Hvorfor brænder lader af ? (Læst 2567x)

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Hvorfor brænder lader af ?
« Dato: Marts 15, 2016, 19:34:56 »
Hej alle i kloge mennesker.
Jeg har brug for lidt hjælp. På arbejde opbygger vi varevogne til håndværkere, men EN af bilerne driller helt vildt.
Vi har opbygget ca 90 ens biler til samme kunde, og alle biler er bygget og konfigureret ens. Alle er monteret med en 2000W inverter. I en af bilerne bliver en lader til en DeWalt maskine ved med at brænde af når den bliver trukket af inverteren, men når der tilkobles "landstrøm" på bilen, er alt som det skal være. (Landstrøm kobles til inverter, der har netprioritering )
Inverter er skiftet alene på mistanken, ladespænding på bilen er målt til max 14,8V. Udgangsspænding på inverteren er 218V ved en batterispænding på 12,5V, og 237V ved 14,8V
Alle bilerne er udstyret med præcis samme dewalt lader, og har ingen problemer.  Laderen lukker røg ud af en spole/trafo der ser ud til at sidde på 230V siden.
Jeg nægter at tro at jeg har ramt 2 invertere med præcist samme fejl, især når vi aldrig har haft en eneste reklamation på inverterne.
Jeg mistænker lidt chaufføren for at tilkoble et eller andet der "forstyrrer" inverteren.
Nogle gode ideer?

 

Offline anderserlkker

  • Jordet Collector
  • *
  • Indlæg: 114
  • Antal brugbare Indlæg: 20
    • Vis profil
Sv: Hvorfor brænder lader af ?
« Svar #1 Dato: Marts 15, 2016, 22:26:32 »
Hej Martin,

Er det ren "ren sinus" inverter? Hvis det er en inverter med firkant puls har jeg massere af erfaring med smps der brænder af..

Men selvfølgelig, hvis det kører i de andre biler lyder det underligt.. Måske du kunne måle kurven med et scop og tage reference i nogle af de andre biler?
Mvh Anders 8)

 

Offline martinbjerre

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 151
  • Antal brugbare Indlæg: 10
    • Vis profil
Sv: Hvorfor brænder lader af ?
« Svar #2 Dato: Marts 16, 2016, 06:23:01 »
Hej
Det er ikke en ren sinus inverter.
Kurveformen ligner en sinus, skabt af firkanter.....hvis det giver mening :)
Ingen af de andre biler har haft lignende problemer, og inverteren er som sagt, skiftet.
Jeg har ikke sammenlignet kurveformen med andre biler, men spændingerne er ens på andre biler.
Hele bilen er fyldt til randen, men der var en bar plet på 40*60cm på en hylde da bilen kom på værksted. Ved den frie plads lå en 5-stik dåse chaufføren selv har monteret. Og på spørgsmålet om hvad de har i bilen, kom et hurtigt svar med "kun det du ser"
Jeg mistænker noget på størrelse med en mikrobølgeovn, og tænker på om sådan en måske kunne "forstyrre" inverteren.