Spørgsmål til DAC8571 fra TI (Læst 3837x)

Offline Sebastian K

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 3
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Spørgsmål til DAC8571 fra TI
« Dato: Februar 20, 2013, 14:04:40 »
Hej

Jeg sidder og forsøger på at lave et lille design til en pH måler, baseret på pHduino designet.

I det nævnte design vil jeg gerne erstatte de manuelle trim potentiometre der anvendes, til noget jeg kan styre fra en MCU.

En af de trim-pot der indgår er til noget offset indstilling og er så vidt jeg kan se blot en spændingsdeler bestående af 2 stk. 10K modstande og en 10K trimmer i serie med trim-pot mellem de 2 modstande, så den for et trim område på 1/3 af spændingen, som er +5V -5V.

Jeg har kigget på at erstatte trim-pot med en 16-bit DAC med voltage output, overdrevet vil nogle måske sige, men vil godt have en relativ fin regulering, jeg synes at et 8 eller 10 bit potentiometer var for lidt. Jeg har kigget på en AD7846 som virker til at være lige det jeg skulle bruge da den har Vref+ og Vref- indgang, men jeg tror jeg kommer til kort når jeg skal have den til at arbejde sammen med en Arduino, sagt med andre ord jeg er for gørn til at få programmeret den fornuftigt.
Så har jeg kigget på en DAC8571 fra TI, som har I2C indgang, hvilket jo hjælper endel, for der er guides og eksempler der kan hjælpe mig på vej med programmeringen her. Mit spørgsmå er så her, kan jeg få den til at give en Vout på eks. -3 til 3V .... kan ikke helt greje det.

Håber der er en klog og venlig sjæl der kan hjælpe.

Mvh
Sebastian

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter
Sv: Spørgsmål til DAC8571 fra TI
« Svar #1 Dato: Februar 20, 2013, 20:39:55 »
Hej Sebastian,
du har +5V og -5V. To 10k modstander og en 10k trim potentiometre.
Så du kan ændre spændingen fra -1.33V til +1.33V

Hvis du tilslutte DAC8571 så:

du har en spændingen af +1.33V ved en DAC spændingen af 5.0V og -1.33V ved en DAC spændingen af 0.0V.

I stedet for en 20k modstand, du kan tage R5 med 10k og din 10k trim potentiometre hvis du drejer det op til 10k.

gerd