lille statisk hukommelse (Læst 5795x)

Offline bangp

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
lille statisk hukommelse
« Dato: August 13, 2020, 11:12:11 »
Hvordan laver jeg et kredsløb, som kan huske et tal op til 1000 når jeg slukker for strømmen.
Funktionen findes jo næsten al elektronisk hardware som kan huske sidste indtastning/måling, så det kan da ikke være raketvidenskab af lave denne funktion. Har set på har set på en NVRAM, men en kreds med 28/32  ben- det lyder for mig som at skyde gråspurve med kanoner.
Jeg har en tæller der tæller hændelser, og jeg vil bare gemme dens værdi når jeg slukker og så bruge den igen næste gang jeg tænder. Har prøvet med CMOS tællere, men de tømmer mit backup batteri på et par uger, men jeg ville godt huske værdien noget længere.

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: lille statisk hukommelse
« Svar #1 Dato: August 13, 2020, 17:16:30 »
Hej,
ja, som du skriver: Med en CMOS tæller og backup batteri.
Hvilken tæller og hvilken batteri har du? Har du en kredsløbsdiagram?
Er det en tæller med "output enable"?

En CMOS tæller som for eksempel en 74HC592 har max. 4µA hos 25°C. Og jeg tænker typisk mindre end 1µA. Så med en 200mA batterie er det 200mA/1µA = 200.000 timer eller 22år.

gerd
« Senest Redigeret: August 13, 2020, 18:01:16 af gerd »

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: lille statisk hukommelse
« Svar #2 Dato: August 14, 2020, 16:16:29 »
Hvad med en lille PIC processor hvor du skriver til eeprom, der kan gøre meget billigt, men du skal lave en lille smule code.
Eller du kan gemme det i en arduino.
Der er mange muligheder så som Gert skriver så fortæl lidt mere om hvad du har

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: lille statisk hukommelse
« Svar #3 Dato: Oktober 23, 2020, 07:29:11 »
Den "rette" løsning er en mikroprocesser til dette. Jeg har løst dette på nogle forskellige måder, afhængigt af applikationen.

Det man skal huske er at EEPROM har ett maximalt antal gange man kan omskrive en plads hvorfor man kan bruge forskellige teknikker til at minske antallet af omskrivninger.

NVRAM er også forkert kreds at bruge, en seriel FRAM kan overskrives uendeligt antal gange og har 8 ben. Perfekt til at snakke med en mikroprocesser og kan opdateres for hver nyt nummer.

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 177
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: lille statisk hukommelse
« Svar #4 Dato: Oktober 25, 2020, 21:34:41 »
I (næsten) alle mikroprocessorer er der indbygget EEPROM-funktionalitet så man behøver ikke engang en ekstra kreds til dette.

Spørgsmålet er hvordan værdiet som er talt skal vises og hvordan tællepulser kommer, fysiskt format osv.