Hvilke komponenter til alm. trådløs lavvolt sender(fjernbetjening) og modtager (Læst 5690x)

Offline tdnevmo

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Jeg skal have lavet 10 modtagere, hvor der i alle er et relæ som åbner når den modtager signal.

Senderen, som nok ikke skal være større end en lille fjernbetjening, skal sende et trådløst signal 100 meter eller mere, som er unikt, således at modtagerne ikke kommer til at åbne fordi der kommer støj el.lign.

Hvad skal man bruge til at lave det med? Kan man få et færdigt sæt?

Det skal jo sådan set være lige som en bilalarm.

 

Offline bok

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 10
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
hvad er det til? hvis det er til almindelig stikkontakter kan man få sådan et sæt her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=6137&n=10

 

Offline tdnevmo

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hey.

Nej det skal jo være lavvolt, og det skal kunne række mere end de der 20 meter.

Har lige taget et billede af printpladen fra en fjernbetjening, så jeg kunne få et indtryk af, hvordan sådan noget ser ud, men den fjernbetjening rækker også kun ca. 20-30 meter. Jeg ved ikke om det er en helt anden teknologi der skal til, hvis man skal sende længere?

Jeg ved bare at man kan få de her bilalarmer, som rækker 1000-2000 meter, så det må jo kunne lade sig gøre?

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Der findes mange løsninger.

Jeg tror at dette projekt har brug for RF, fremfor infrarød eller ultralyd, for infrarød/ultralyd er retnings-bestemte, og kun få af modtagerne vil 'se' signalet.

Den simpleste er at købe en gang dørklokker i Kina. Kineserne har åbenbart kun én dør per husstand, så de har lavet deres dørklokker, så alle dørklokker af samme type ringer på én gang.
Men her er ulemperne, at skidtet kun rækker omkring 40-50m OG at du er nødt til at vente med at få et nyt signal til melodien har spillet færdig.

En anden løsning er at købe en nRF24L01 chip eller et breakout-board med denne chip på, og så bruge en microcontroller til at snakke gennem nRF24L01'en. Her skal du bruge minimum 2 chips i alt; én til sender og én til modtager.
nRF24L01 kører 2.4GHz og har så vidt jeg husker 128 kanaler, hvor du selv vælger hvilken du vil bruge til kommunikation.
Da du selv vælger hvilke bytes der skal sendes, kan du sende en kendings-sekvens og derefter et nummer der ændrer sig selv for hvert tryk på fjernbetjeningen, efterfulgt selve 'åbne' kommandoen, og så fx. en checksum.

Du kan så lave lidt sikring mod fjollerikker som vil 'optage' din data-sekvens til senere afspilning, hvis du vil det.

Ved hver nRF24L01 skal der så være en microcontroller, som åbner/lukker relæet. Disse kan køre på mellem 1.8V og 5V.
Da de fleste relæer kører på 5V og over, vil det være meget praktisk at microcontrolleren kører på 5V.
Der er derudover brug for et par modstande, en transistor og en diode, for relæet kan ikke sættes direkte på microcontrolleren, så vil den brænde af efter nogle få tænd/sluk operationer.

Hvis du er smart, kan du i hver modtager lave noget sende-teknik, som sender beskeden videre til andre modtagere, men efter 1 sekund stopper så 'gen-udsendelserne'. Derved får du bedre dækning.

nRF24L01 kan sende/modtage i cirka 100m afstand. Nogle siger at de kun kan få deres til at række 75m, men jeg mener det kommer an på mange ting, fx. vejrforhold (eg. tåge), størrelsen af antennen og effekten der sendes med.
Du burde kunne forlænge antennen bare en anelse, hvis den ikke rækker langt nok.

nRF24L01 er forholdsvis billig. Hvis du skal op i noget større, er der de meget dyre Zigbee (næsten 200 kr/stk), så dér har du allerede brugt 2000 kr, og jeg ved ikke hvor langt Zigbee rækker.

Der findes også en hel del andre wireless chips, på mange forskellige frekvenser. Men bemærk: Du er nødt til lige at undersøge hvilken frekvens du må bruge, for ellers kommer P&T og snupper dine sager.
Et nRF24L01 modul koster omkring 25 kr. Chippen koster ca. 15 kr (begge priser ex. moms).
Men jeg vil anbefale at du køber modulet, hvis du ikke er skrap til at lodde SMD (for chippen er i en QFN-indpakning)

Som microcontroller kan du bruge nærmest hvad det skal være, fx. Atmel AVR, PIC eller NXP's LPC serie.
AVR er let at lære, men minimum-opsætning koster ca. 100 kr. Kan programmeres fra Windows, Mac og Linux. Pris fra 5 kr pr. chip.
PIC er billigst (jeg ved ikke hvad minimum-opsætning koster). Pris fra 4 kr pr. chip.
LPC kan programmeres på enhver computer der har USB og web-browser. Pris fra 10 kr pr. chip.
Programmerings-softwaren er gratis.

 

Offline dbay

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 6
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Undskyld jeg blander mig, men nRF24L01 lyder rigtig spændende. Hvor kan man købe dem?

Mvh dbay


 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
nRF24L01 lyder rigtig spændende. Hvor kan man købe dem?

Undskyld det sene svar; jeg har haft vældig travlt og derfor ikke været på forum'et, men er snart på vej til at indhente hvad jeg er bagud.

Jeg selv sælger af dem til de nævnte priser. ;)
Dvs. Modul koster 25 kr ex. moms, chippen koster 15 kr ex. moms. :)
Jeg har 2 moduler på lager og der medfølger fladkabel med påduttet 10-pin IDC-stik.
Fragtpris er 12 kr incl. moms (konvolut + 8 kr porto), eller 40 kr ex. moms. hvis du vil have track & trace.
Der skulle være 7 IC'er på lager også. De er (som nævnt tidligere) af typen QFN20, så de er lidt svære at lodde, med mindre man har SMD-ovn og øvelse.