Hvordan kan jeg temperaturregulere en elkogeplade (Læst 6662x)

Offline smeden04

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Hvordan kan jeg temperaturregulere en elkogeplade
« Dato: Marts 25, 2016, 16:25:21 »
Jeg har en gammeldags solid elkogeplade, som jeg gerne vil styre temperaturen på i området 200 til 300 grader Celsius.
Hvilken føler kan jeg bruge til det, og hvordan kan et diagram se ud, så føleren kan aktivere et relæ som tænder og slukker for kogepladen?

 

Offline gerd

  • Administrator
  • µProcessoren
  • *****
  • Indlæg: 915
  • Antal brugbare Indlæg: 97
    • Vis profil
    • Hjemmeside med nogle af mine projekter

 

Offline Jesper_Munkholm

  • µProcessoren
  • *
  • Indlæg: 380
  • Antal brugbare Indlæg: 36
  • Alt er Volt
    • Vis profil
"Buy a man a beer and he wastes an hour. Teach a man to brew and he wastes a lifetime." :)

 

Offline smeden04

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvordan kan jeg temperaturregulere en elkogeplade
« Svar #3 Dato: Marts 28, 2016, 16:55:50 »
Så har jeg bestilt en "REX-C100 220V Digital PID Temperature Controller Kit" fra Singapore.
Den ser ret fornuftig ud.

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvordan kan jeg temperaturregulere en elkogeplade
« Svar #4 Dato: April 04, 2016, 04:36:58 »
Ja, nu skal du bare lære at kalibrere dit PID loop!  ;D

I grove træk skal du finde ud af 'reaktionstiden' på varmelegmet, kaldet inertia..
Indstille dine P I D variabler, men da det ikke er en præcisions reflow ovn, så .. ja.. håber at dine frikadeller bliver gode..  ;D

 

Offline smeden04

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvordan kan jeg temperaturregulere en elkogeplade
« Svar #5 Dato: April 05, 2016, 17:11:00 »
Frikaddellerne bliver nu lavet i køkkenet. Denne kogeplade bruger jeg til at tinlodde messingdele på. Det er nemmere end at stå og fumle med en stor loddekolbe. Det virker såmænd fint uden temperatur regulering, når man bare slukker for den, når den er nået godt over tinnets smeltepunkt, men det kunne da være sjovere, at lade den passe det selv. Og så er der jo muligheden med at kunne lodde ting, til noget som er loddet allerede, ved at bruge loddetin med forskellige smeltetemperaturer. Kun for sjov! Men er der noget der er vigtigere end sjov?

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvordan kan jeg temperaturregulere en elkogeplade
« Svar #6 Dato: April 05, 2016, 19:12:01 »
Frikaddellerne bliver nu lavet i køkkenet. Denne kogeplade bruger jeg til at tinlodde messingdele på.
Jamen en arduino med zero cross detector, K-type thermocouple, lcd display, med PID loop og triacs til at styre varmelegmet.
Søg på google efter 'reflow oven controller', så findes der et par stykker.....

 

Offline smeden04

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 16
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvordan kan jeg temperaturregulere en elkogeplade
« Svar #7 Dato: April 07, 2016, 16:57:44 »
Jamen det lyder da spændende med den Arduino også, men jeg vil nu først prøve den bestilte "REX-C100 220V Digital PID Temperature Controller Kit" fra Singapore.
Det ser ud til, at jeg vil kunne få hjælp til at kalibrere dens PID loop (hvad det så ellers er) af Fnugrullen.  ;)

 

Offline Fnugrullen

  • U=I*R
  • ***
  • Indlæg: 39
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Hvordan kan jeg temperaturregulere en elkogeplade
« Svar #8 Dato: April 08, 2016, 13:29:25 »
Jamen det lyder da spændende med den Arduino også, men jeg vil nu først prøve den bestilte "REX-C100 220V Digital PID Temperature Controller Kit" fra Singapore.
Det ser ud til, at jeg vil kunne få hjælp til at kalibrere dens PID loop (hvad det så ellers er) af Fnugrullen.  ;)
Du skal finde reflow profilen på dit loddetin.. eller i det mindste smeltepunktet.
P I D variabler, skal indstilles, så du hverken over eller undershooter, men at den følger den planlagt 'reflow profil'.
Hvis du har en 'åben elkogeplade', kan du måske få en mere stabil opvarmning, hvis du laver en 'osteklokke' til at sætte henover, så du ikke er afhængig af kolde / varme rum, og at varmen forsvinder så hurtigt fra kilden.

Hvis det giver mening....