Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne? (Læst 16918x)

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Dato: Juli 11, 2011, 23:44:29 »
Hej Brugere på DEF.

For at give siden et ordenligt løft, og virkelig sparke "bagdel", kunne jeg som velligeholder godt tænke mig at høre af hvad brugerne kunne tænke sig der var her inde, eventuelt grafiske muligheder, som bringer større brug af dette site, både for de prof, og de amatøre brugere.

Kom med skud fra hoften hvad folk ønsker.

Vi har snakket lidt om et Wiki jeg og Morten (Før jeg blev velligeholder), og vi overvejede at lave sådan et, hvor folk kan tilføje deres informationer, både om bestemte komponter og ikke mindst hvad de kan og gør. Der skulle også blive mulighed for at skrive artikler til forummet, så brugerne har lettere ved at forstå hvordan man "leger" med elektronikken.

Som sagt, giv et skud på din ide til forummet.

Mvh. Danni Hansen - Velligeholder.
« Senest Redigeret: Maj 02, 2013, 21:48:12 af A5ive »
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #1 Dato: Juli 12, 2011, 19:53:42 »
Hej Brugere på DEF.

Heh, det lyder som en efterfølger for 'ABC'. ;)

Citat fra: Danni-Hansen
... hvad brugerne kunne tænke sig der var her inde, eventuelt grafiske muligheder...

Faktisk så har grafik lidt at gøre med hvor 'lækkert' miljøet er.

Hvis der var mulighed for at en eller anden kunne lave noget 'plastic-grafik' i Photoshop, tror jeg det ville få folk til at vende tilbage oftere.
-Men for alt i verden, undgå gif- og især Flash-animationer. Den sikre måde at holde mig væk fra en hjemmeside er netop at den bliver 'kørt i sænk' af animationer som får min CPU til at køre fuld skrue.

Men måske kunne nogle 'services' være noget der kunne give lidt ekstra.
En billig print-ætsnings-service (med fast kvadrat-decimeter pris) er noget jeg nok selv godt kunne bruge til prototyper.
Andre kunne måske bruge en billig lodde/montage-service.

For mit vedkommende, kan jeg ihvertfald i Hammerum, tilbyde at klynge-købe for folk der bor i nærheden, sådan at der kan spares porto. Der er fx. ingen, der gider købe en strimmel modstande med 50 standard 0603 og give 90 kr. for den, vel? -Så hvis jeg alligevel skal købe ind hos RS og køber for over 500 kr, så kan portoen for dem, som bor i mit område spares.
-Det samme kan lade sig gøre ved El-Supply og Farnell (jeg handler dog sjældent hos Farnell, da portoen ikke er gratis ved køb over 500 kr. dér). El-Supply er nu i forvejen vældig gode til at holde fragtpriserne lave. :)

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #2 Dato: Juli 12, 2011, 19:57:12 »
Kom med skud fra hoften hvad folk ønsker.

En ting jeg virkelig ønsker mig, er et 'offentligt bibliotek' med komponent-footprints i et format alle programmer kan læse. Jajaja, jeg ved godt det nok ikke er muligt at lave, men hvor ville det være rart! ;)
-Jeg bruger selv OsmondPCB til print-udlægning, da det er det eneste jeg kan enes med på min Mac.
På PC har jeg prøvet Pad2Pad, hvilket er rimelig rart at arbejde med i forhold til alle de prof. programmer.

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #3 Dato: Juli 12, 2011, 23:29:17 »
Det lyder bestemt som gode råd det der Pacman, og det med animationer der deler vi samme holdning.

Mht. service, så kan du jo starte op med noget montage service selv, det kunne jeg godt finde på at drage nytte af hvis det har interesse ;) Især hvis det er SMD/SMT/Andre specielle små komponenter.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #4 Dato: Juli 13, 2011, 00:49:47 »
Mht. service, så kan du jo starte op med noget montage service selv, det kunne jeg godt finde på at drage nytte af hvis det har interesse ;) Især hvis det er SMD/SMT/Andre specielle små komponenter.

Uhm, det kan vi nok godt sige. Men det skal jo være til at betale for hobby-folk, så jeg vil ikke tage en stor pris for det. Hmm. Jeg kan gøre det til en fornuftig pris, hvis det er et enkelt (eller få) print, det drejer sig om, og hvis det er iorden at det ikke bliver en her-og-nu levering.

...Og jo; jeg kan bedst lide SMT. -Derudover kan jeg godt lide kompakte designs ("småt er godt").
Meeen nu foretrækker jeg minimum 2mm afstand mellem komponenterne; for jeg har forsøgt at reparere en USB-nøgle fra Kingston; komponenterne var ned til 402 og LQFP - dette skulle gøres med en 3.2mm loddespids og en 1mm tyk tin. Needless to say - det blev noget skrald, der ikke kom til at virke ;)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #5 Dato: Juli 13, 2011, 03:34:18 »
Hehe, sådan kan det gå, men, det er heller ikke ulovligt at stille kriterier op for hvad man vil tage imod ;) Så man ikke står med en opgave man ikke selv kan klare :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #6 Dato: Juli 24, 2011, 09:58:43 »
Som sagt, giv et skud på din idé til forummet.

Jeg tænkte lidt på...
Når man er på level 0-9, er man "billede af en modstand".
Derefter bliver man en "slidt modstand".
Da mange starter deres elektronik-karriere med at lave noget med lysdioder, ville det så ikke være nærliggende at 0-9 var en lysdiode ? :)
(Ja, selv startede jeg med Lego-motorer, så jeg er nok en undtagelse)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #7 Dato: Juli 24, 2011, 17:43:44 »
Hej Pacman.

Sidder og små griner lidt, fordi du har fuldstændig ret.. Desværre har jeg ikke sat mig særlig meget ind i hvordan man ændre dette - Men, det kan jo nok gøres alligevel.

Skal vi se hvad Morten har at sige når han engang kommer på?
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #8 Dato: Juli 24, 2011, 19:23:10 »
Skal vi se hvad Morten har at sige når han engang kommer på?
-Men jeg synes det er sjovt man er en komponent-type. Det har andre ikke gjort før, så vidt jeg ved.

Hmm, det kan også være, at når man har skrevet mere end 100000 indlæg, kunne man blive en "blafrende højttaler". ;)

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #9 Dato: Juli 24, 2011, 22:21:18 »
Bestemt sjovt ja :)
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline Rune P

  • Administrator
  • Modstanden
  • *****
  • Indlæg: 27
  • Antal brugbare Indlæg: 2
  • Nørd
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #10 Dato: Juli 28, 2011, 17:22:45 »

Jeg tænkte lidt på...
Når man er på level 0-9, er man "billede af en modstand".
Derefter bliver man en "slidt modstand".
Da mange starter deres elektronik-karriere med at lave noget med lysdioder, ville det så ikke være nærliggende at 0-9 var en lysdiode ? :)
(Ja, selv startede jeg med Lego-motorer, så jeg er nok en undtagelse)

Ja, jeg har også slået hovedet ned i bordet et par gange, men aldrig fået taget mig sammen til at gå videre med det. Mig og morten fik idéen kort efter vi oprettede forummet, men gik desværre i stå efter et par "Ranks / Levels", hvis i kan finde på flere og evt. har nogle ikon billeder af komponenter vil jeg meget gerne tilføje dem.

Mvh. Rune P

 

Offline Danni-Hansen

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 544
  • Antal brugbare Indlæg: 17
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #11 Dato: Juli 28, 2011, 20:21:13 »
Ja, den er svær, for hvornår er et komponent så "lavt" så alle er startet der?

Selv har jeg aldrig rigtig "startet et sted", da jeg startede på et elektronik hold i Folkeskolen, hvor jeg lavede mit første lysshow - Forstod dog intet af brugen af de komponenter, det var bare et sted hvor man fik lov til at ætse sit print, og lode tingene fast og se om det virkede, ingen særlig fejlfindning eller lign.
Mvh. Danni Hansen.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #12 Dato: Juli 28, 2011, 20:27:39 »
Mig og morten fik idéen kort efter vi oprettede forummet, men gik desværre i stå efter et par "Ranks / Levels", hvis i kan finde på flere og evt. har nogle ikon billeder af komponenter vil jeg meget gerne tilføje dem.

Hvis der ikke er noget efter Half-Supply, burde der nok være en Power-Supply. ;)

Hmm ... Der bør nok helt bestemt være en OpAmp og muligvis derefter en PowerAmp med. Disse bør nok være før den blafrende højttaler.. ;)

Før Lysdiode/LED kunne være en Tænd/Sluk-Knap; det ved de fleste hvad er; og en ledning (før denne) ved nok alle hvad er. 8)

Her er evt. et udkast/forslag, kan ændres efter behov...
0-4: Ledning ("Ind" -Ledning?)
5-9: Tænd/Sluk-Knap
10-19: Lysdiode
20-49: Slidt Modstand
50-99: Variabel Modstand
100-199: Kondensator
200-499: RC-Led (modstand+kondensator)
500-999: Støjspole
1000-1999: Line Driver
2000-4999: OpAmp (én af de ottebenede metalhuse)
5000-9999: PowerAmp
10000-19999: Half Supply
20000-49999: Power Supply (ringkernetrafo)
50000-99999: RF-Transmitter (hmm, er billede af denne svært?)
>100000: Blafrende højttaler

Nogle komponenter jeg har overvejet, men ikke rigtig fundet ud af om de skal med...
Diode, Brokobling, Krystal, Transistor, Radiorør...

Om ranking skifter for sjældent til sidst, ved jeg ikke; det må eksperterne vurdere. :)
-Der kan selvfølgelig indsættes flere efter behov.

Sådan set kunne en administrator-assistent muligvis være en microcontroller, mens administrator kunne være en Central Processing Unit, men det ved jeg ikke om man lige kan lave; for det har jo ikke med rank at gøre. En spændingsregulator kunne sættes ind før microcontrolleren. =)
Man kunne også sige at Administrator er en Super-Conductor (Super-Leder), mens en assistent er en Semi-Conductor (Halv-Leder)... ;)

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #13 Dato: Juli 28, 2011, 21:25:57 »
Ja, den er svær, for hvornår er et komponent så "lavt" så alle er startet der?

Jeg tror ledningen ikke kan undgåes - derfor nu med på listen. ;)

... se om det virkede, ingen særlig fejlfindning eller lign.

Tja, sådan er det vel egentlig med alle komponenter, indtil man lærer dem at kende.
Selv er jeg ikke ret stærk i spoler. Jeg ved at de er "konservative" eller "vil det modsatte af hvad man siger til dem". Jeg ved også at de kan bruges til at fjerne støj med, og selvfølgelig at de bruges i motorer og transformatorer.
-Men egentlige kredsløb med spoler har jeg ikke rigtig designet; jeg har heller ikke lavet beregninger på dem. -Så dér må jeg indrømme at jeg stadig er begynder...

 

Offline A5ive

  • Administrator
  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 334
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
    • DEF
Sv: Forum ændringer - Hvad ønsker brugerne?
« Svar #14 Dato: September 25, 2011, 12:11:55 »
Jeg er gået i gang med at finde et theme som er mere lækkert at se på, og har faktisk også næsten helt bestemt mig.

og med hensyn til det med rank placeringen så har jeg fundet på noget helt nyt som jeg hvert fald selv syntes er meget smart.. så nu må vi jo se hva folk siger til det :)

Hvis nogen skulle være uenig med det jeg skriver, opfordre jeg dem til at ytre sig om dette. Alle kan tage fejl, ikke mindst Administratoren.