Min Camera slider. (Læst 4959x)

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Min Camera slider.
« Dato: Juli 29, 2015, 01:15:02 »
Min camera slider, ja den bliver der også stadig arbejdet på, man må jo vente på delene :-).
Jeg har lagt en lille video op af det første forsøg. Dog uden camera :-)
Det ene kabel længst væk fra motoren er en FIDI til at programmer arduinoen med, det andet er et stepdown som giver easydriver 12v til motoren og pt. driver easydriveren også arduinoen med 5 volt.
I den færdige udgave skal den dog styres fra 12v (Bruges til motoren) via en stepdown til 5v, for at have "kræfter" nok til esp-01 modulet.
https://www.youtube.com/watch?v=5XA7158czMA
Den "hyler" noget af det, men det er fordi jeg lige skal have lavet en bælt strammer.
Men her finder den hjem, kører 5cm stopper (Når den stopper er det meningen at den skal tage et billede) kører 5cm mere, stopper og til sidst 10cm hvorefter den stopper og finder hjem.
Det hele bliver styret af en Arduino mini pro, en easydriver og en nemo17, der via et hjul trækker på et bælte.
I hver side af "slæden" er der en micro switch, så den ikke kan kører ud over enderne. Sådan en skinne kan dog have en hvilken som helst længde, bare "bæltet" er langt nok.
Jeg vil styrer det hele opsætning af "Slider" programmet via min mobil telefon (og eller hjemmeside), der går jeg så nu og venter på nogle esp-01 converter print jeg er ved at få lavet i det store udland, så bliver den styret via et esp-01 modul. Dette modul funger som en TCP to Seriel converter. Har skrevet lidt om det tidligere, og appen fra http://www.roboremo.com/

Dog har jeg lige et spørgsmål.
Hvad er bedst at bruge til at lave 5v fra 12v af en 7805 eller en stepdown??
MVH
Allan Madsen

 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Sv: Min Camera slider.
« Svar #1 Dato: Juli 29, 2015, 10:05:25 »
Det kommer an på strømforbruget.

- Fordelen ved Step-down regulatore er at der ikke brændes ret meget effekt af i dem (tab). Ulempen er at de støjer og væsentlig dyrere end en 7805.
- Fordelen ved en 7805 er at en liniær regulator ikke støjer og så er de meget billige. Ulempen er at der brændes en masse effekt af i dem, hvis belastningen er stor.

En Arduino mini pro bruger vist max. 75mA, så til det formål er en 7805 et fint valg.

PS: Hvad skal du bruge din kamera slider til?
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline asm7100

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 309
  • Antal brugbare Indlæg: 17
  • Hvis det ikke kan gøres så gør det alligevel.
    • Vis profil
Sv: Min Camera slider.
« Svar #2 Dato: Juli 29, 2015, 11:23:55 »
Takker for dit svar ang regulater kontra stepdown.

Hvad jeg skal bruge det til, øhh aner jeg da ikke, bare sjovt at lave :-)

Nej tænkte at jeg ville lave det, så det var nemt at sætte op i vores udestue, på den måde kan man selv komme med på billederne når vi f.eks holder grillfest.

Også til at tage nogle timeslides af natte / himlen.
MVH
Allan Madsen