at komme efter. kom godt nok til at sætte 125n'ern i omvendt på et tidspunkt og ved ikke om det kan have gjort udslaget.

Det kan være, da den så vil have fået negativ spænding (hvis det altså var efter du koblede GND og VCC på). Hvis GND og VCC ikke har været koblet på, vil der ikke have sket noget ved at vende den forkert.

Citér
og har rørt ved radiator regelmæssigt. det ender nok med at heg må købe mig en "rigtig" programmertil usb, eller lave mig en.

Hvis du vil købe en USB-programmer, så vil jeg næsten anbefale AVRISPmkII, da det er Atmel's egen.
(Prøv at spørge El-Supply hvad den koster), du kan selvfølgelig også spørge PC-Elektronik om han kan skaffe den.

Grunden til at jeg anbefaler denne, er at den virker med mest mulig software (jeg tror faktisk at al AVR programmerings-software understøtter den).

Men fordelen med en parallel-port programmer, er at den er mange gange hurtigere, og den er også understøttet af både AVR Studio og avrdude.

Citér
er godt nok ved at miste tålmodigheden med den her efter at have siddet med den i 2 dage og instaleret win 7 32 bit og xp 32 uden held.

Jeg forstår. Men det er mærkeligt .

Citér
så jeg kan ikke se så mange muligheder tilbage lige nu he he har lidt en mistanke om at noget blokerer kommunikationen med lpt men igen jeg aner det ikke

Uhm, lige en anden ting du bør måle...
Hvad måler du, hvis du sætter dit multimeter på DC Volt, og måler med sort ledning fra Attiny's ben 14 og rød ledning på ben 1, lige før du skal programmere chippen ?

-Den bør være mellem +2V og +5V (stabilt), når du bruger stk200 eller pony-stk200.

Egentlig bør du nok også have en elektrolyt-kondensator på dit kredsløb fra GND til VCC, for det kan være at udfald i strømmen vil skabe bøvl. Husk at elektrolyt-kondensatorer skal vende rigtigt, ellers siger de bum og lugter (meget grim lugt). ;)


 

Offline jascore

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #103 Dato: September 03, 2011, 15:26:22 »
det ændrede ikke på noget at bygge det op igen på breadboard. stadig samme fejl og stadig en diode der lyser hele tiden. det gør den for ovrigt lige meget hvordan transistoren vender.
ved ikke om jeg skal prøve Direct AVR Parallel Access cable

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: hjælp til servo kontrol med timer
« Svar #104 Dato: September 03, 2011, 16:07:30 »
det ændrede ikke på noget at bygge det op igen på breadboard. stadig samme fejl

Følgende bør gøres mens kredsløbet ikke er forbundet til noget; dvs. hverken strøm eller programmerings-interface:

Prøv at måle om der er kortslutning på ISP-stikket...

Fra ben 1 til 2, 3, 4, 5 eller 6
Fra ben 2 til 3, 4, 5 eller 6
Fra ben 3 til 4, 5 eller 6
Fra ben 4 til 5 eller 6
Fra ben 5 til 6

Hvis der er kortslutning mellem en af dem, så vil det absolut ikke kunne fungere. ;)

Har du sikret dig, at du måler (cirka) 4k7 mellem RST og VCC (på kredsløbet), inden du sætter programmerings-stikket på ?


Citér
og stadig en diode der lyser hele tiden. det gør den for ovrigt lige meget hvordan transistoren vender.

Hvis jeg havde lavet kredsløbet, ville jeg have sat en 1K modstand fra ben 8 til basis, og en 10K fra basis til GND.
Dette burde slukke lysdioden, når den 'ikke er i brug'.

Citér
ved ikke om jeg skal prøve Direct AVR Parallel Access cable

74HC125'eren sidder der, for at du ikke skal brænde din parallel-port af.
Men så længe der sidder modstande mellem AVR og parallel-porten, er der ikke så høj risiko for at porten ryger.