Julekalender med lysdioder (Læst 4152x)

Nikod42

  • Gæst
Julekalender med lysdioder
« Dato: Oktober 09, 2016, 19:43:59 »
Hej Forum

Jeg har en ide om at lave en julekalender til ungerne, hvor der er en lille LED i hver låge/rum. 1. december skulle der være en diode tændt, 2. december skulle to dioder være tændt, osv. Altså mere og mere lys indtil den 24, hvor alle dioder er tændt.

Mine evner strækker sig nok til at trække en minus og 24 plus ledninger og så lave en styreboks med et sømbrædt og vikle en ny ledning på hver morgen. Det er let og lavpraktisk.

Men... Det kunne jo være at det kunne laves lidt mere smart. Fx ville jeg jo gerne være fri for at trække en ledning til hver diode.
Findes der en vej rundt om det, uden at det bliver alt for kompliceret?
Noget smartere styring ville jo heller ikke være dårligt. Måske med udgangspunkt i et lille byg-selv kit beregnet til noget andet?

Jeg kan godt finde den farlige ende på både en strømkilde og en kondensator, men min viden stammer fra elektronik på EFG for 20+ år siden. Så det skal ikke være for svært :-)

Mvh
Nikolaj

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Julekalender med lysdioder
« Svar #1 Dato: Oktober 12, 2016, 07:45:41 »
Hej Nikolaj.

Der findes ikke rigtigt noget byggesæt eller moduler, der matcher dit behov.

Du nævnte ikke ord som : økonomi - størrelse - skilsmissegrund - LEDtyper - loddekolbe.

Men du nævnte "lavpraktisk" og jeg fik en tosset ide, supernem og billig.  :)

Da en lysdiode er strømstyret og ikke spændingsstyret, som mange tror, er det
smart at bruge en konstantstrøms-generator.
Den gør at strømmen i lysdioden er konstant, uanset spændingen.

Sammen med en omskifter og en modstand, så er man kørende.

Fordelen er at du kan bruge og blande alle lysdioder, uden at tænke på
farver og spændinger.

Ulempen er at den kun kan styre 8 dioder, d.v.s. du skal bruge 3 af dem,
for at få op til den 24 december.
Med lidt god vilje, kan de godt måsles sammen, så de ikke fylder ret meget.

mvh  Jan

PS. omskiftere m.v. må du få af mig, bare send en pb.

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Julekalender med lysdioder
« Svar #2 Dato: Oktober 12, 2016, 13:23:36 »
Hej, sjov ide, kan huske engang at jeg var i et firma hvor der kom en 48 kanals lydmixer med ca 20 led i hver kanal til at indikere om de forskellige omskiftere nu stod i den ene eller den anden stilling.
En hurtig udregning var at der skal være 48x20x25mA = 24A til stede for at alle dioder kunne lyse.
Men et kig i servicemanualen og diagrammet viste at dioderne sad i serie ved vistnok 48volt og en konstant strøms generator og så når en diode skulle være slukket kortsluttede et kontakt sæt blot dioden... så når alle dioder lyste blev der kun trukket 1,2A , hvilket der så blev altid også selvom alle dioder var slukket :-)

 

Nikod42

  • Gæst
Sv: Julekalender med lysdioder
« Svar #3 Dato: Oktober 15, 2016, 09:35:45 »
1000 tak for ideen, beskrivelsen og de flotte diagrammer :-)

Det løser jo desværre ikke udfordringen med at jeg skal trække 25 ledninger. Jeg havde nok håbet på et lille trick med noget med en modstand imellem hver diode og så øge strøm/spænding lidt af gangen og på den måde tænde flere og flere dioder. Men det var nok ønsketænkning  :D

Jeg går tilbage i tænke boksen og designbordet. Tak igen for beskrivelsen og diagrammerne, og selvfølgelig tilbudet om omskifter mv.

Mvh
Nikolaj

 

Offline Jan

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 138
  • Antal brugbare Indlæg: 40
    • Vis profil
Sv: Julekalender med lysdioder
« Svar #4 Dato: Oktober 15, 2016, 17:47:19 »
Hej Nikolaj.

Set fra en anden vinkel, kan du bruge ovennævte,
bare med 24 magnet kontakter og du er nede på 4 ledninger. ;)

mvh  Jan