Tydning af datablad (Læst 3771x)

Offline PetLar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 26
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Tydning af datablad
« Dato: December 01, 2015, 17:04:52 »
Hej Forum
Er der nogen, der kan hjælpe med at tyde dette dadablad?
Det jeg søger, er hvor meget kontakterne på relæet TQ2-L2-12V, kan belastes med, når det er skiftet.
Jeg kan se at max switching power og current er hhv. 30W og 1A men det er vel belastningen under skiftet - ik'?
Kontakterne belastes ikke før skiftet er sket.



Mvh
Peter

 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Sv: Tydning af datablad
« Svar #1 Dato: December 02, 2015, 15:39:19 »
Det er ikke belastningen når relæet er skiftet, som ødelægger relæ-kontakterne, det er selve skiftet lige når kontakterne slutter eller bryder.
Kontaktsættet kan således holde til 1A eller 30W, som det fremgår af databladet. Bemærk dog at det kun gælder ved ohmsk belastning.
« Senest Redigeret: December 03, 2015, 12:59:43 af microtec »
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline PetLar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 26
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Tydning af datablad
« Svar #2 Dato: December 03, 2015, 08:03:57 »
Tak for svaret microtec
Vil det sige hvis spændingen er 12VAC og kontakterne først belastes når skiftet er sket, så kan strømmen godt overstige 1A?
Mvh Peter

 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Sv: Tydning af datablad
« Svar #3 Dato: December 03, 2015, 12:57:51 »
Tak for svaret microtec
Vil det sige hvis spændingen er 12VAC og kontakterne først belastes når skiftet er sket, så kan strømmen godt overstige 1A?
Mvh Peter

Nej.
Der står ret tydeligt at "Max. switching current" er 1A og det gælder uanset hvilken spænding du skifter.

Du skal læse "Max. switching power", "Max. switching voltage" og "Max. switching current", som 3 selvstændige parametre, hvor ingen af dem må overskrides.
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline Jakobsen

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 302
  • Antal brugbare Indlæg: 45
    • Vis profil
Sv: Tydning af datablad
« Svar #4 Dato: December 03, 2015, 13:49:59 »
Jeg er enig i at databladet siger  "Max. switching current" 1A

Men det er klart at det der dræber et relæ er gnisten når der bliver skiftet.
Trækker du f.eks 2A efter at der er skiftet vil det formentlig virke ude de store problemer men der er ikke normalt at opgive den slag i et datablad for et relæ da vil ødelægge det når der switches.

Så du er lidt på egen hånd men hvor meget har du tænkt dig at trække udover 1A?

Kunne forestille mig at det har noget med dine optiokobler projekt at gøre, måske hvis du forklare hvad du er ved at konstruere så kan vi måske bedre rådgive :-)

 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Sv: Tydning af datablad
« Svar #5 Dato: December 03, 2015, 14:54:27 »
Som konstruktør designer man naturligvis ikke med en belastning, der ligger ud over specifikationerne i databladet  ;)

Som jeg skrev i mit første var, er det skiftet, der er kritisk for relæet.
Kontakten kan sikkert godt holde til lidt mere end de 1A når det ER sluttet og helt stabil, men hvordan vil du sikre dig at (over)belastningen er væk når relæet trækker eller slipper?
Hvis holdespændingen f.eks. utilsigtet forsvinder, ødelægges kontaktfladerne.

Brug dog et relæ, der er specificeret til den belastning du har tænkt dig at udsætte det for.
« Senest Redigeret: December 03, 2015, 14:56:02 af microtec »
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline PetLar

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 26
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Tydning af datablad
« Svar #6 Dato: December 03, 2015, 16:14:43 »
Hej Forum
Nu er i selv ude om det ;D
Som Jacobsen så rigtigt skriver, har det noget at gøre med mit optokobler projekt fra et tidligere indlæg.
Optokoblerne skal fræses ned på bagsiden af en Digital Scalextric Wooden Slotcar Track. Det ene kontakt sæt ledes til bane skift "flipperne" for at påføre den det rette potentiale, således at biler ikke går i stå. Det er guiden på bilerne der påvirker optokobleren og derved skifter potentiale. Det andet kontakt sæt styrer den spole der aktiverer selve "flipperen".
Der er 2 optokoblere der kan sætter "flipperen" og et andet par der skifter tilbage igen. Skiftet vil derfor altid ske før en bil trækker strøm og skifter tilbage igen når den er passeret.
Det er svært at sige præcist hvor meget strøm en bil trækker, da det afhænger af motortype og fart men ca. 0,6 til 1,1A. Strømmen trækkes meget kortvarigt og altid med relæet trukket.
Jeg kan sagtens finde et relæ, der kan klare en væsentlig større strøm men det er også fysisk større og derfor ikke så nem at bygge ind i banen.
Relæet jeg anvender er TQ2-L2-12V - 2 skifte kontakter og 2 spoler.
Tak for jeres besvarelser...
Mvh
Peter