Autopilot til jolle (Læst 3679x)

Offline Henrik R

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 21
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Autopilot til jolle
« Dato: April 23, 2015, 12:19:01 »
Hej

Jeg går og leger med tanken om at bygge en autopilot til min fiskejolle. Har netop bestilt 2stk  HMC5883L (digital kompass), som jeg håber vil kunne bruges til opgaven. En på jollen og en på påhængsmotoren, for at se udstyring.

Planen er i første omgang bare at autopiloten kan holde en ønsket kurs.

Mulige opdateringer i fremtiden:

 - Tilslutning af skærm 256x128 eller bedre.
 - Omdrejningstæller
 - Reduceret udstyring ved høj hastighed. (baseret på enten omdr på motor eller GPS)
 - Gps position.
 - Sejle efter forprogrammeret rute. evt komma fil med GPS koordinater

Alt dette havde jeg håbet at et Ardunio board kunne trække, men jeg har aldrig arbejdet med Arduino, kun Pic og dsPic.
Hvilken anbefaling til board har I ud fra overstående opgave? Skal kunne programmeres i C/C++

MVH
Henrik




 

Offline Urtapott

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 22
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Autopilot til jolle
« Svar #1 Dato: April 23, 2015, 20:15:33 »
Jeg vil tro at det fleste arduinoer er gode nok til opgaven, da eneste krav er den skal kunne interfaces til med I2C. Jeg ville vælge en Arduino Uno eller Duemilanove, da de er nemme at få fat i, og er hurtige at få på at køre.

Det er muligt at du får problemer med at måle udstyringen, fordi at motoren vil udstråle meget elektromagnetisk støj, som vil påvirke målingerne. For at løse det problem, ville jeg hellere sætte en stop kontakt på begge sider af motoren, og bruge en (rimelig stor) steppermotor til at dreje hydraulikken.

 Held og lykke med projektet :)
Hej :)

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Autopilot til jolle
« Svar #2 Dato: April 25, 2015, 00:33:14 »
Må man spørge hvorfor du ikke f.eks bruger en raspberry pi, så er der jo en hel linux verden der åbner sig for dig, og bruger ikke ret meget strøm?

Bare en tanke.

PS
Og der fås masse af skærm løsninger til.
MVH
Allan Madsen

 

Offline Urtapott

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 22
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Autopilot til jolle
« Svar #3 Dato: April 26, 2015, 17:17:00 »
En µC er et naturligt udgangspunkt, hvor det er nemt at kommunikere med omverden.  Arduino kan de grundlæggende ting som skal til for at komme op at køre. Hvis systemet skal udbygges, kan en µC nemt kommunikere med en Fx. Raspberry pi via seriel kommunikation, hvor Rasperry pi'en kan tage sig af Video og fillæsning osv.
Hej :)

 

Offline Henrik R

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 21
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Autopilot til jolle
« Svar #4 Dato: April 27, 2015, 06:48:18 »
Har nu bestilt Arduino Nano, da jeg i først omgang 'bare' skal bruge lidt IO og muligvis PWM. På sigt havde jeg egentligt bare tænkt mig at kommunikerer med en anden Arduino som var dedikeret til skærm. Hvis en ikke kunne trække det hele.
Men jo PI er da selvfølgelig også en mulighed.

En anden del af opgaven er også at lave det low budget. Kompass til 7kr og Nano til 20kr. Det mekaniske bliver nok en hel anden boldgade. Programmeringen bliver nok den største udfordring.

Henrik