Hjælp til IR projekt. (Læst 7482x)

Offline Marlot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hjælp til IR projekt.
« Dato: August 17, 2010, 00:30:17 »
Hej der ude. Vi er nogle stykker der mødes en gang imellem og flyver med RC helikoptere. i den forbindelse vil jeg lave nogle ir kegler til konkurence flyvning. Jeg aner ikke hvordan jeg laver et kredsløb der opfylder mit ønske!!. det det skal kunne er som følgende.
1: systemet skal bestå af sender og modtager (IR)
2: modtageren skal tænde 2 lysdioder når ir sænderen(monteret på en helikopter) er over modtageren. Dioderne skal slukke igen når der trukkel på en knap på modtageren.
3: Både sender og modtager systemet skal være AA baseret, eller noget der ligner.

hjælp mig med et diagram og eventuelt med hvilke komponent modeller ( ir dioder/modtager) jeg skal anvende.

Jeg håber i kan hjælpe
« Senest Redigeret: August 19, 2010, 22:45:01 af A5ive »

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Hjelp til IR projekt.
« Svar #1 Dato: August 17, 2010, 17:00:20 »
Hej Marlot, og velkommen til.

det burde ikke være svært at opsætte, men jeg vil først lige vide hvad du mener med AA baseret?  ;)
« Senest Redigeret: August 17, 2010, 21:33:58 af A5ive »
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Marlot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjelp til IR projekt.
« Svar #2 Dato: August 17, 2010, 20:54:23 »
Med AA mener jeg at modtageren og senderen skal køre på 2 AA eller AAA baterier.  :D

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Hjelp til IR projekt.
« Svar #3 Dato: August 17, 2010, 21:32:54 »
Det er bare i orden, jeg tror jeg har et diagram liggende som muligvis kan bruges, det skal dog lige modifiseres en smule.

Skal nok lige se på det engang i morgen efter arbejde, men kan ikke love at jeg kan få det færdigt i morgen  ;)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline bws

  • Lavpas filter
  • ****
  • Indlæg: 261
  • Antal brugbare Indlæg: 24
    • Vis profil
Sv: Hjelp til IR projekt.
« Svar #4 Dato: August 18, 2010, 22:45:24 »
bare husk at dette kan nok kun virke med den IR software protocol stardard, den samme som alle fjernbetjeninger til fjernsyn bruger, fordi hvis i flyver med disse helikoptore uden for ville analoge signale nok ikke kunne dedekteres på grund af solens lys spectrum ...

se mere om 1 af protocolerne her:

http://en.wikipedia.org/wiki/RC-5

MVH

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Hjelp til IR projekt.
« Svar #5 Dato: August 19, 2010, 22:18:57 »
Må ærlig indrømme at jeg ikke kender noget til det med IR software protocol standard, så om det som jeg har lavet kan bruges, tør jeg ikke sige. Men vi kan da håbe ;)

Senderen smider jeg lige op sener  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Marlot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til IR projekt.
« Svar #6 Dato: August 23, 2010, 12:19:27 »
tusiende tak for diagrammet. jeg tror ikke at solen kommer til at give problemer, da vi flyver i en 200 m2 stor garage eller i en sportshal. men måske kan lysrør give problemer. men jeg prøver lige dit foreslag. har du evt. nogle værdier på dioderne og condensatorerne? på forhånd tak.

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Hjælp til IR projekt.
« Svar #7 Dato: August 23, 2010, 17:48:02 »
dioderne er lidt underordnet, men ville nok bruge nogle zener dioder som ligger på omkring de 3v som du bruger.

jeg sender lige et diagram over sender delen også, det havde jeg helt glemt.

kondensatoren skal bare være omkring 1μF  ;) det andet som ligner en kondensator er jo relæet  :)
Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.

 

Offline Marlot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 4
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hjælp til IR projekt.
« Svar #8 Dato: August 24, 2010, 08:12:47 »
super  8)