Vis indlæg

Denne sektion tillader dig at se alle indlæg oprettet af dette medlem. Bemærk at du kun kan se indlæg der er oprettet i områder du i øjeblikket har adgang til.


Beskeder - Jakobsen

Sider: [1] 2 3 ... 20
1
Minder sikker om dette, ja det er nok bedst bare at køre 100%
https://www.huoltopalvelu.com/Miele-control-PCB-S8300-/-SG

2
Super der er fremskridt
Kan du ikke uploade billeder af hele printet på begge sider?

3
Jeg har lige smidt billedet ind her.
https://ibb.co/26Cq953
Det midterste ben havde brændt print kobberet væk, så jeg var nødt til at lave en synlig bro.
Kan det 0.75mm2 kobber give for meget modstand?
I så fald, så kan det være jeg skal have nyt print?

Min teori uden at kende så meget til det, så kommer der fra 3 ledning, en impuls der switcher triac til at sende strømmen fra ben 2 videre igennem triac og temperatur sikring, og tænder motoren.
Eller hvad bruges den "brune" 3. Ledning til I det her scenarie?

/Rasmus

0,75 er fint nok, men hvad med der hvor der er firkantet hul i printet (til venstre) er der 0 ohm der?

Ja en puls gør at Triac går on og slukker når strømmen er nul (100 gange i sekundet)  med at forskyde pulsen kan man skruer op/ned for hastigheden / suget

4
Lige en ting som jeg tænkte på, med alle de Triac jeg har rodet med gennem tiden så når de brænder af så kortslutter de så de altid er ON, hvis det er tilfældet hos dig så burde motorren jo køre eller sikringen springe i din el tavle hvis ikke den "dims" måske en thermosikring  der sidder på control printet afbrydder,

Hvad har du måle omkring den?

5
Hvis jeg luser udenom en triac, vil jeg så kunne risikere at min sikring i tavlen går, hvis motoren driller ?
Ja absolut  :(

Et Ohmmeter kan jo viser at der er kortslutning, men hvis det er lejerned der ikke kan køre vil du jo ikke se det.

Du har jo nok ikke lige en variable skillevario trafo stående, her er det jo superneme at justere of fra 0 og se at det bliver trukket meget strøm med det samme hvis der er noget galt.

Et gammelt trick er at tage en "gammel" glødepære" på lad os sige 100W eller mere og sætte i serie med det du roder med.....       hvis der er kortslutning , ja så lyser lampen bare

Men det er snart ikke noget folk har liggende mere i disse LED tider , måske du har en gammel halogn arbejdslampe på loftet :-)

Du kunne også sætte el mindre sikring på f.eks 6A  i serre med støvsugeren man du tester så strømmen ikke går i hele hytten hver gang.

Pas nu på med hvad du laver det kan være farligt  ::)

6
Hej
Her er en video med en der skifter Triac
https://www.youtube.com/watch?v=1mqqomGXxz0

Her er link til et modul ... hedder godt nok noget andet med ligner dit
https://www.ebay.com/itm/304382495978?hash=item46de9c4cea:g:p5MAAOSwYU1iIfW~

Men det er jo det du har allerede har gjort så et nyt modul vil sikkert også bare brænde af.

Den triac du har sat i kan klare 20A 600V
https://www.st.com/en/thyristors-scr-and-ac-switches/t2035h-6i.html#documentation

Jeg tror der er noget i motoren der er kortsluttet og som gør at Triac'en brænder af.

Du er nødt til at kigge efter fejl i selve motoren / viklinger / kul eller hvad der nu er i motoren.

Du bure også kunne "bypasse " triac med blot at have A1+A2 kortsluttet (venstre ben + mitter ben) Så motoren altid kører når der er strøm på (uden triac monteret)


7
Print & Mekanik / Sv: Flammesikret modstand
« Dato: Februar 21, 2022, 15:12:44 »
Rør = +- mange procent så +-5 er formentlig helt fin og sikkert også +- 10
den modstand der er brændt af sænker spændingen fra -43V  til -15V og det er Zenerdioden der sætter de -15, så du kan bare måle med et voltmeter og se om de -15v er stabile

8
Print & Mekanik / Sv: Flammesikret modstand
« Dato: Februar 20, 2022, 13:00:42 »
I diagrammer står der 2K7, i komponenlisten du har highlighted står der 27Ohm
Blot lige du er obs på dette ... men det er sikker 2K7 elles ville der jo gå en meget høj støm i 27Ohm

Den sidder tilsyneladende i serie med -43V og regulere med til -15V du skal mok lige checke om kondensator  C145 eller Zener D14 er kortsluttet eller noget andet der bruger -15V

Glasfiberstrømpe
https://dk.rs-online.com/web/p/kabelflex/6681258

Strømpen har sidder for at være sikker på der ikke kunne gå ild i apparatet
Gamle rør TV var fyld med dem  :D

Find en non flameble modstand og så er det formentlig ok hvis det er glasfiber print (de gamle pertinaks print kunne brænde)

Med det kommer jo sjælden røg uden en årsag og måske det er nemmere bare at købe en ny forstærker, men den du har har sikkert en fantastisk "Varm" lyd   :o




10
Generel Elektronik / Sv: 2N3055 fra kina
« Dato: Januar 23, 2022, 17:47:42 »
Jeg kiggede lige i gemmerne og kunne desværre ikke finde nogle 2N3055  :(

11
Generel Elektronik / Sv: 2N3055 fra kina
« Dato: Januar 23, 2022, 13:46:50 »
Hvor mage skal du bruge?

13
Generel Elektronik / Sv: trådløskontakt
« Dato: December 06, 2021, 14:14:01 »
Hej

Vælg en med USB på så kan du programmere den direkte uden at have en løs programmer
Desuden er der forskel på hvor mange IO der er ført ud og om du kan føde den med 5v istedet for kun 3v3

Jeg har brugt en del https://arduinotech.dk/shop/d1-mini-nodemcu-4m-bytes-lua-wifi-development-boards-esp8266/

Du kan også vælge at gå efter storebror ESP32 som koster næste det samme


14
Arduino & Lign. / Sv: Fejl i kode
« Dato: September 13, 2021, 10:14:23 »
det her kommer ikke til at virke:
    radio.read(&button_state, sizeof(button_state));

Hvis du søger efter  "radio.read(&button_state, sizeof(button_state)); "

Så kommer det faktisk op i en del tutorials på nettet så det kan godt være at det virker

https://www.hackster.io/lightthedreams/nrf24l01-for-communication-1-way-and-2-way-80e65c

Her sætter de også LED mere direkte med "int led_pin = 3;" og "digitalWrite(led_pin, HIGH);" istedet for "LED_BUILTIN"


Jeg antager at man sættet pointer adressen på "button" med størrelsen af data modtaget og dermed er den 0 hvis ingen og 1 hvis større end 0

I library RF24-master er der en funktion radio.available() som jo kunne bruges til det samme og som gør det lidt på samme måde

 /**
   * Check whether there are bytes available to be read
   * @code
   * if(radio.available()){
   *   radio.read(&data,sizeof(data));
   * }
   * @endcode
   * @return True if there is a payload available, false if none is
   */
  bool available(void);


Ja jeg tror OP gerne vil have at LED lyser hvis der er modtaget data.

Lad os se om vi stadig har OP med her  :)

15
Arduino & Lign. / Sv: Fejl i kode
« Dato: September 11, 2021, 09:27:21 »
Hej
Nu skriver du ikke noget hvilket arduino board du bruger.
Mit bedste bud er at den interne LED ikke sidder på der samme ben på alle Arduino Boards
Når du benytter LED_BUILTIN seer den predefineret til at være pin 13

Prøv at bruge  (med det rigtige PIN numer i stedet for LED_BUILTIN konstant)
pinMode(13, OUTPUT);

Du kan starte med at få blink til at virke og så gå tilbage til nRF24L0 koden
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BuiltInExamples/Blink

BTW nRF24L0 er super  :)

Sider: [1] 2 3 ... 20