Hjælp til lysdiode (Læst 5053x)

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Hjælp til lysdiode
« Dato: Maj 31, 2016, 20:53:13 »
Mit første problem fik jeg løst og nu har jeg så et andet som jeg ikke lige umiddelbart se svaret på.
Jeg har som sagt dette instrumentbræt fra en Peugeot Speedfight, hvor der i instrumentbrættet sidder en rød lysdiode som lyser når startspærren er koblet til. Dioden er desværre springet og jeg skal finde en ny. Jeg har ikke kunne finde nogen manual som fortæller hvor mange volt den skal være på. Men jeg ved at når jeg måler på selve benet hvor dioden skal sidde, så giver den 12 volt(eller hvad end batteriets tilstand er).
Men strømmen løber fra plus siden og hele banen rundt, passere en 238 ohm modtand og slutter på minus siden på diodens ben.

Hvor stor skal den diode så være i volt..?? Og har det nået at sige hvis jeg køber en diode som kan blinke og ikke lyse konstant ?

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp til lysdiode
« Svar #1 Dato: Maj 31, 2016, 21:54:55 »
Jeg vedhæfter lige et billede af min kreative tegning af printet, så i andre kan se hvad der tales om.https://www.flickr.com/photos/141455927@N08/shares/A55tAn

 

Offline dani8303

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 63
  • Antal brugbare Indlæg: 9
  • ESP8266, Linux server, PHP, JS, så spiller det.
    • Vis profil
    • Egen side til styring, energi mm. tag et kig :-)
Sv: Hjælp til lysdiode
« Svar #2 Dato: Juni 02, 2016, 02:24:27 »
Er du sikker på at det er en 238 ohm modstand? Jeg vil umiddelbart tro at den er på noget mere. Det skyldes at en lysdiode skal strømbegrænses, så den ikke brænder af. Selv dioder af samme type kan have forskellige spændinger, dog har de ens strøm. En rød diode vil normalt have en spænding på  ca. 2V. Dog skal strømen begrænses, altså med eksempelvis en modstand. Strømen der går gennem en sådanne diode vil nok cirka ligge på 20mA.

Modstanden der skal strømbegrænse skal altså umiddelbart være (12V / 20mA)=600ohm . Er det dog en 238ohm's modstand så går der altså cirka 0,05A ampære gennem den, hvilket giver 0,1W til dioden.

Jeg tror at du kan bruge en hvilken som helst rød diode. Du skal bare være sikker på at den er lavet til en strøm på ca. 0,05A.

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp til lysdiode
« Svar #3 Dato: Juni 04, 2016, 14:41:41 »
Jeg har fundet en side hvor man kan oversætte ringene på modstanden til ohm og den siger 238 ohm og når jeg måler med et multimeter, så skriver den også 238 ohm. Så jeg går udfra at det er rigtigt.
Jeg har imellemtiden fået 10 stk dioder af en venlig fyr. Hvad der er for nogen ved jeg ikke, men de glasklare og lyser rødt. Sætter jeg dem direkte til 12 volt så lyser de fint, uden at springe.

Jeg har skiftet den forrige lysdiode ud med den nye og den lyser stadigvæk ikke.
Dem som har kigget på mit billede som jeg har oploadet til flickr, vil bemærke at fra plusledningen, løber strømmen 2 veje. En direkte til plusbenet på dioden og den anden plus løber igennem en modstand på 238ohm og ender på minussiden på dioden...
Hvor pokker blev minus af, for den skal da være der for at pære den lyser..

Sætter jeg dioden direkte i plus-minus stikket, så lyser den fint hver gang jeg drejer nøglen til off, men så påvirker den mine benzin/temp føler..De fryser på stedet. Og hiver jeg dioden ud, så falder de på plads.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Hjælp til lysdiode
« Svar #4 Dato: Juni 04, 2016, 14:55:03 »
Hm... prøv at se den grønne forbindelse som jeg har markeret den går igennem den modstand du har diskuteret i en anden tråd som jo var defekt, måske du skal prøve at skifte den?

 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp til lysdiode
« Svar #5 Dato: Juni 04, 2016, 16:22:11 »
Det er korrekt at jeg har snakket om den modstand i en anden tråd. Når jeg googler modstands beregner får jeg en side frem hvor jeg kan omsætte 5 farveringe til tal og med farverne grøn, blå, rød, sort brun (måske guld til sidst), så får jeg et tal på 562*1=562ohm tolerance 10% og det er også det som jeg måler på modstanden... .562kOhm.

Men forstår ikke hvorfor den grønne linie skal have indflydelse på dioden når den slet ikke kommer i nærheden af dioden minus ben.


 

Offline allanlarsen

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 18
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Hjælp til lysdiode
« Svar #6 Dato: Juni 04, 2016, 17:01:41 »
Yes så fandt jeg fejlen..

Fejlen lå i at kobberbanen som gik op til den modstand på .562kOhm modstand var irret væk, ca 0.5 mm var der forsvundet: Jeg fattede min loddekolbe og lagde en amatørbane på de 0.5 mm og nu virker skidtet sgu....
Peugeot har den dårlige vane og belægge deres kobberbaner med en grøn film så jeg har ikke en jordist chance for at se om banen er intakt eller ej. Men nu virker den skisme