Støjkondensstor på ringkernetrafo (Læst 4293x)

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Dato: December 27, 2021, 23:02:29 »
Hej

Jeg er ved at bygge en variabel strømforsyning hvor jeg bruger en ringkernetrafo. Jeg har ikke mange data på den. Det var en jeg engang bestilte hos RS Components dengang da jeg stadig havde muligheden som elektriker/tekniker. Det er en 230V/25V, max 5A.

Jeg ville sætte en støjkondensator på primærsiden således at det fx ikke giver et “flop” inde i fjernsynet ved tænd/sluk.

Men er det overhovedet nødvendigt med den størrelse trafo? Og i så fald hvilken størrelse kondensator? Jeg mener man mest bruger 0,1 og 0,01 uF kondensatorer af X2 typen?

Og hvis den skal sidde der så ville jeg jo gerne sætte den parallelt med primærspolen EFTER min hovedafbryder, således at man ikke slukker for hovedafbryderen og trækker stikket ud af stikkontakten og der så er spænding på stik benene som følge sf kondensatorens opladning. Men vil støjkondensatoren så overhovedet have den korrekte funktion?

Håber nogen kan hjælpe…

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Svar #1 Dato: December 28, 2021, 10:08:51 »
Hej
Jeg kan ikke huske hvad de hedder. Men der findes jo et R/C-led (en combi af kondensator og modstand)
Den aflader sig selv!  :)
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Svar #2 Dato: December 28, 2021, 10:30:42 »
Ahh ja. Selvfølgelig! De gange jeg har set disse kondensatorer mener jeg bare de har siddet alene uden modstand.

Andre bud på mine spørgsmål?

 

Offline gyraf

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Svar #3 Dato: December 28, 2021, 11:13:22 »
..tror ikke det er et RC filter du har brug for, men noget der dæmper den strøm-puls der kommer når du magnetiserer dén der mellemstore ringkerne - altså en "inrush current limiter"

https://en.wikipedia.org/wiki/Inrush_current_limiter

..en velproportioneret NTC modstand ka' nogen gange gøre det, men dimensioneringen kræver omtanke.

/Jakob E.


 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Svar #4 Dato: December 28, 2021, 11:18:37 »
Det rigtige bør være en RC-snubber, disse findes færdige.
Jeg kan ikke beregne hvilke værdier den skal have men der findes visse standardstørrelser som nok er ret OK at vælge.

 

Offline Vagn Nielsen

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Svar #5 Dato: December 28, 2021, 13:56:10 »
Jeg har haft problemet ifb. med en springvandspumpe, med et kontaktur, i min styre-tavle.
Engang imellem nulstillede uret sig, sandsynligvis når pumpen blev slukket.
Jeg løste problemet ved at installere et RC-dæmperled i styretavlen.

https://www.greenline.dk/luxomat-rc-daempeled-1387?gclid=CjwKCAiAiKuOBhBQEiwAId_sK6Bhm5uZANLrFQSz2bEqEh-S8g7QgJRybKbcXbgDF3MrWvk_fV2HjxoCuboQAvD_BwE


 

Offline Jesper84

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Svar #6 Dato: December 28, 2021, 15:26:47 »
Jeg har haft problemet ifb. med en springvandspumpe, med et kontaktur, i min styre-tavle.
Engang imellem nulstillede uret sig, sandsynligvis når pumpen blev slukket.
Jeg løste problemet ved at installere et RC-dæmperled i styretavlen.

https://www.greenline.dk/luxomat-rc-daempeled-1387?gclid=CjwKCAiAiKuOBhBQEiwAId_sK6Bhm5uZANLrFQSz2bEqEh-S8g7QgJRybKbcXbgDF3MrWvk_fV2HjxoCuboQAvD_BwE

Tak for svar. Det er dog lidt for overkill og præfabrikeret i forhold til min strømforsyning hvor det hele er selv-bygget. Tænker bare der skal sidde en komponent eller 2 som er kablet på den rigtige måde ved trafoens primær vikling.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Svar #7 Dato: December 28, 2021, 15:43:22 »
Den kasse indeholder en 470nF X2 kondensator i serie med 2 st 330 Ohm 1W modstande. Det er det hele.

Og det er præcis hvad som behøves.

 

Offline c0x

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 8
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Støjkondensstor på ringkernetrafo
« Svar #8 Dato: Januar 28, 2022, 01:35:48 »
230V/25V, max 5A.

Jeg ville sætte en støjkondensator på primærsiden således at det fx ikke giver et “flop” inde i fjernsynet ved tænd/sluk.

Men er det overhovedet nødvendigt med den størrelse trafo? Og i så fald hvilken størrelse kondensator? Jeg mener man mest bruger 0,1 og 0,01 uF kondensatorer af X2 typen?

Om kondensatoren er nødvendig ved jeg ikke. Om den skal have en seriemodstand ved jeg heller ikke.
Men hvis du putter den i, så er det en kondensator af typen "X" du skal finde, enten X1 eller X2 med passende mærkespænding; min. 250 Vac.
De kan fås i størrelser alt lige fra få nF til nogle uF.
470 nF er nok ikke et dårligt bud

Jeg er i øvrigt enig i at det er en god idé med en NTC-modstand i serie med din primærvikling.

Og hvis den skal sidde der så ville jeg jo gerne sætte den parallelt med primærspolen EFTER min hovedafbryder, således at man ikke slukker for hovedafbryderen og trækker stikket ud af stikkontakten og der så er spænding på stik benene som følge sf kondensatorens opladning. Men vil støjkondensatoren så overhovedet have den korrekte funktion?

Hvis kondensatoren skal opsnappe transienter fra transformatoren ifm. at apparatet slukkes, så vil kondensatoren sidde bedst helt inde ved transformatorens primærvikling, der vil den fungere både hvis stikket trækkes ud og hvis du bruger afbryderen.
Jeg ville give den en seriemodstand evt. 330 Ohm, som det foreslåede dæmpeled også har.
Fordi spændingen varierer over kondensatoren vil der løbe en strøm i den og derfor vil der blive afsat effekt i en evt. seriemodstand.

Kondensatoren vil svare til en modstand:
X = 1/2/pi/f/C

Dvs. eks. 470 nF vil svare til 6772 Ohm ved 50 Hz.
Hvis du sætter 330 Ohm i serie med den, vil det svare til en samlet modstand på ca. 7.1 kOhm.

Det vil give en strøm på ca.:
I = 240 V / 7.1 kOhm = 34 mA.

Derfor skal din seriemodstand, hvis modstanden er 330 Ohm, kunne tåle at afsætte:
P = 330 Ohm * (34 mA)^2 = 0.4 W

Jeg ville altid vælge en modstand, der kan tåle minimum det dobbelte eller mere.
Her ville jeg nok vælge en modstand, der kan tåle 2 W.


Tænk over at man også kan trække stikket ud uden at apparatet er slukket vha. afbryderen, så vil du stadigt kunne have spænding på stikproppen pga. X-kondensatoren.

Man sætter typisk en modstand parallelt med X-kondensatoren, sådan at man er sikker på at den er afladet til:
U < 60 V inden for 1 sek.

Man regner med at den er opladet fra toppen af sinus-kurven; dvs.:
U.max = (240 V + 10 %) * sqrt(2) = 374 V.

Eks. hvis du har 470 nF skal en parallel modstand være:
R.max = -(1 sek)/(ln(60V/374V)*470nF) = 1162 kOhm, vælg 1000 kOhm.
[Do. beregning er en omskrivning af ligningen for afladning af en kondensator;
Vc = V0 * exp(-t/R/C) <=> R = -t/(ln(Vc/V0)*C)]

Modstanden skal kunne tåle effekten, som vil blive afsat i den:
P = (240V + 10%)^2/1000 kOhm = 70 mW.

Du kan evt. anvende modstande af typen PR02 (2 W) begge steder. Den er brandsikker. Smart.

Held og lykke med projektet.
« Senest Redigeret: Januar 28, 2022, 07:08:29 af c0x »