Hvor mange Hz skal et oscilloskop have for at analysere RS485/RS232 (Læst 2529x)

Offline Peter C

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hej
Hvor mange Hz skal et oscilloskop have for at analysere f.eks. RS485, RS232 eller andre serielle forbindelser som Ethernet.

Evt. en henvisning til en oversigt/tabel på internettet.

Overvejer at købe et oscilloskop.
Peter  :)


« Senest Redigeret: Juli 13, 2016, 11:57:31 af Peter C »

 

Offline microtec

  • Jordet Basic
  • **
  • Indlæg: 157
  • Antal brugbare Indlæg: 27
    • Vis profil
    • PicoScope PC-baserede oscilloskoper
Teoretisk skal oscilloskopet have en sample-frekvens, som er mindst 2x bit-hastigheden på den serielle-bus.
I praksis vil jeg dog anbefale at den er mindst 4 gange højere og gerne mere.

Et oscilloskop er i mange tilfælde et fint instrument til at analyserer RS232, RS485, CAN, I2C, SPI og ligende busser, men næppe det rigtige til 100 eller 1000 Mbit Ethernet.
Vær opmærksom på hvilke busser og protokoller, der er understøttet i oscilloskopets software og om de er incl. i prisen.

Ud over sample-hastigheden, bør du også være opmærksom på hvor meget hukommelse oscilloskopet har. Det er en vigtig parameter, når du ønsker at analysere serielle-signaler og er afgørende for hvor lange pakker og sekvenser du kan dekode.
Mange af de billige oscilloskoper, der sælges har kun 2-4 KSample hukommelse, det er for lidt, hvis du vil dekode et serielt signal.
Dansk importør af PicoScope PC-baserede oscilloskoper og Lascar dataloggere.
http://www.microtec.dk

 

Offline Peter C

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 2
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hej
Tak for info - det har givet mig en god rettesnor for hvad jeg skal ser efter. ;)
Mvh
Peter