Arduino Uno program færdig - hvad nu? (Læst 3929x)

Offline Ubbe09

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Arduino Uno program færdig - hvad nu?
« Dato: August 29, 2016, 12:47:13 »
Hej folkens,

Jeg er meget grøn i Arduino programmering (ja generelt programmering egentlig), men har dog fået programmeret mig noget til et lille projekt der kører for tiden.
Nu skal jeg så have mit program ud af Arduinoen og "skrevet" ned på en anden chip så det kan komme på en printplade med dioder osv på.
Kort om projektet: Det indeholder fysisk en PIR sensor, et batteri og nogle LED dioder. Programmet er simpelt og får blot dioderne til at blinke hvis PIR sensoren er aktiveret i X sekunder.
Så kommer de store spørgsmål:

1. Hvilken mikroprocessor/chip/?? skal jeg bruge for at programmet kan kører?
2. Hvad er processen når programmet skal skrives på enheden? (er det bare og sætte den nye enhed i soklen hvor den store chip sidder, og klikke "write" inde i programmet?)

Håber at nogle af jer derude har prøvet det før, og har lyst til at hjælpe mig videre i projektet.

Mvh, Ubbe09

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
Sv: Arduino Uno program færdig - hvad nu?
« Svar #1 Dato: August 29, 2016, 18:12:01 »
Hej.

Jeg har brugt mange arduino nano. (copy-china) til en del af mine projekter, de koster en flad tyver på ebay!!
så er det bare at tilføje dine dimser, og programmere din nano! (micro er også en mulighed, den har usb, men koster nok en lille smule mere)  ;)

"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil

 

Offline Ubbe09

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Arduino Uno program færdig - hvad nu?
« Svar #3 Dato: August 31, 2016, 09:09:29 »
Hej,

Mange tak for inputs. Jeg vil bestemt kigge i retningen af at få købt et par nano'er til de næste projekter. :)

Dog har jeg fundet denne step-by-step for hvordan man får sit program skrevet over på en ATtiny45/85 uden at skulle købe er nyt board der kan kører ISP.

https://create.arduino.cc/projecthub/arjun/programming-attiny85-with-arduino-uno-afb829

Det virker ret snedigt hvis man, som jeg, skal have lavet en prototype der på elektronik fronten, minder 99% om det endelige produkt.

Jeg køber et par ATtiny85 i dag og så får I en update på om metoden kan bruges.  :)

God dag!

 

Offline Urtapott

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 22
  • Antal brugbare Indlæg: 2
    • Vis profil
Sv: Arduino Uno program færdig - hvad nu?
« Svar #4 Dato: September 02, 2016, 01:00:49 »
Hej :)