Advarsel hvis spænding falder under 13 volt (Læst 11497x)

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Dato: September 25, 2011, 16:06:03 »
hej,

Jeg må indrømme, at min elektronikviden er ved at være meget langt væk. Jeg bygger en helikopter, og til den skal jeg have en advarselslampe (LED) der først blinker 10 sekunder og derefter er steady on hvis spændingen falder til under 13 volt. Den skal slukkes igen hvis spændingen atter går over 13 volt.. (F.eks. når maskinen startes og inden alternator kobles til.)

Der skal være en forsinkelse på, så spændingen skal have været under 13 volt i 10 sekunder ca. inden advarselslampen går af - og den skal have været over 13 volt inden advarselslampen slukkes.

Er det nogen der kan hjælpe mig med at lave et rigtige simpelt - ok ikke mindt vægtmæssig let - løsning på dette?

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #1 Dato: September 25, 2011, 17:14:04 »
Du slipper vist ikke fra det uden at bruge en microprocessor. Her er mit forslag. Hvis alle
komponenterne er SMD, kan det laves pænt på et print på 1.5x2 cm.

"PROG CON" kan være 5 ledninger til at overføre program, og fjernes, når det virker som det skal.

 

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #2 Dato: September 25, 2011, 22:27:06 »
Størrelsen tiltaler mig meget. Men SMD syntes jeg er besværligt med de redskaber jeg selv har til rådighed. Programmet skal vel også laves inden det overføres - spørger jeg måske dumt?


 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #3 Dato: September 25, 2011, 23:53:16 »
Det er rigtigt. Det er meget nemt, og hurtigt at lave programmet, og printet, Hvis man har tingene
klar, og ellers er det svært og tag lang tid.

En ikke microprocessor løsning vil være at bruge en compenrator (LM358 f.eks). Så vil du have
en lysdioder der lyser hele tinden, når spændingen er lav.

Måske skulle du skaffe PIC eller AVR tingene. De vil også kunne bruges til andre ting.

Jeg kan tilbyde en CD med alt den nødvendige software samlet, samt alle PIC10F222 og andet
du evt. mangler til den pris det har kostet mig selv at anskaffe det. Det tilbud gæder også til
andre. Du mangler så en PIC brænder som også er nem at bygge selv, selvom jeg vil anbefale at
købe PICKIT2 hos microchip.



 

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #4 Dato: September 26, 2011, 10:49:50 »
Der skal være en forsinkelse på, så spændingen skal have været under 13 volt i 10 sekunder ca. inden advarselslampen går af - og den skal have været over 13 volt inden advarselslampen slukkes.

Som Kenn skriver, så er en microcontroller nok den nemmeste (og smarteste) løsning; de to mest brugte er netop PIC og AVR. Jeg kender desværre ikke meget til PIC, dér må Kenn nok dække min manglende viden, men hvis du vælger AVR, så er jeg til rådighed. En AVR-'brænder'-enhed koster nok under 250 kr. hos El-Supply (prøv at spørge dem); det er den jeg anbefaler. Software, er ligesom med PIC gratis. Her er der 2 valgmuligheder: Atmels egen, og Open-Source (gcc+avrdude). Jeg bruger selv sidstnævnte, da jeg kører med Mac OS X.
-Så det er helt op til dig, hvad du vil vælge. Om du vælger PIC eller AVR, vil du være garanteret en fungerende løsning. ;)

Både PIC og AVR kan købes hos fx. RS Components (men også en del andre steder; El-Supply kan også skaffe dem).
Jeg har selv nogle AVR på lager. Jeg vil nok anbefale dig at have et par i/o-ben i overskud, hvis du pludselig kommer i tanker om at du vil have den til at gøre lidt mere arbejde.
I dit tilfælde, vil en 8-benet sikkert kunne klare opgaven, når du har fundet ud af hvilken type du vil have, så spørg gerne om den vil kunne klare opgaven, for en sikkerheds skyld.
Jeg mener at en ATtiny25/ATtiny45/ATtiny85 (8-benet) kan klare den. Næste størrelse er ATtiny24/Attiny44/ATtiny84 (14 benet). De begge findes både 'med ben på' og som SMD; har ADC, så de kan måle spændingen i 8 eller 10-bit præcision, men i dit tilfælde behøver spændingen sådanset kun at måles digitalt (som på det diagram Kenn har lavet - bemærk, du skal have 'justeret' modstandene, så de passer til 13V).

Det skal lige siges i tillæg, at både PIC og AVR kan 'brændes' mere end 10000 gange, så hvis du vil lave en ændring i programmet, skal du ikke være nervøs for om chippen er 'brugt op'.
Både PIC og AVR kan programmeres i C, men er ikke begrænset til dette sprog, der findes også basic og assembler, men jeg anbefaler C, for det er et 'generelt' sprog, der kan bruges næsten alle steder.

 

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #5 Dato: September 27, 2011, 16:45:25 »
Hmm - tak for de gode svar. Jeg syntes det ser lidt mere kompliceret ud end jeg først havde antaget - eller også ligger min elektronikkendskab på et lavere niveau end jeg havde håbet.

Anyways, er der en der vil hjælpe mig med at bygge et færdigt kredsløb der udfører opgaven for en eller anden betaling? vi har konto hos farnell så komponentindkøb er ingn problem. men bare det at få lavet et prin er mig uoverkommeligt, idet jeg ikke har tilgang til fotoprint udstyr osv - og at købe det for en enkelt anvendelse ville også være lidt spildt...

Jeg har også brug for et andet lille kredsløb til helikopteren som jeg også får behov for at få hjælp til...

Dennis

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #6 Dato: September 27, 2011, 17:41:38 »
Hmm - tak for de gode svar. Jeg syntes det ser lidt mere kompliceret ud end jeg først havde antaget - eller også ligger min elektronikkendskab på et lavere niveau end jeg havde håbet.

Det vil selvfølgelig være muligt at lave det i analog-elektronik. Dér er jeg bare ikke så stærk.

Jeg kunne forestille mig at du kunne sætte en 13V zener på, så når spændingen overstiger 13V, vil en transistor tænde for opladningen af en kondensator (via en modstand). Zenerdioden bør så være på omkring 12.5V (cirka), eksperimentér gerne lidt.

Når Kondensatoren's opladning er nået et vidst punkt, kan du igen lave en aflæsning og så 'digitalt' tænde for en lysdiode. Kondensatoren kan aflades med en modstand, dette vil justere tiden der går fra at advarsels-lampen er tændt til den slukker.

Dette er kun teori, og jeg tager ganske sikkert fejl i et eller andet, men det kunne måske give en idé om hvordan det kan løses.

Ellers kan du måske få fat i noget TTL (74xxx serien), der findes tællere og comparatorer, de koster ikke alverden, og man kan få nogle, der kan sættes i et breadboard. Der er rigeligt med muligheder.

Men jeg vil stadig anbefale dig at kigge lidt på hvad man kan lave med en microcontroller; de er værd at have kendskab til.


 

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #7 Dato: September 27, 2011, 17:45:33 »
Altså, jeg er klart tilhænger af at køre det digitalt. specielt fordi det kan programmeres om hvis jeg ikke har tænkt mig ordentligt om da jeg lavede kravsspec. til det.

Men jeg har måske ikke den fornødne indsigt og redskabet til selv at kunne lave det - selvom jeg gerne ville.

Så hvis nogen kan / vil give en hånd med det praktiske, så giver jeg gerne en skilling for det som tak for hjælpen.

Komponenter mv. kan jeg sagtens selv indkøbe hvis det kan være en hjælp.


 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #8 Dato: September 27, 2011, 18:09:21 »
Så hvis nogen kan / vil give en hånd med det praktiske, så giver jeg gerne en skilling for det som tak for hjælpen.

Kenn, da du svarede først og kom med diagram, må det være fair at du står forrest i køen. :)

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #9 Dato: September 27, 2011, 23:36:10 »
Jo, Jeg skal nok gå i gang med den ting også.
Tirsdag er den dag hvor Jeg er på DTU om aften, og fremstiller og samler print. Jeg tegner printet oa hvis alt går som det skal er det færdigt om en uge. programeringen må vente til næste uge, da jeg er meget lidt hjemme resten af ugen, og helt væk fra Fredag til Søndag.

Hvad er den maximelle spænding der kan forkomme?
skal bruges til at beregne spændinsdeleren.

Jeg samler program conectoren og "Bat in" til en lille tulepan stik conector. Går ud fra, at 7805 også virker nogenlunde med Vin=5V.
« Senest Redigeret: September 27, 2011, 23:41:40 af KennRosenkranz »

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #10 Dato: September 27, 2011, 23:47:57 »
Jeg samler program conectoren Vcc in til en lille tulepan stik conector. Går ud fra, at 7805 også virker nogenlunde med Vin=5V.

7805 skal have minimum 7.0V, maksimalt 25V.

En LM317, eller LD1117#50, skal kun have 1.5V mere på indgang end de skal give på udgang.
LD1117 koster ikke så vældig meget og fåes også som en fornuftig størrelse SMD.

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #11 Dato: September 27, 2011, 23:59:10 »
Ja, for at give 5V ud, men for at gennemføre programering er 2.5V vist nok.

 

Offline pacman

  • Højpas filter
  • *****
  • Indlæg: 311
  • Antal brugbare Indlæg: 8
  • Jens Bauer (Forsøgs-person)
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #12 Dato: September 28, 2011, 00:27:48 »
Ja, for at give 5V ud, men for at gennemføre programering er 2.5V vist nok.

Hmm, dér kender jeg ikke data for 7805, hvad den vil give. Det kunne tyde på at den bare skal have 2V mere end hvad den skal give, og er dette tilfældet, så burde microcontrolleren kunne køre.
LD1117 fåes fixed til 1.2V, 1.8V, 2.5V, 2.85V, 3.0V, 3.3V og 5.0V. Max. Vin er 15V; jeg har på fornemmelsen at den er mindre strømslugende end en 7805.

 

Offline KennRosenkranz

  • Modstanden
  • **
  • Indlæg: 19
  • Antal brugbare Indlæg: 1
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #13 Dato: September 28, 2011, 12:04:35 »
Kan ikke huske om de 5V SMD spændingsregulatore på mit lager er 7805, men virker som om. Strømforbruget er Iout=Iin. Kan ikke måle andet tab end det forvendtet spændings fald tab.

Jeg går igang med at lave det. Så kan vi altid se om det kan bruges. En sjov øvelse opgave. I andre burde også gå igang.

 

Offline chaospilot

  • Nyfødt El-Elsker
  • *
  • Indlæg: 14
  • Antal brugbare Indlæg: 0
    • Vis profil
Sv: Advarsel hvis spænding falder under 13 volt
« Svar #14 Dato: September 28, 2011, 19:08:56 »
Det er et 12 volts system, men spændingen vil under start af moteren falde til ca. 9 volt - måske lidt lavere med et dårligt batteri - og vil normalt køre med 14 volt når alternator kører og lader.

Der kan jo forekomme peaks i forskellig retning - selvom det ikke burde kunne - så viser praksis, at det sker. Det kan gå betydeligt højere - måske 25 volt.