Indput til Rally Computer (Læst 35917x)

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #30 Dato: Juni 14, 2015, 00:46:36 »
Ja der ser fornuftig ud når man kikke det i gemmen som du linker til men hvis men prøver får jeg denne her fejl meldinge

Arduino: 1.6.4 (Windows Vista), Board: "Arduino Nano, ATmega328"

RC_2_23.ino: In function 'void loop()':
RC_2_23:178: error: 'class LiquidCrystal_I2C' has no member named 'printf'
'class LiquidCrystal_I2C' has no member named 'printf'

  This report would have more information with
  "Show verbose output during compilation"
  enabled in File > Preferences.



som jeg forstår det så er det displayet som ikke kan håndtere det

Tja, det er ellers standard C, men efter lidt research har jeg fundet ud af at for at spare kodeplads har man lavet en skrabet version til Arduino, som "does not include the functionality to output floating point values".

Beklager forvirringen  :)

Helt ok men på den anden side så lære men jo noget under vejs

Har  også Google lidt på emnet og der er et par løsninger som vil kunne bruge ser det ud til, men det er ikke så lige til som med C printf så ind til hvider så beholder jeg den løsning som jeg har lavet, så kan det godt være jeg kikke på der en gang til på et sener tids punkt

 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #31 Dato: Juni 18, 2015, 17:42:23 »
Så er jeg kommet så langt at det hele virker og kan bruges , men der er nogle små ting som der skal finpudsets.

Der er to tæller som måler distange

Den ene til at måle Total km og så en til split km,  men ved hastigheder på over 160 km/h begynder split distange at flade bag efter, der er ikke noget som der vil give problemer i det virker verden, for hvis jeg kommer op på så høje hastigheder så bliver det over så kort distange at forskellen på det to tæller vil være minimal, men vil prøve og se om jeg kikke man minimeret problemet ved at bruge
interrupt funktionen til de to tæller så de hele tiden er opdateret, det betyder jo ikke så meget at displayet er en smule bag efter da det så vil vise den rigtige distange så snart Arduinoen får lidt luft.

Jeg har lavet det sådan at jeg kan juster de totale km op og ned under vejs hvis man får kørt forkert så kan man juster totalen så den passer med Roadbooken igen.

Når man køre og skal juster km ned så skal justeringen jo over vinde den km som man tilbage lækken samtidig med man justere, det virker fint, men når man så holder stille så vil justeringen gå noget hurtigere da der jo ikke kommer pulser fra hjulet.

Vil prøve at lave noget justeringen som er hastigheds afhærdning, ved ikke lige om der bliver noget med nogle step men eksempel t  justeringen hastigheder alt efter hvor hurtig man køre.

Så har jeg været ved at overveje om jeg skulle gemme de kørte km så at Arduino husker hvor langt man er kommet når den starter op, det var meningen at jeg vil brugen Eeprom en til det men den kan man jo kun skrive til ca 100000 gange så det går ikke lang tid for det er slut hvis der bliver skrevet for vær loop gennem gang, man kunne måske lavet et efter andet med hvis hastigheden er 0 km/h i X sek så gennem man en gang.

En anden løsning var at udvige med et SD kort, eller bare lade vær med at skulle den overhovedet når man er af sted, så meget strøm bruger det tros alt heller ikke

 

Offline gsborn

  • Spændingsdeler
  • ****
  • Indlæg: 50
  • Antal brugbare Indlæg: 7
  • nybegynder + Gør tingene for sjov, interesse, leg
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #32 Dato: Juni 18, 2015, 18:13:30 »
Bruge sd kort, som nok er det nemmeste at sætte op og så meget kan selve arduino heller ikke huske  :) ,  det kan ja også være at problemet med  de to tællere bliver løst dermed, kun en gæt.
Måske kan den ikke komme af med data ved forhøj hastighed.

En anden tinger er dine fejlmeddelser :
-----
RC_2_23.ino: In function 'void loop()':
RC_2_23:178: error: 'class LiquidCrystal_I2C' has no member named 'printf'
'class LiquidCrystal_I2C' has no member named 'printf'
--------
Det er fordi i biblioteket for " LiquidCrystal_I2C " ikke er en funktion/egenskab som hedder 'printf'
Det kan man efter prøve ved at søge i  *.cpp og i  *. h filen af  " LiquidCrystal_I2C " biblioteket.

Med venlig hilsen
Gregor
nybegynder +
Gør tingene for sjov, interesse, leg
Mine svar er kun ud fra min egen videnstand som begynder og google.

 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #33 Dato: Juni 18, 2015, 19:16:21 »
Bruge sd kort, som nok er det nemmeste at sætte op og så meget kan selve arduino heller ikke huske  :) ,  det kan ja også være at problemet med  de to tællere bliver løst dermed, kun en gæt.
Måske kan den ikke komme af med data ved forhøj hastighed.

Husk at SD-Card er baseret på flash-teknologi og også har et begrænset antal write cycles.
Jeg har set at det typisk ligger på 10k-100k writes, så det er ikke bedre end EEPROMen.

Overvej om det overhovedet er nødvendigt at gemme alle ændringer på tællerne. Måske kunne man nøjes med at gemme data hvert 10 sekund og kun hvis der er sket ændringer.
Man kunne også overveje at skifte til en ny lokation i EEPROMen når der er skrevet f.eks. 90.000 gange til samme lokation.
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #34 Dato: Juni 18, 2015, 21:40:19 »
Ja så er SD heller ikke vejen frem

Det jeg havde overvejet at gøre et der kun bliver gemt data hvis jeg holder stille i eksempel 1 min også bliver der gemt en værdig.

En anden mulighed er at jeg altid har strøm til Ardiunoen og så slukker for baggrundslyset og displayet når motorcyklen bliver slukket og når jeg så tænder motorcyklen igen tænder for displayet og baggrunds lyset og så køre en velkommen tilbage tekst.

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #35 Dato: Juni 19, 2015, 00:41:57 »
MVH
Allan Madsen

 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #36 Dato: Juni 22, 2015, 11:54:03 »
Så er jeg kommet en smule hvider med projektet.

Der er blevet lavet en den små ændringer, ikke noget som forbedre selv programmen men nogle ting som gør det nemmer at fejl finde og lave ændringer i, blad andet så er nogle af tal så som hjul omkredsen og versions nu blevet lavet som variabler så det er nemmer at finde i starten af programmen.

Men sådan vil det jo være at når man starter fra bunden af og ikke har rodet med programmet før så finder man nogle ting undersenvej det skulle havde været lavet anderledes fra starten af, men man  læger noget undrer vejs.

Jeg har fået lavet sensor indgange lavet om til interrupts det skulle jeg havde haft gjort fra starten af kan jeg godt se nu det løser rigtig mange problemer med at få trip til at måle rigtig.

Når Arduionen kommer på overarbejde når der bliver kørt stærkt så stopper displayet med at opdatere men så snart hastigheden kommer ned igen og den kan følge med og får over skud til at skrive til displayet og lave det beregninger som der skal til så passer afstanden stadigvæk da den counter som holder styr på impulser fra hjul sensoren er lavet som interrupts og den har helle tiden talt rigtig.

Grunden til at jeg havde fra valgt interrupts til at starte  ned var på grund af problemet med debounce, men som jeg heller ville løse med en software løsning frem for en hartware løsning, men nu er der bestilt komponenter til en hartware løsning.


Probletikken omkring at gemme ned kørte km har jeg fundet en løsning på.

Det bliver sådan at Arduion ikke bliver slukket og det så kun er Displayet som bliver tænd og slukket når motor cyklen bliver slukket, då den måde forsvinder den kørte distage ikke når der bliver holdt pause.
Så har jeg lavet det sådan at når displayet er slukket så kan man ikke nulstille eller justeret op eller ned, så risikere jeg ikke at nogle pilfinger for laver rod i systemet.

Signalet bliver lavet med et relæ som bliver trukket at tændingen fra motorcyklen som så sidder en indgang HIGH elle LOW i Arduionen.

Det virker rigtig fint men jeg kunne godt tænke mig at når signalet går fra LOW til HIGH at få skrevet en tekst i displayet en gang, har rodet noget med det og kan ikke finde en løsning hvor teksten KUN bliver skrevet en gang.

Hvordan løser man lige det problem ???

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #37 Dato: Juni 22, 2015, 13:50:00 »
Kan du ikke teste på en indgang og så lade den sætte en variabel til true f.eks. når så du har skrevet teksten sætter du den til falsk.

Læser indgangben og tjekker variablen hvis de to tilstande begge er tilstæde skriver du til displayet, og sætter variablen til falsk, så når du checker indgangs benet og variablen, er begge tilstande ikke til stede og der skrives ikke til displayet.

Håber du forstår hvad jeg mener, ellers forklar jeg det gerne igen :-)
MVH
Allan Madsen

 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #38 Dato: Juni 22, 2015, 22:42:25 »
Efter jeg havde skivet mit indlæg kom jeg til at tænke på at det måtte kunne lade sig gøre et lave det en counter også nogle if og lidt andet kram, i stil med det som du beskriver så er helt med på hvad du mener.
Så det kikker jeg hvider på

 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #39 Dato: Juni 25, 2015, 10:08:56 »
Har ikke lige fået kikke mere på selve programmet omkring TRUE & FALSE i nu, da der er kommet stumpet til hardware løsningen på Debouncs proplemet i forbindelsen med  interrupt, så tiden er gået med at rode med Schmitt Trigger og RC led.

Efter lidt roden rundt frem tilbage kom jeg frem til at 10K & 3,3uF er en brugbar løsning hvor RC ledet kan følge med helt op til hastigheder på ca 250 km/h, det 250 km/h er ”målt” ved hjælp af en omdrejnings tæller og så beregnet da det speedometer som jeg bruget til at tjekke alle målinger kun går op til 199.9 km/h.

Ved 250km/h ”fryser ” RC ledet da kondensatoren ikke kan følge med længer, så intrerupt i Arduino er et super god løsning til en sikker registrering af talte impulser.

Prøvet også med 10K & 2uF og der ”fryser” RC ledet først ved omkring 500 km/h.

Det næste som står på programmet er at få kikket på   TRUE & FALSE så vil jeg havde lavet en hastigheds målings funktion, som skal bruget stil at justere hastigheden på justeringen op & ned af kørte km 

 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #40 Dato: Juli 23, 2015, 17:10:32 »
Jeg har nu modtaget et par ekstra Nanoer og et par display, så jeg kan få bygget en udgave til selve motorcykelen til test og så vil jeg havde en udgave til test i værkstedet til at teste evt program ændringer


Efter som at spændingen på motorcyklen kommer op på over 12 V var planen at bruge en 5 V spændingsregulator sammen med et par kondensator til at lave en  stabil spændings forsyning.

Jeg vil forsyne Nanoen med konstant spænding fra batteriet også vil jeg tage et spændingen fra tændingen til signal til at tænde og slukke for displayet.
Det signalet er jo 12V og indgangen på Nanoen må ikke få mere end 5 V så planen var at bruge et relæ, men så var det jeg tænkte at det måtte kunne lade sig gøre at bruge Schmitt triggeren som der er der i forvejen da den er med 4 trigger og det kun er den ene som p.t, er i brug.

Men kan ikke lige luger om det er en dårlig ide og løsningen med relæet ikke er det aller bedste løsning.


 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #41 Dato: August 09, 2015, 15:51:33 »
Nu er jeg kommet så langt at jeg har en prototype så jeg kan gå bygget ind i en kasse og fået lavet nogle test men rally computer monteret på motorcyklen

https://www.youtube.com/watch?v=FH7d0mON2yo&feature=youtu.be

 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #42 Dato: Oktober 27, 2015, 10:39:06 »
Her kommer lige en lille update på projektet.

Selv proto typen  har nu kørt omkring 1600 km på selv motorcyklen og jeg har deltaget i 2 Roadbook rally hvor den er blevet teste unde de forhold hvor den normal ville skulle bruges.

Både selv elektronikken og software vikker over alt forventning og det har ikke været nogle problemer

De forsætninger som jeg havde sat op for projektet er blevet justeret en smule under vejs.
Det tryk jeg har til betjening er skrumpet ind til 3 stk hvor nulstilling  at hovedtælleren foregår ved at man skal trykke på flere tryk samtidig, det spare et tryk også kommer man ikke til ved et uheld at nulstille det undervejs hvilke ville være katastrofalt under et løb.

Hen over vinteren skal jeg havde lavet den enlige udgang hvor der skal nørdes noget med selve kode også skal jeg havde skrumpet den færdige enhed ned.

Overlidt om jeg skulle vælge et andet display for at få noget mere plads til informationer.

 

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #43 Dato: Oktober 27, 2015, 11:18:47 »
Tillykke med dit projekt. Dejligt når noget flasker sig :-)
Det næste kunne jo så være at fjerne nano og selv putte en chippå et hjemmelavet board med resten på.
Det er ikke så svært og kan gøres for rimlige penge, selv får jeg lavet print til ca $10 for max 5x5cm printkort :-)

Evt kikke eps8266 meget kraftiger, masse af ram, flash osv. og Wifi :-) Hvis det evt kunne bruges til at "udlæse" turen med / statistik Bare en ide.
Og kan stadig programmeres via Arduino IDE.
« Senest Redigeret: Oktober 27, 2015, 11:22:08 af asm7100 »
MVH
Allan Madsen

 

Offline stig

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 36
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Indput til Rally Computer
« Svar #44 Dato: Oktober 27, 2015, 11:45:14 »
Ja det er fedt når det lykkes, men der er også gået mange timer man at få det hele til at spilde, så man skal kunne lide at rode med det for eller så løber man hurtig tør for energi

Har været ved at lave sir eget boord har jeg været ved at kikke på og det giver ingen mening som jeg ser det.
Det vil både komme til at fylde mere og blive dyre og ikke mindst tage længer tid så det, men der skal helt sikke lavet et ”rigtig” print i stedet for det huld print jeg har lige nu.

Nano en gør det helt fint til mit brug og det med at logge data under vejs får jeg ikke brug for og til nogle af det løb jeg køre der det heller ikke lovligt at opsamle data under vejs så det giver sig selv.