Konvatering af 5vdc 60 hz signal til 24 vdc 60 hz (Læst 2074x)

Offline Noer396

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 1
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Konvatering af 5vdc 60 hz signal til 24 vdc 60 hz
« Dato: Oktober 26, 2023, 19:28:52 »
Hej allesammen

Jeg har en portåbner som giver en 5v signal maks 60 hz til sin styring som den bruger til at positionere sig korrekt i fuld åben og lukke position
Jeg har brug for at få konvertere det 5v signal til en 24v signal samtidig at gøre dem potentialefri overfor hinanden
Jeg har prøvet med en opkobler, en 4N25  og jeg har fortrådet det sådan at hallgiveren som danner 5v signal der har jeg klippet ledningen med 5v signal og ladet den fra føleren gå ind på ben 1 og den ende som kommer fra printet af går ind på ben 2
så har jeg haft 24v forsyning ind på ben 5 og ben 6 har gået ind på mit indgangskort på PLC'en
men jeg får ikke noget signal og porten vil ikke kører
hvad gør jeg forker og er der andre muligher?

Mvh
Anders

 

Offline Icecap

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 178
  • Antal brugbare Indlæg: 19
    • Vis profil
Sv: Konvatering af 5vdc 60 hz signal til 24 vdc 60 hz
« Svar #1 Dato: November 05, 2023, 22:20:31 »
Hvis du ikke har et strømbegrænsermodstand till drivningen af LED'en i optokopplaren har du rimeligt sikkert brænd den af.

Hvis vi nu lader som om at den fungerer får du IKKE signal på måden du beskriver.

En optokpppleres udgang er næsten altid en transistor hvor man har adgang til emitter og kollektor.

Hvis du koppler emitteren til GND og aktiverer LED'en får du at kollektoren trækker til GND.

Når LED'en slukker slipper transistoren men der er ikke noget til at trækje den kollektor til 24V. Til det plejer man at bruge en modstand mellem kollektoren og 24V.

Modstandens værdi afhænger af belastningen, drivstrømmen til LED'en og CTR.